به گزارش هنرآنلاین، برنامه "گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع "مدرنیته و سبک زندگی" با حضور خانم نیرومند، معاون آموزشی فنی و حرفه ای کل تهران و کارشناس اجتماعی ؛ دکترمصلح زاده، عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ارتباط تلفنی با خانم ذوالقدر ، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه نیرومند عنوان کرد : ما بنا به دلایلی از سبک زندگی مدرن کپی برداری کرده‌ایم و از سوی دیگر با جامعه ای روبرو هستیم که هنوز تعالی و معیارهای سنتی خود را دارد.

وی خاطر نشان کرد : بهترین راهکار برای این موضوع نظام تعلیم و تربیت است.اگر بخواهیم به اقتصاد مقاومتی که نمونه آن را در بیشتر کشورها مشاهده می‌کنیم برسیم ، باید از سطوح پایین استفاده کنیم و با تعلیم و تربیت، افراد تاب آور را پرورش دهیم.

در ادامه ذوالقدر در ارتباط تلفنی اظهار کرد : با توجه به اینکه مد پدیده ای است که در همه جوامع بشری وجود دارد ، خواه و ناخواه بر روی سبک زندگی افراد تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه جوانان به دلیل تنوع گرایی و تجدد گرایی جذب مد می‌شوند ، گفت : به دلیل عصر حاضر که تکنولوژی در آن وجود دارد نمی‌توان جلوی این روند را گرفت اما می‌توان به سمتی هدایت شود که ضمن برآورده کردن خواسته فرد ، منجر به تعالی جامعه نیز گردد.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد : با توجه به تاکید اسلام به زیبایی ، باید بتوانیم با ابزارهایی که داریم مدگرایی را به سمت ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی و ایرانی خود سوق دهیم .

ذوالقدر به نمایشگاه مد و لباس اشاره کرد و گفت : در این نمایشگاه تلاش شد علاوه بر توجه به مد و مدل‌های نوین بر روی اخلاق و مسائل اسلامی نیز تمرکز شود و به خوبی اجرا شد.

وی عنوان کرد : نباید بازار را به کشورهای همسایه واگذار نماییم.به همین جهت باید از موضوع مد استفاده کنیم و متناسب با ذائقه ایرانی آن را رواج دهیم تا تولید داخلی و رونق کسب و کار در سالی که با همین اصل نامگذاری شده را افزایش دهیم.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشکیل کارگروه مد ولباس در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت : قوانین این کارگروه به توزیع کنندگان مد و لباس توجه ویژه ای دارد که با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی تقویت می‌شود و امید است شاهد برگزاری نمایشگاه در زمینه مد ولباس باشیم.

در ادامه مصلح زاده بیان کرد : اساتید دانشگاه در بیشتر مواقع تئوری‌های موجود را تشریح می‌کنند به معنای دیگر تئوری پردازی صورت نمی‌گیرد و در حدود 90 درصد تئوری‌ها، کپی برداری از جوامع دیگر است. این تئوری‌ها در بخش ساختار جامعه خود را نشان می‌دهد.

وی افزود : بخش زیادی از ساختارهای اجتماعی ما نیز کپی است.به عنوان مثال بخش زیادی از ساختار اقتصادی ما از اقتصاد لیبرال گرفته شده است.البته گاهی این کپی برداری از روی ناچاری بوده است اما متاسفانه در کنار این کپی برداری ساختار سنتی خود را نیز حفظ کرده‌ایم که منجر به وضعیت آشفته شده است و نتیجه آن وجود بانک‌ها با بهره بانکی 20درصد است.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما نتوانسته‌ایم حتی مدرنیته را درست کپی برداری کنیم ، گفت : گاهی کالاهایی وارد کشور می‌شود که متناسب با فرهنگ لیبرال است و با فرهنگ دیگری سازگار نیست.

مصلح زاده در ادامه به مد گرایی در لیبرالیسم اشاره کرد و گفت : بخشی از رشد لیبرال به دلیل وجود مد است چرا که لذت گرایی و به دنبال آن مصرف را ترویج می‌کند و در پی آن سود ایجاد می‌شود.

لازم به یادآوری است برنامه "گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 بر روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می‌رود.