سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: تنسی ویلیامز زاده ۲۶ مارس ۱۹۱۱ و درگذشته به تاریخ ۲۵ فوریه ۱۹۸۳، نویسنده مشهور آمریکایی و یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر در ادبیات آمریکا محسوب می‌شود.

نمایشنامه "گربه روی شیروانی داغ" او در سال ۱۹۵۵ برنده جایزه پولیتزر شد. ویلیامز با نمایشنامه‌های مهمی چون "باغ وحش شیشه‌ای"، "اتوبوسی به نام هوس" و "پرنده شیرین جوانی" زیر و بم تئاتر آمریکا را تغییر داد.

"تنسی ویلیامز" آغازگر راهی نو در عرصه ادبیات نمایشی غرب است که بر شماری از نمایشنامه نویسان معاصر تاثیر گذاشته است. "توماس لاینر (تنسی) ویلیامز" در سال 1911 در کلمبوس می سی سی پی به دنیا آمد. مادرش "ادونیا" بانویی محترم جنوبی و دختر کشیش منطقه و پدرش "کورنیلیوس کافین ویلیامز" نماینده کمپانی تلفن بود و فروشنده دوره گرد کمپانی کفش، به علت خوی وحشی پدر، توماس به مادر خود نزدیکتر بود و تحت تاثیر حمایت مادرش دارای خصوصیات شکننده زنانه شد، که جوانی و بزرگسالی او را با مشکلاتی مواجه کرد. از جمله این که او هرگز ازدواج نکرد. "توماس" پسری خجالتی و منزوی بود و تنها همبازیش "رز" خواهر بزرگترش بود. "رز" در دوران بلوغ دچار بیماری روحی شد و همزمان اختلاف والدین آنها، شدت گرفت. "ویلیامز" اندوه خود را با سرودن اشعار و نوشتن داستانهای کوتاه، پاسخ می داد. ولی با آشنا شدن با دنیای تئاتر، غم و اندوه، ضعفها و آرزوهایش را درنمایشنامه هایش به تصویر کشید. او شرم و انزوایش را در تم "تنهایی" و "نیاز به ارتباط با معنا" و اختلاف و درگیری والدینش را در تم "انحطاط و از هم پاشیدگی خانواده" بیان کرد. ابعاد مختلف شخصیتی خود را در اشخاص نمایشش ظاهر کرد.

روحیه ظریف و شکننده "بلانش دوبوآ" و خوی وحشی "استنلی کوالسکی دو بعد وجودی "ویلیامز" هستند: روحیه ظریف مادر و خوی وحشی پدر که در هم ادغام شده اند، او با استفاده از سمبلها و ایجاد موقعیتهای دراماتیک، به تاثیر آثارش، می افزاید. نتیجه این که "تنسی ویلیامز" با نگاهی روانشناسانه و موشکافانه به زندگی شخصیتها و موقعیتهایی که آفریده است، در عرصه نمایشنامه نویسی غرب، راهی تازه برای نویسندگانی که ساختار بیان درونیات خود و انتقال آن به تماشاگران بودند، باز کرد. یکی از نمایشنامه نویسانی که تحت تاثیر "ویلیامز" کار هنری خود را آغاز کرد، "آثول فوگارد" است. نمایشنامه "سلام و خداحافظ" دارای تمهای مشترک با دو اثر معروف "ویلیامز"، "گربه روی شیروانی داغ" و "باغ وحش شیشه ای" است، و در این پژوهش به مطالعه تطبیقی میان آنها پرداخته شده است.