سرویس مد و لباس هنرآنلاین: همه ما در یک سن خاص با جای خالی لباس مناسب برای حضور در اجتماع برخورد کرده‌ایم؛ در حقیقت با سایزی مواجه بوده‌ایم که نمونه لباس برای آن به سختی یافت می‌شد و اغلب مجبور بودیم یا برای سفارش لباس به خیاط‌های خانوادگی مراجعه کنیم یا سری به فروشگاه‌های عرضه برندهای خارجی بزنیم.

اما هنوز هم نوجوان ما با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و خرید لباس برایشان همانند کابوسی است که تا پایان عبور از آن سن تمامی ندارد و جالب آنکه بازار داخلی هم به این مهم واقف و اما چاره‌ای برای رفع این مشکل نمی‌اندیشد.

البته ست‌های لباس نوجوان با برندهای خارجی به وفور در فروشگاه‌های پر زرق و برق کلان‌شهرها دیده می‌شود اما نباید به سادگی از کنار قیمت‌های عجیب و غریب آن‌ها گذشت که موجب شده تنها نیاز طیف خاصی از جامعه در این زمینه مرتفع شود.

اغلب والدین دختران و پسران نوجوان به این امر اذعان دارند که طراحی و تولید مناسبی برای مد و لباس این گروه سنی وجود ندارد و گاه ساعت‌ها پرسه زنی در فروشگاه‌های لباس هم گزینه مناسبی را پیش روی چشم آن‌ها قرار نمی‎دهد.

در حقیقت اگر لباس مناسب برای اجتماع این گروه سنی را با عنوان ژانر نوجوان در نظرگیریم، این ژانر بیش از هر گزینه دیگری در خطر تمایل به استفاده از برندهای خارجی قرار دارد که اتفاقاً گروه سنی حساس برای انتخاب ذائقه در زمینه مد و لباس نیز محسوب می‌شود.

شاید یکی از دلایلی که طی سال‌های اخیر، بسیاری از برندهای خارجی و کالاهای قاچاق به بازار کشورمان راه یافتند همین ذائقه سازی در سایه فقدان تولید داخلی برای گروه سنی نوجوان بود.

اینکه خبر ریزش کالای 5 کانتینر لباس ترکیه‌ای در هر ساعت به کشورمان در برهه‌ای نقل محافل خبری شد را شاید باید در زیر سایه همین کم‌توجهی مورد بررسی قرار داد.

 به هر روی دیگر زمانی برای جبران کاستی لباس نوجوان برای چندین نسل وجود ندارد و تنها باید به فکر چاره‌ای برای نوجوان امروز بود؛ نوجوانانی که با عبور از سنین کودکی هم به دنبال تأمین نیاز خود در زمینه پوشاک است و هم نیم‌نگاهی به مدهای غربی از دریچه فضاهای مجازی دارد.

با استخراج و تحلیل بسیاری از داده‌ها این نتیجه حاصل مى‌شود که شبکه‌هاى مد خارجی که به تبلیغ لباس‌هاى مبتنى بر طراحى‌هاى غربى مى پردازند روى قشر نوجوان ما تأثیر داشته‌اند و این تأثیرات غالباً از روی آگاهى ایشان و والدینشان رقم خورده است.

شبکه‌های اجتماعی در واقع نسلی نو از نوجوان ایرانی را مخاطب خود قرار داده است که از پر کردن اوقات فراغت و ایجاد سرگرمی تا انتخاب مد مورد پسندش نیم‌نگاهی به آن سوی مرزها دارد و خواسته یا ناخواسته بازار خارجی را هدف قرار داده است.

از سویی دیگر و در سایه کم‌توجهی طراحان و تولیدکنندگان داخلی به مقوله لباس اجتماع نوجوان ایرانی، بازار کشورمان فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی و آسیایی مختلف قرار گرفته و آن‌ها توانسته‌اند بیشترین سود را از ورود به اجتماع و اقتصاد ایرانی ببرند.

نتیجه این امر نیز پیدایش سریع یک بازار جهانی مد نوجوان بود که کشور ما را هم بی‌نصیب نگذاشت و همراه با رویگردانی از پوشاک متنوع و در عین حال صرفه‌جویانه به ارائه الگوهای عجیب و غریب در میان دختران و پسران این گروه سنی دست زد.

به هر روی باید اعتراف کرد که دلیل اصلی بسیاری از معضلات فعلی جامعه در حوزه مد و لباس نبود خوراک مناسب داخلی برای این گروه سنی در جامعه‌مان بوده است و امید است در سال جاری و با تکیه بر نگاه ویژه فعالان این عرصه، برای رفع کمبودها و نواقص موجود قدم‌های لازم برداشته شود.