به گزارش هنرآنلاین به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بعد از گذشت بیش از ۹ ماه از مراحل راه اندازی نخستین ارکستر شهر تهران، امروز شنبه ۱۴ اسفند "ارکستر شهر" در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن روی صحنه می‌رود و صدای خود را به گوش همگان می‌رساند.

اسماعیل تهرانی در آغاز دومین هفته آخرین ماه سال ۹۵ چوب رهبری ارکستر شهر را در مقابل هنرمندان جوان به حرکت در می‌آورد. اعضای گروه نوازندگان بسته به اجراها بین ۴۵ تا ۵۰ نفر است و پنج قطعه از آهنگسازان و استادانی مانند روح‌الله خالقی، گلنوش خالقی، ابوالحسن صبا و حسین دهلوی که سه قطعه آن کرال، یک قطعه ارکستر به همراه خواننده و دو قطعه سازی است، اجرا خواهد شد. 

"مهربانی"، "آزادی"، "ای ایران"، "چنگ رودکی"، "به زندان" و "نخست گلبانگ مضرابی" نام قطعه‌هایی است که در نخستین کنسرت ارکستر شهر اجرا می‌شود.

ارکستر شهر صدای نخسین اجرای خود را امروز ۱۴ اسفند بدون آنتراکت (میا‌ن‌پرده) تنها به گوش مسئولان و عوامل میرساند. اما در روزهای بعد که اجراها شکل عمومی به خود می‌گیرد، قطعه‌ها در دو بخش ۴۵ دقیقه‌ای و با سازهای مضرابی، کوبه‌ای و کششی همچون تار، بم تار، سه تار، عود، قانون، سنتور، نی، کمانچه و ویلن سل برگزار خواهد شد.

شروع ماجرای ارکستر شهر

به گفته محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری؛ تشکیل ارکستر شهر اتفاقی بود که به پیشنهاد "عبدالحسین مختاباد" آهنگساز و خواننده سرشناس و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد و در ادامه با تایید مدیریت شهری و پیگیری معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکیل شد. صلاحی از این اتفاق استقبال کرد زیرا معتقد است شهر تهران باید ارکستری متعلق به خودش داشته باشد که نواهای آن برگرفته از حال و هوای تهران و برای مردم تهران باشد تا مردم صدای شهر را از "ارکستر شهر" بشنوند.

آشنایی با اعضای گروه "ارکستر شهر" 

اعضای اصلی این گروه طی یک فراخوان از میان نوازندگان جوان تهرانی انتخاب شده‌اند. نوازندگانی که پیش از این عضو هیچ ارکستری نبودند و از دل خانواده‌های پایتخت کشف شدند. آنها فیلم نوازندگی‌شان را به نشانی که در فراخوان داده شده بود، ارسال کردند و بعد از تایید اولیه برای امتحان عملی به معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری دعوت شدند. در نهایت از میان آنها ۴۴ نفر انتخاب شدند تا عضو رسمی ارکستر شهر باشند و به سرپرستی یکی از باتجربه‌ترین چهره‌های موسیقی ایران "استاد اسماعیل تهرانی" اصول حرفه‌ای را بیاموزند و به رشد خودشان و رشد موسیقی کمک کنند. با توجه به حضور پیشکسوتان و نام‌آوران در بدنه ارکستر شهر تهران به عنوان سرگروه، شرایط به گونه‌ای پیش رفت که نوازندگان جوان با اصول حرفه‌ای نوازندگی در ارکسترها و حضور در یک ارکستر هر روز بیشتر از دیروز آشنا شدند و این آغاز راه یک ارکستر حرفه‌ای خواهد بود که می‌تواند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

نگاه اسماعیل تهرانی به فرزند نوپای خود؛ "ارکستر شهر" 

اسماعیل تهرانی معتقد است هم اینک وقت آن رسیده که نغمات سرزمین ایران را با ارکستر شهر بشنویم که می‌تواند سرآغاز اتفاقات نوینی در عرصه موسیقی باشد. "این هنرمندانی که امروز وارد ارکستر شهر شده‌اند همه از هنرمندان مستعد موسیقی کشورمان هستند که با عشق به ما پیوستند. من امیدوارم ارکستر شهر با حمایت رییس سازمان فرهنگی هنری و همکارانشان در شهرداری تهران بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و شرایط را به گونه‌ای هدایت کند که دیگر شهرداری‌های کشور نیز برای تاسیس ارکستر شهرشان اقدام کنند." رهبر ارکستر شهر معتقد است کشور ایران که در دل آن هشتاد میلیون نفر زندگی می‌کنند در ذره ذره خاک آن هنرمندان بسیار مستعدی وجود دارند که با هدایت اصولی و درست می‌توانند موفقیت‌های عظیمی در عرصه موسیقی کسب کنند. 

نگاه دیگر هنرمندان موسیقی به "ارکستر شهر"

کامبیز روشن روان مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان با اشاره به نقش موسیقی در تاریخ هنر و تاثیرات آن روی فعالیت‌های اجتماعی می‌گوید: در تمام کشورهای دنیا شهرداری‌ها معمولا جزو مهم‌ترین مجموعه‌هایی هستند که در عرصه فرهنگ و هنر به ویژه موسیقی فعالیت‌های خوبی دارند و معمولا ارکسترهای مختلفی را برپا می‌کنند که ارکستر فیلارمونیکشان عموما به نام آنهاست. من خوشحالم که شهرداری تهران این رسالت را انجام داده و ارکستر ارزشمندی را تاسیس کرده که سازهای ایرانی درآن نقش اصلی را دارند. 

میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور و عضو شورای مشاوران ارکستر شهر تهران نیز در اینباره می‌گوید: به اعتقاد من تشکیل ارکستر شهر تهران نام همه عزیزان مسئول و هنرمند را در تاریخ ثبت خواهد کرد و این کار یک اقدام ماندگار در تاریخ هنر ایران خواهد بود.

هادی منتظری نوازنده کمانچه و ویولن و از اعضای شورای سیاستگذاری ارکستر شهر می‌گوید: هویت هر قومی به فرهنگ آن‌هاست. در جنگ جهانی دوم امپراتوری رم به مردم خود گفت هرچه از شما گرفتند، نگذارید فرهنگ شما را بگیرند. همیشه شهرداری‌ها در دنیا از هنرهای مختلف مثل موسیقی حمایت می‌کنند. امیدوارم این حرکت استمرار داشته باشد. 

محمد فیروزی بیان می‌کند: خوشحالم که شهرداری این وظیفه را برعهده‌ گرفته است. این موضوع باعث می‌شود یک سرپناهی برای جوانان ایجاد شود. آدم دلش برای جوان‌های با استعدادی که بعد از آموزش جایی برای بروز استعدادهای خود ندارند، می‌سوزد. آنها باید از سمت دولت حمایت شوند و سرپناهی برای آنها به وجود آید.

شهرام میر جلالی که او نیز عضو شورای این ارکستر است، می‌گوید: در میان شورای این ارکستر دو بنیان‌گذار گروه "دستان" را می‌بینم که همین نشان‌دهنده‌ بنیاد محکم این کار است. همان‌طور که دوستانم گفتند در همه دنیا دولت‌ها باید از چنین حرکتی حمایت کنند. ما اهالی موسیقی تا حدی عقب افتادیم و نتوانستیم آن‌طور که باید به جوانانمان بیاموزیم برای همین آن‌ها به موسیقی‌های بی‌محتوا روی آورده‌اند. شهرداری‌ها در تمام دنیا از کار فرهنگی هنری حمایت می‌کنند. برگزارکننده اولین اجرای من شهرداری اهواز بود که هنوز هم به آن اجرا افتخار می‌کنم.  

حمید متبسم از دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری ارکستر شهر معتقد است: کار هنر و پرداختن به فرهنگ باید زیر نظر یک مولد دولتی و حامی بزرگ فرهنگی باشد. انسان‌ها برای انسانی و خدایی زندگی کردن نیاز به آب و آبادانی دارند اما در کنار این‌ها از مسئله فرهنگ نباید چشم پوشید. بهتر آن است که پدیده‌های فرهنگی و سنتی و آنچه حاصل دست یک ایرانی است، از سوی سازمان‌های دولتی باشد و از طرف آنها حمایت شود. هنرمند باید یک گام از مخاطبانش جلوتر باشد اما هنرمند برای گذراندن زندگی خود آثاری را خلق می‌کنند که به سفارش عوام باشد و مشتری بیشتری داشته باشد. به همین روی در تمام جهان پرداختن به مقوله فرهنگ بر عهده دولت‌هاست. 

امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: شکل‌گیری ارکستر شهر تهران کار بسیار ارزشمند و سودمندی است که ما قول تشکیل آن را از مدت‌ها قبل داده بودیم و به این موضوع نیز تاکید داشتیم که سرنوشت این ارکستر نباید به سرنوشت رویدادهای دیگر دچار شود. این قول را هم می‌دهیم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا جایی که در توان داشته باشد از ارکستر شهر تهران حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.