سرویس سینمایی هنرآنلاین: صبح امروز نخستین نشست مطبوعاتی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور جمعی از مدیران و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

 در ابتدای این نشست خبری، تیزر اصلی جشنواره رونمایی شد و کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی جشنواره آن را به عباس کیارستمی تقدیم کرد.

رضا میرکریمی دبیر سی و  پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر  ضمن تبریک سال نو و میلاد امام علی (ع )گفت: ما از چند ماه قبل به کمک کیوان کثیریان و دیگر مدیران همکارم، کار اطلاع رسانی بخش‌های مختلف جشنواره را شروع کردیم. حجم کاری که انجام شده مثال زدنی و قابل افتخار است. همانطور که سال قبل در انتهای جشنواره، روز اختتامیه وعده دادم از فردای جشنواره؛ 8 اردیبهشت ماه سال گذشته ما فعالیت برای دوره بعدی جشنواره را آغاز کردیم.

وی  تاکید کرد: ما همیشه گله داریم چرا دبیرخانه ثابتی برای جشنواره‌ها نداریم و کسانی که این گله را می‌کنند اغلب از خود مسئولان هستند. ما برای این که مجبور نشویم کسی را متهم کنیم، خودمان دست به کار شدیم و دبیرخانه ثابتی را راه اندازی کردیم.

دبیر جشنواره  در سخنان خود با برشمردن اهداف جشنواره اظهار کرد: ما می‌خواهیم در کوتاه مدت در منطقه و در میان مدت در آسیا حرف اول را بزنیم و کار تیمی عامل اصلی موفقیت ما در این جشنواره است. فرهنگ و تمدن ما این اجازه را به ما می‌دهد که جشنواره ای شایسته برگزار کنیم.

میرکریمی ضمن اشاره به بازخورد مثبت جشنواره سال گذشته در تمام جهان گفت: برای رسیدن به یک استاندارد مشخص، موارد ابهام برانگیز را حذف کردیم که شامل حذف هیات انتخاب، عدم اعلام کاندیداها، عدم انتشار لیست متقاضیان و ارسال پاسخ مستقیم به متقاضیان بود.

وی  با اشاره به این‌که جشنواره نیاز به کشتی‌بان دارد، عنوان کرد: کسی باید باشد که جمع‌بندی علایق و سلایق را بعد از این که پای صحبت همه کارشناسان نشست انجام دهد و اینطور نباشد که اگر جایی مورد سوال قرار گرفت بگوید این بخش به من مربوط نیست.

میرکریمی افزود: به همین دلیل من مسئولیت همه انتخاب‌ها را پذیرفتم. کار دشواری بود و در عین حال لذت بخش. چون با تعداد بسیار بالایی از همکاران کارشناس و باسواد در ارتباط بودم که آنها فیلم‌ها را می‌دیدند و به آن امتیاز می‌دادند. به این ترتیب می‌دانستم که باید کدام فیلم‌ها را ببینم. بنابراین تاکنون تمام فیلم‌های جشنواره به جز بخش سینمای وحشت را تماشا کرده‌ام.

این کارگردان سینما اظهار کرد: لیست متقاضیان حضور در جشنواره را منتشر نکردیم چون این رازی بین ما و کسی‌ست که فیلمش را به امانت در اختیار ما قرار داده است. به همین دلیل به شکل کلی آمار دادیم که چند هزار نفر در جشنواره ثبت نام کردند و حتی به کسانی که به جشنواره ما فیلم فرستادند، اما فیلم‌شان انتخاب نشد ایمیل زدیم و از آنها تشکر کردیم و خواستیم که برای سال دیگر بازهم برای ما فیلم بفرستند. این موضوع باعث شد تا یک رابطه احترام برانگیز دو طرفه شکل بگیرد.

رونمایی از نرم افزار  جشنواره

میرکریمی ضمن معرفی نرم افزار جشنواره گفت: نرم افزاری تهیه کرده‌ایم که تمام داده‌ها را در اختیارش قرار می‌دهیم و در فضای جدید دیجیتال به اشتراک می‌گذاریم. این برنامه به ما کمک کرد که خیلی زود برنامه‌هایمان را ببندیم.

 وی افزود: با این نرم‌افزار که قرار است در دسترس عموم قرار بگیرد، فقط کافییست در سینما تیکت وارد شده و در جریان برنامه‌های جشنواره قرار بگیرید.

میرکریمی همچنین گفت: با کمک این نرم‌افزار ما افراد حاضر در جشنواره را کامل می‌شناسیم و به ما جزئیات می‌دهد که چه افرادی علاقه‌مند به سینما هستند و آنها نیز سلیقه‌های خودشان را در برنامه‌های ما قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین یکی از اقدامات امسال این است که بخش‌هایی از فیلم‌هایی که کمتر مشتری دارند در بانک فیلم گنجانده شده است، این کار کمکی است برای عرضه سینمای ایران به جهان و ایجاد تعامل یک سازنده.

میرکریمی در ادامه نشست مطبوعاتی این جشنواره اظهار کرد: خبر خوبی که پارسال داشتیم این بود که ۷۰ نفر از مهمانان بلیت‌شان را خودشان تهیه کردند و امسال بیش از صد نفر با تهیه بلیت سفر به ایران به جشنواره می‌آیند.این امر از این جهت اهمیت دارد که افراد فقط به عنوان دیدن فیلم و برای جشنواره به تهران می‌آیند.

وی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته با ۱ میلیارد صرفه جویی جشنواره را برگزار کردیم، گفت: یکی از موارد مد نظر ما این بود که معتقد بودیم قیافه جشنواره ما نباید شکل جشنواره‌های بی‌هویت باشد .

دبیر جشنواره همچنین اظهار کرد: جالب است بدانید از وقتی سطح خدمات ما در جشنواره به میهمانان، پایین آمده تقاضا برای حضور جشنواره بیشتر شده است.

ترامپ و سیاست‌های امریکا

میرکریمی افزود: ما امسال مشکلات فرامتنی زیادی داشتیم، از قبیل اتفاقات منطقه و روی کار آمدن رییس جمهوری تازه به دوران رسیده در یک کشور مهم، رئیس جمهوری که با وضع یک قانون عجیب با این مضمون که هر کس به ایران سفر کند ویزای آمریکا  نخواهد گرفت مسائلی به وجود آورد. بنابراین وقتی ما می‌خواهیم جشنواره بزرگی برگزار کنیم و افراد مهمی را دعوت کنیم، با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه شدیم.

وی ادامه داد: در این میان کسانی نیز بودند که دائم به ما می‌گفتند شما نمی‌توانید جشنواره‌ای در این ابعاد برگزار کنید که معلوم نیست چرا چنین آرزویی دارند؟ بر فرض که ما نتوانستیم جشنواره خوبی برگزار کنیم، این چه افتخاری برای شما دارد؟

میرکریمی اظهار کرد: در جشنواره امسال بیش از ۳۵۰ مهمان از ۶۶ کشور جهان داریم، که از بسیاری کشورها علیرغم مشکلاتی که ممکن است داشته باشند در نهایت تصمیم گرفتند در جشنواره حضور یابند.

وی ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد که هنر و فرهنگ می‌تواند قدرت نمایی بزرگی در عرصه دیپلماسی کشور داشته باشد.

سرمایه گذاری برای آینده

میرکریمی درباره بخش دارالفنون نیز توضیح داد: بخش دارالفنون یعنی سرمایه‌گذاری برای آینده، در ابتدا حوزه ما فقط کشورهای منطقه بود، اما امسال ۷۰ مهمان از کشورهای مختلف و ۵۲ جوان از استان‌های مختلف در بخش دارالفنون حضور دارند.

وی ضمن تشکر از مازیار میری و شهاب اسفندیاری و اعلام اینکه آنها ۳ ماه پیش فیلم‌ها را دیدند، گفت: بخش دارالفنون ۲ روز زودتر شروع می‌شود و ۲ روز هم زودتر به پایان می‌رسد‌ و ورک شاپ‌های خوبی در این بخش با بزرگان سینما برای این جوانان برگزار می‌شود.

او ادامه داد: اگر ابتدا به ساکن به اساتید بگوییم که برای برگزاری یک ورک‌شاپ به جشنواره بیایید ممکن است استقبال نکنند اما وقتی بگوییم جوان‌هایی که هر کدام یک فیلم ساخته‌اند در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند آن وقت استقبال استادان رنگ دیگری می‌گیرد و همه حضور پیدا می‌کنند.

میرکریمی گفت: جشنواره امسال در دو سایت مهم و پربازدید به اسم Film freeway  وfest home دارای صفحه اختصاصی شد و تمامی بخش‌های آن و جوایزش در این دو سایت ثبت شد. این اتفاق به ما فرصت داد تا به غیر از فیلم‌هایی که خودمان برای جشنواره شناسایی کردیم، بسیاری از فیلمسازان مستقل در جشنواره ما شرکت کنند بدین ترتیب، شش هزار فیلم از این راه در جشنواره ما ثبت نام کردند.

او افزود: ما گروه مشاورانی از محققان، فیلمسازان و دانشجویان رشته سینما و ایرانیانی که به هر دلیلی در سراسر دنیا زندگی می‌کنند تشکیل دادیم و از آنها خواستیم که به فستیوال‌های نزدیکشان سر بزنند و آنها را بررسی کنند. اتفاقی که اگر ما می‌خواستیم از اینجا آن را انجام دهیم برایمان بسیار هزینه‌بر بود. بسیاری از این فیلم‌ها به این شکل معرفی شد.

میرکریمی تاکید کرد: اصل مهم برایمان این بود که نمی خواهیم یک جشنواره پیرو باشیم و قرار نیست هر چیزی در جشنواره‌های کن، برلین و... هست را در اینجا نمایش بدهیم. البته که  بخش جام جهان‌نما را برای همین اتفاق تدارک دادیم تا موفقیت‌های سال گذشته را پوشش دهیم. ولی کشف ما کجاست؟ ما ادعا می کنیم که سلیقه و ذائقه داریم و گرایشی در سینما را می‌خواهیم تقویت کنیم. نه می‌خواهیم چیزی را به کسی دیکته کنیم و نه این حقارت را می پذیریم که کسی به ما چیزی را دیکته کند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما به دنبال تعامل هستیم. سال گذشته زمانی که برای معرفی فیلم های جشنواره روی سن می رفتم می‌دیدم مهمانان خارجی هم برای دیدن فیلم های خارجی در سالن حضور دارند.

او افزود: این که مهمان خارجی به اینجا بیایند، فیلمی که ما انتخاب کردیم را ببینند، فیلمی که او تاکنون موفق به دیدنش نشده است؛ یک افتخار است و این معنی را می دهد که جشنواره در تراز خوبی در حال برگزاری است. به همین دلیل دایره انتخابمان را امسال گسترده کردیم. خودمان که بسیار از فیلم هایی که انتخاب کردیم خوشمان آمده است. امیدوارم شما هم خوشتان بیاید.

میرکریمی گفت: ایران با 35 فیلم و فرانسه با 17 فیلم بیشترین میزان مشارکت در جشنواره را دارند.

او افزود: اسپانیا، روسیه، آلمان، ژاپن، کره و ترکیه با 6 فیلم در رتبه بعدی قرار دارند و آمریکا،‌ چین، لتونی و لهستان هم با 4 فیلم در جشنواره سی و پنجم حضور دارند.

20 هزار نفر عضو باشگاه جشنواره

میرکریمی گفت: اسم باشگاه را امسال به باشگاه جشنواره تغییر دادیم چون به نظر می‌آمد هواداری بیشتر برای موضوعاتی مثل فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: باشگاه جشنواره، مخاطبین حرفه ای سینما را شناسایی می‌کند، برایشان برنامه‌ریزی می‌کند و آنها را در جشنواره مشارکت می‌دهد. سال گذشته بیش از هشت هزار عضو در این باشگاه داشیم و در حال حاضر بیش از بیست هزار نفر عضو این باشگاه شده‌اند.

میرکریمی ادامه داد: شادمهر راستین مسئولیت این بخش را برعهده دارد اما به علت تعداد بالای اعضای این باشگاه، مجبور شدیم سینمای دیگری در اختیار آنها بگذاریم. سینما فلسطین در اختیار باشگاه قرار داده شده است و سینما فرهنگ هم برای کسانی در نظر گرفته شد که نمی خواهند فرم پر کنند و عضو بشوند و فقط قصد دارند فیلم ببینند.

میرکریمی با تشکر از حجت الله ایوبی، رئیس اسبق سازمان سینمایی گفت: همه این اتفاقات حاصل همکاری جدی حجت الله ایوبی است. او  نقطه نظر جدی نسبت به این جشنواره داشت و می گفت که از نظر من این جشنواره دیگر مستقل است، ما فقط باید از آن حمایت کنیم و نباید در امور اجرایی آن دخالت کنیم. دخالت هم نکرد و اجازه داد اهالی سینما بیایند و جشنواره را برگزار کنند.

او با تاکید بر سابقه رئیس سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان افزود: در حال حاضر سازمان سینمایی مدیر با سابقه دیگری دارد و او به ما گفت استقلال خودتان را از دست ندهید. امیدوارم با این بلند نظری، بتوانیم جشنواره جهانی فیلم فجر را بی نقص‌تر جلو ببریم. البته که در این راه به همکاری و همراهی اهالی سینما و رسانه نیاز داریم.

امسال ۱۱ فیلم در ژانر ترس و دلهره‌آور داریم که ساعت ۱۱هر شب اکران می‌شود و برای افراد زیر ۱۶ سال هم ممنوع است. این که می‌گویم ممنوع است فقط به خاطر جذب تماشاگر نیست بلکه واقعا امکان حضور افراد زیر 16 سال وجود ندارد.

وی افزود: در بخش‌های مختلف مشاوران خوبی داشتم و در بخش مستندهای زیر ذره‌بین، کامیار محسنین کمک‌های قابل توجهی به من کرد.

میرکریمی اظهار کرد: امسال مرور سینمای کره را هم در جشنواره داریم که از لحاظ مضامین و صنعتی بسیار پیشرفته هستند. همچنین فیلم‌هایی از کشورهای بالتیک که طی دوسال اخیر بسیار پیشرفت کرده‌اند در جشنواره نمایش داده می‌شود. در این بخش سه تیم از سه کشور برای توضیح کامل درباره سینمایشان به ایران می‌آیند.

بزرگداشتی در شان عباس کیارستمی

میر کریمی در مورد یادبود کیارستمی توضیح داد: سه مراسم ویژه برای عباس کیا رستمی داریم که مهمانان و فیلمسازان بزرگی در این مراسم صحبت خواهند کرد و حضور خواهند داشت، مسئولیت این بخش به عهده سیف‌اله صمدیان است.

او ادامه داد: همین حالا که تیزر این بخش پخش شد به این فکر کردم که امسال سر خلوتی دارد و اطمینان دارم که او در جشنواره حضور دارد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: ما دنبال جشنواره فرش قرمزی نیستیم که سلبریتی در جشنواره حضور داشته باشد. سرشناس از نظر من کسی است که همه فیلم‌های کوبریک را فیلمبرداری کرده باشد. ما در این جشنواره به سمت نخبه گرایی رفته‌ایم، از همین رو همه افراد باسواد در این جشنواره هستند. بخش مردمی جشنواره توسط بخش ملی پوشش داده می‌شود.

بام نشین فضایی برای نشست‌های دوستانه

رضا میرکریمی با بیان توضیحاتی درباره این محوطه در ادامه بیان کرد: محسن شاه ابراهیمی کسی است که طراحی محیط داخلی کاخ جشنواره را بر عهده دارد او امسال ایده‌های جدیدی داشت ، از جمله اینکه در پشت بام پردیس چارسو فضایی را طراحی کرد برای گپ و گفت که فضای راحتی برای استراحت اهالی رسانه و سینماگران و مهمانان خارجی است.

وی ضمن اشاره به اینکه این بخش را "بام‌نشین"‌ گذاشتیم، افزود: برای ورود به این محوطه کارت‌ها چک می‌شود و خبرنگاران  می‌توانند برای مصاحبه‌های خود از این فضا استفاده کنند. 

دبیر جشنواره بیان کرد: امسال در دانشکده سینما تئاتر و دانشکده صدا و سیما جلساتی خواهیم داشت که در سال گذشته نیز با ترمیم سالن دانشکده سینما تئاتر این ورک‌شاپ‌ها را برگزار کردیم.

وی افزود: امسال در دانشکده سینما تئاتر و دانشکده صدا و سیما مجموعه‌ای از مسترکلاس‌ها و ورک‌شاپ‌ها و همچنین نمایش فیلم‌ها را خواهیم داشت که با حضور دانشجویان برگزار می‌شود. ضمن اینکه ورک شاپ‌ها امسال در سه سطح دانشگاهی، دارالفنون و همچنین اعضای حرفه ای سینما برگزار می‌شود که تعداد این ورک شاپ‌ها تاکنون به عدد 40 رسیده است.

میرکریمی درباره تغییراتی که در فیلم‌ها ایجاد شده است نیز گفت: فیلم‌ها با کمترین دخل و تصرف به نمایش در می‌آیند. تمامی فیلم‌های خارجی حاضر در جشنواره با توافق فیلمسازان آن به نمایش در می‌آید، ضمن اینکه میزان این تغییرات بسیار اندک بوده است و اگر لازم به تغییر و یا حذف صحنه‌ای بوده با توافق کارگردان انجام شده است.

افتتاح جشنواره با فیلمی از الکساندر سوکوروف

دبیر جشنواره همچنین با اعلام این خبر که در نخستین روز جشنواره میزبانی اولین فیلم از سوکوروف روسی خواهیم بود افزود: سوکوروف سال گذشته مهمان ما بود و بسیار از حضور در جشنواره ابراز رضایت کرد و پس از آن نیز با ایمیل‌های خود از رضایت خود برای ما نوشت. سوکوروف اولین فیلم سینمایی خود را در سال 1978 تولید کرده ولی این فیلم به دلیل شرایط سیاسی حاکم بر جامعه آن زمان امکان اکران نیافت. حالا با گذشت چند دهه از ساخت این فیلم، آن را بازسازی کرده است و در ایمیلی که برای ما فرستاده نوشت" امسال اولین فیلمم را در شهر خودم اکران می کنم و دوست دارم تهران دومین شهری باشد که فیلم من در آن اکران می شود." ما نیز این پیشنهاد را با روی باز پذیرفتیم و در اولین روز از جشنواره این فیلم به روی پرده خواهد رفت.