سرویس مد و لباس هنرآنلاین: چهارشنبه سوری از آئین‌های دیرینه ایرانیان است و هر چند درباره سنت‌های آخرین سه‌شنبه سال در میان کتاب‌ها و سندهای تاریخی، مطلبی یا اشاره ای نمی‌یابیم اما در نیم قرن اخیر است که مقاله‌ها و پژوهش های متعددی در این باره منتشر شده و یا در نوشته های مربوط به نوروز به چهارشنبه سوری و آداب و رسوم آن نیز پرداخته اند.

برگزاری چهارشنبه سوری در همه شهرها و روستاهای ایران مرسوم است و مردم کشورمان در ساعات نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه آخر سال با پوشیدن لباس‌های سنتی منطقه خود و در بیرون از خانه آتشی می افروزند و اهل خانه از روی آتش می پرند و با گفتن عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من" بیماری‌ها و ناراحتی‌ها و نگرانی‌های سال کهنه را به آتش می‌سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

چهارشنبه‌ سوری می‌تواند پیش‌درآمدی بر یک مد ایرانی برای استقبال از سال نو باشد و دیگر بار این نکته را گوشزد ‌کند که فرهنگ مردم کشورمان را باید در لابه‌لای باورهای مردم جستجو کرد.

هرچند امروزه متاسفانه این مراسم با پیرایه‌های خرافی دستخوش تغییر شده و هر ساله در روزهای پایانی سال باعث بروز اتفاقات همراه با خسارات جانی و مالی، موجبات نگرانی خانواده‌ها را فراهم می‌سازد.

اما نکته جالب توجه اینکه علاوه بر ورود بسیاری از عادات خرافی در فلسفه چهارشنبه سوری چند سالی است که ست‌های لباس مناسب برای مهمانی‌های مرسوم در این جشن نیز در کنار دیگر حواشی آن قرار گرفته است.

ست‌هایی که با بهره گرفتن از المان‌های این روز همچون آب و آتش به عنوان نمادهای روشنی، پاکی، طراوت، هیجان، سازندگی، زندگی و  تندرستی طراحی شده‌اند و بر تنوع مراسم این روز خاص از سال افزوده‌اند.

البته بوته افروزی، آب پاشی و آب بازی، فالگوش نشینی، قاشق زنی، کوزه شکنی، فال کوزه، آش چهارشنبه سوری، آجیل مشگل گشا و شال اندازی از دیگر آداب و رسوم این شب به شمار می رفته است که امروز می‌توانند دستمایه طراحی‌های لباس مرتبط با این جشن ایرانی قرار گیرند.

به هر روی، تمامی آیین‌ها و یادمان‌هایی که مردم ایران در هنگامه‌های گوناگون برپا داشتند و بخشی از آن ها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است، با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بود و در همه آن ها اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی و نبرد با اهریمنان در قالب نمادها، نمایش‌ها و آیین‌های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود و با این رویکرد، حمایت از هر مد منتسب به چهارشنبه سوری بسیار هم خوشایند است.

امید است اجرای سنت های قدیم بدون خدشه وارد کردن به ابعاد شیرین آن، موجبات رقم خوردن ساعاتی خوش برای مردم کشورمان را در روزهای پایانی سال فراهم کند و با به کارگیری موادی که علاوه بر آلودگی صوتی، خطرات جانی را نیز به همراه دارد خاطرات این شب تیره نشوند.