به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، بزرگداشت مسعود معصومی، عکاس کشورمان که جمعه گذشته درگذشت، با حضور عکاسان و علاقه مندان این هنرمند دوشنبه آینده در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مسعود معصومی در سال ۱۳۱۶ در تهران چشم به جهان گشود و از سال ۱۳۳۴ در سن هجده سالگی با ورود به جمهوری فدرال آلمان تحصیل در رشته فتوژورنالیسم(عکاسی خبری) را در مدرسه دولتی عکاسی مونیخ آغاز کرد. معصومی پس از خاتمه تحصیلات عکاسی و بازگشت به ایران به تدریس فتوژورنالیسم در مدرسه عالی مطبوعات و روابط عمومی(دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی) تا پیروزی انقلاب ادامه داد. شرایط سیاسی و اجتماعی اواخر سال‌های دهه چهل و پنجاه و محدودیت‌های فعالیت‌های ژورنالیستی و مطبوعاتی معصومی را بر آن داشت تا عکاسی را در عرصه‌ای دیگر تجربه کند و با تجهیز یک استودیوی عکاسی تبلیغاتی و استقرار در کوچه فردانش در خیابان وصال در همکاری با منوچهر انور در زمینه تولید عکس و اسلاید برای مصارف گوناگون تبلیغاتی و صنعتی اقدام کند و به تدریج صفحات تبلیغاتی نشریات، هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها عکس‌های معصومی را جایگزین تصویرسازی‌های طراحان گرافیک و کپی عکس‌های عکاسان خارجی کردند. معصومی با راه اندازی استودیو لورکا تا اواسط دهه هشتاد به فعالیت مستمر در عرصه فعالیت‌های حرفه ای در زمینه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی ادامه داد و از سوی دیگر بدون در نظر داشتن چشمداشتی با شوق و علاقه ای وصف ناپذیر به آموزش عکاسی در مدارس و دانشکده‌های هنری مانند: دانشکده صدا و سیما، دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه آزاد و دانشگاه شهید بهشتی در گرایش‌ها و شاخه‌های خبری، معماری، صنعتی و تبلیغاتی پرداخت. در اوایل دهه هفتاد، طراحی دوره کارشناسی ارشد عکاسی در دانشگاه هنر ثمره تلاش و همکاری وی با دکتر اکبر عالمی است.

معصومی با حمایت از پیشنهاد عملی تأسیس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران در نیمه نخست دهه هشتاد پیوسته از پشتیبانان این تشکل صنفی بود. وی پس از سال‌ها دوری از مجامع عکاسی و اقامت در طاهر گوراب گیلان، در همراهی با انجمن عکاسان ایران با تعدادی از آثار خویش در نکوداشت و نمایشگاه ۱۰ عکاس پیشگام ایرانی که آذر ماه سال جاری به مناسبت پنجمین دوره ۱۰  روز با عکاسان در موزه امام علی(ع) برگزار شد، شرکت کرد و حمایت و حضور خود را از راه دور به گوش و جان دوستادارانش رسانید.

معصومی در طی بیش از نیم قرن فعالیت در عرصه‌ی عکاسی کشور بر آن بود تا پیوندی استوار میان معرفت و مردم‌داری و تلاش حرفه‌ای خویش ایجاد کند. شاگردانش در طی ۴۰ سال گذشته نه تنها عکاسی بلکه زندگی و جوانمردی را به شایستگی از او آموخته‌اند.