سرویس سینمایی هنرآنلاین: "سمت دیگر باد" (The Other Side of the Wind)، آخرین فیلم اورسن ولز که دهه‌هاست ناتمام مانده است، به همت نت‌فلیکس بالاخره تمام می‌شود.

این شرکت رسانه سیال و تولیدکننده مجموعه‌های تلویزیونی که میلیون‌ها مشترک دارد، روز سه‌شنبه اعلام کرد حقوق جهانی پروژه را خریداری کرده است و هزینه کامل شدن و ترمیم آخرین فیلم خالق "همشهری کین" را تامین می‌کند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، فرانک مارشال تهیه‌کننده که هنگام فیلمبرداری "سمت دیگر باد" (که از 1970 شروع شد و تا 1976 به طور پراکنده ادامه داشت) مدیر تولید پروژه بود، بر روند کامل شدن و ترمیم نظارت دارد.

پیتر باگدانوویچ که در کنار جان هیوستن، اویا کودار، لیلی پالمر، دنیس هاپر و سوزان استراسبرگ در "سمت دیگر باد" بازی کرد، به عنوان مشاور با پروژه همکاری می‌کند. فیلمنامه را ولز و اویا کودار نوشته بودند.

مارشال و باگدانوویچ از دست‌نوشته‌های ولز و خاطرات خود در زمان تولید برای به پایان رساندن فیلم استفاده می‌کنند.

ولز هیچگاه فیلم خود را به پایان نرساند. داستان "سمت دیگر باد" کاملا مشابه اتفاقاتی است که برای خود او افتاد. فیلم درباره یک کارگردان (با بازی هیوستن) است که می‌کوشد یک شاهکار را به پایان ببرد و در همین حال با سیستم هالیوود رودررو می‌شود.

سال 2014 اعلام شد که شرکت "رویال رد اینترتینمنت" در لس آنجلس حقوق پروژه سینمایی "سمت دیگر باد" را خریده است. این شرکت آن زمان ابراز امیدواری کرد این فیلم را 6 مه 2015 همزمان با صد سالگی ولز اکران کند که این اتفاق نیفتاد.

حقوق قانونی فیلم سال‌ها محل مناقشه قانونی بین بئاتریس ولز دختر ولز، اویا کودار و شرکت فیلمسازی ایرانی-فرانسوی " L'Astrophore" بود. ولز 15 سال آخر عمر خود را صرف تولید این فیلم کرد و وقتی در 1985 از دنیا رفت، حدود 45 دقیقه از نسخه تدوین‌شده فیلم آماده شده بود.

ولز خالق فیلم‌هایی چون "همشهری کین"، "امبرسن‌های باشکوه"، "بانویی از شانگهای"، "نشانی از شر" و "محاکمه" است.