به گزارش هنرآنلاین، مروری بر سینمای کره یکی دیگر از بخش‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است که 1 تا 8 اردیبهشت (21 تا 28 آوریل) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

"میز"(The Table) ساخته کیم جونگ‌کوان، "تور" (The Net) به کارگردانی کیم کی-‌دوک، "قطاری به سوی پوسان" (Train to Busan) ساخته یئون سانگ‌-هو، "تونل" ( Tunnel) به کارگردانی کیم سونگ-‌هان، "تاج و تخت" (The Throne) ساخته لی جون‌-ایک، "آخرین شاهزاده" (The Last Princess) به کارگردانی هور جین‌-هو و "کلید شانس" (Luck-Key) ساخته لی گائه-‌بیوک، هفت فیلمی هستند که در بخش مروری بر سینمای کره به نمایش درمی‌آیند.

در خلاصه داستان فیلم "میز" آماده است. زوجی سر میز در حال صحبت‌اند؛ مرد ظاهراً از اروپا برگشته است و زن ناراحت است که او پس از چنین مدت طولانی وی را می‌بیند. گفت‌وگویی که به نظر می‌رسد هر لحظه ممکن است به پایان برسد با نشستن لبخند بر چهره‌ی زن ادامه پیدا می‌کند.

کیم جونگ‌کوان که فیلم‌کوتاه‌ساز پرکار و تحسین‌شده‌ای است و برای قالب‌های روایی خلاقانه‌اش شناخته می‌شود، سال گذشته دو فیلم بلند اول و دومش را پشت‌سرهم کارگردانی کرد که نخستین فیلمش با نام "بدترین زن" برای اولین بار در هفدهمین جشنواره بین‌المللی جئونجو به نمایش درآمد و جایزه فیپرسی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی مسکو را برنده شد.

"تور" داستان ماهی‌گیری اهل کره شمالی است که تصادفی باعث خرابی موتور قایقش می‌شود و در نهایت سر از کره جنوبی درمی‌آورد. او پس از تحمل بازجویی‌های بی‌رحمانه سرانجام به کره شمالی فرستاده می‌شود. جدیدترین فیلم کیم کی-‌دوک (که در کشورمان با فیلم "بهار، تابستان، پاییز، زمستان... و بهار" محصول 2003 برای اغلب سینمادوستان شناخته شده است) اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره تورنتو روی پرده رفت.

تریلر اکشن و آخرالزمانی "قطاری به سوی پوسان" به کارگردانی یئون سانگ-‌هو که در کره جنوبی بیش‌تر با انیمه‌هایش شناخته می‌شود، سال گذشته در بخش نمایش‌های نیمه‌شب جشنواره کن روی پرده رفت و پس از اکران عمومی در کره به اولین فیلم کره‌ای سال 2016 بدل شد که بیش از 10 میلیون تماشاگر را به سالن‌های سینما کشاند. کمپانی‌های غربی مختلفی در پی تولید نسخه‌ بازسازی این فیلم در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: سوک‌وو و دخترش سوآن سوار قطار سریع‌السیری می‌شوند تا از سئول به پوسان بروند. اما در طول سفرشان آخرالزمانی رقم می‌خورد و اغلب آدم‌های کره زمین به زامبی بدل می‌شوند. قطار سریع‌السیر هم از این گزند در امان نمی‌ماند و مبارزه برای بقا آغاز می‌شود.

"تونل" درباره مردی است که در راه بازگشت به خانه‌اش و هنگام عبور از یک تونل قدیمی و فرسوده با ماشینش زیر آوار می‌ماند و به دام می‌افتد. کیم سونگ-‌هان که پیش از این فیلم‌های "چه‌طور فقدان عشق دو انسان را متأثر می‌کند" (2006) و "یک روز سخت" (2014) را کارگردانی کرده است، سال گذشته با "تونل" به جوایز "اژدهای آبی" رفت و پس از نامزدی در هفت رشته، جایزه محبوبیت را برای ستاره‌اش دونا بی به ارمغان آورد.

داستان "تاج و تخت" در قرن هجدهم در کره روی می‌دهد. پادشاه یونگ‌جو که مدت‌هاست بر تخت پادشاهی تکیه زده است، بر سر جانشینی و واگذاری تاج‌وتخت با پسرش سادو به مشکل برمی‌خورد. لی جون‌-ایک بیشتر برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم "پادشاه و دلقک" (2005) شناخته می‌شود که یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای کره است. او با "تاج و تخت" در جشنواره‌های داخلی و آسیایی مختلفی حضور داشت و جوایزی را هم به دست آورد.

"آخرین شاهزاده" داستان زندگی شاهزاده دیوک هی (1912-1989) است که در آخرین خانواده سلطنتی کره در سال 1912 متولد شد. هفتمین و جدیدترین فیلم بلند هور جین‌-هو که کارگردانی را از سال 1993 و با فیلم کوتاهی با نام "برای گو چول" آغاز کرد، در سه رشته‌ بازیگری جوایز "اژدهای آبی" 2016 نامزد و در نهایت برنده جایزه محبوبیت برای ستاره‌اش سون یی‌-جین شد.

"کلید شانس" درباره یک آدم‌کش کمال‌گراست که در سونا سقوط می‌کند و دچار فراموشی می‌شود. در این میان کلید قفسه‌ او با یک بازیگر بی‌مایه عوض می‌شود و زندگی هر دو تغییر می‌کند. آدم‌کش به قهرمان اکشن تلویزیون تبدیل می‌شود اما به‌تدریج چیزهایی را به خاطر می‌آورد. دومین فیلم بلند لی گائه-‌بیوک پس از "دیو و دلبر" (2005) بازسازی یک کمدی ژاپنی با عنوان "کلید زندگی" (2012) است.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.