کانون عکاسان ایران درنظر دارد با برگزاری جشنواره عکاسی از سردرهای ایرانی "رواق منظر" فرصتی فراهم کند تا عکس های گرفته شده از سردر خانه‌ها ی تار یخی و قدیمی علاوه بر غنی شدن آرشیوی از میراث کشور به حفظ میراث و ارائه الگویی برای معماران کشور برای طراحی سردرهای ابنیه فعلی با توجه به هویت ایرانی و اسلامی باشد.

به گفته "نازنین کاظمی نوا" دبیر جشنوراه رواق منظر این جشنواره با هدف بررسی علت وجودی سردرها در ابنیه قدیمی، شناسایی و معرفی نقش سردرها در معرفی ایرانی اسلامی شهرها، بررسی نقش سردرها در زیبایی بصری و معنوی شهرها برگزار می شود و عکاسان حرفه ای و حتی غیر حرفه ای تا هشتم شهریور مهلت دارند که آثار خود را به پایگاه الکترونیکی www. Photosardar.ir ارسال کنند.

"داریوش محمدخانی" عکاس و یکی از داوران جشنواره رواق منظر در نشستی خبری در فرهنگسرای شفق برگزار شد، گفت: در گذشته سردرها با کلمات عربی حک می‌شدند و به‌دلیل اعتقادات مذهبی اهالی خانه با توسل به ائمه اطهار و توکل بر خداوند به خانه‌های خود ورود و خروج می‌کردند که این مسئله نشان از پویایی و اعتقادات زیبای گذشتگان است که در عصر حاضر کمتر دیده می‌شود. چنانچه جای بسیاری از سردرهای ایرانی را المان‌های ناهنجار گرفته است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه افزود: هم‌اکنون با از بین‌رفتن سردرها و کوبه‌ها بخشی از فرهنگی که متعلق به ایرانیان است نابود و به‌فراموشی سپرده شده و این اتفاق را می‌توان آشکارا در معماری ناهمگون شهر مشاهده کرد.

کوروش یزدانی، از دیگر داوران این جشنوراه نیز اظهار کرد:کتیبه اثر هنری است که در بستر فرهنگ بوجود آمده و تابع مرزبندی‌های امروزی که زاییده اتفاقات گوناگون و عمدتا سیاسی سده‌های اخیر نیست.

وی افزود: کتیبه‌ها را می‌توان از زوایای گوناگون و در محدوده‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. در بررسی کتیبه‌ها گاهی میدان تحقیق می‌تواند به یک مکان مشخص خلاصه شود و یک نوع خط، چون کتیبه‌های نستعلیق مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار). گاهی نیز وسعت این میدان یک شهر یا یک کشور و یا منطقه می‌تواند باشد.

بخش‌های موضوعی جشنواره به سردرهای نوشتاری با مضامین قرآنی، ادعیه و اشعار و سردرهای منقش به‌طرح‌واره‌های ایرانی ـ‌ اسلامی مربوط می‌شود و بخش ویژه به سردرهایی با مضامین مربوط به امیرالمونین اختصاص داده شده است.

هیات انتخاب و داوری این جشنوراه را افرادی چون، افشین بختیار، داریوش محمدخانی، علیرضا قهاری، کوروش یزدانی و آرش حمیدی به‌عهده دارند.