به گزارش هنرآنلاین، نمایش "هدیه مرموز" با بازی و کارگردانی "یاسر خاسب" که این روزها در پردیس تئاتر تهران روی صحنه است، روز پنجشنبه ۵ اسفندماه با برگزاری مراسم یادبود زنده یاد بهرام ریحانی به صحنه می‌رود.

نمایش "هدیه مرموز" به کارگردانی "یاسر خاسب" که این روزها در سالن علی نصیریان پردیس تئاتر تهران اجرا می‌شود، روز ۵ اسفندماه همزمان با سالروز درگذشت بهرام ریحانی اجرای ویژه ای خواهد داشت. در این اجرا مراسم یادبودی به احترام زنده یاد بهرام ریحانی پیش از اجرای نمایش "هدیه مرموز" برگزار خواهد شد.

همچنین نمایش "هدیه مرموز" روز شنبه ۷ اسفندماه نیز در قالب اجرایی ویژه برای هنرمندان تئاتر به صحنه خواهد رفت.

نمایش "هدیه مرموز" که تاکنون در چند فستیوال جهانی حضور موفق داشته در کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، فرانسه، هلند، لهستان، سوئیس، تونس، برزیل، دانمارک، هند و آمریکا ... اجرا شده تا ۱۰ اسفندماه، ساعت ۱۸:۳۰ در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه خواهد بو

اُریفیس پرفورمنس آرتى است با مفهوم تأثیر صوت بر انسان است

علیرضا کیمنش و امیر پوستى تصمیم دارند پرفورمنس آرت " اُریفیس"  را از 1 تا11 اسفند ماه در پلت فرم "عمارت روبرو" اجرا نمایند و. علی رضا کیمنش دررابطه با علت اجرای این پرفورمنس آرت  گفت ": ایده‌ی انتقال احساس از طریق صوت در زندگى ماشینى امروز براى من یک دغدغه بود و هست. اینکه ما چه می‌شنویم و چه تاثیرى از شنیده‌هایمان می‌گیریم. اینکه شنیده‌هایمان چقدر تأثیر در هویت فردى ما دارد و اینکه صداهاى غالبى که در جامعه‌ی ما شنیده می‌شود چیست؟ به نظر من صوت چیزى است که بصورت ناخودآگاه در لایه‌های زیرین انسان تأثیر می‌گذارد، بى آنکه حتى ما به تأثیر آن بر روى خودمان بیاندیشیم.این بود که تصمیم به اجراى این پرفورمنس آرت گرفتم. در طى صحبت‌هایم با امید سلطانى نام "اُریفیس" را براى این پرفورمنس آرت انتخاب کردیم."

 وی دررابطه با نام اُریفیس گفت : “اُریفیس در انگلیسى به معنى هفت روزنه‌ی اصلى انسان است. از دید من هر کدام از این روزنه‌ها در انتقال حس‌های مختلف نقشى اساسى دارند.”

کی منش دررا بطه با پرفورمنس آرت گفت : به دلیل آنکه این اثر نه تئاتر هست و نه اثرى تجسمى، در عین حال که هر دو نیز است، ما با مشکل مکان اجرا روبرو شدیم. چون نه گالرى دارها و نه سالن‌های تئاتر در ایران هنوز درک درستى از پرفورمنس آرت ندارند و دائماً می‌خواهند اثر را با پیش فرض‌های ذهنى خودشان جلو ببرند.این اثر نباید در یک سالن تئاتر اجرا می‌رفت، چون تئاتر نبود، بلکه باید در گالرى اجرا می‌رفت، گالرى دارها هم که اکثرشان همکارى درستى نمی‌کردند. در نهایت به پلت فرم عمارت روبرو رسیدیم جایی که نه سالن تئاتر بود و نه گالرى و به همین دلیل آنجا را براى اجرا انتخاب کردیم.

وی در پایان گفت :در کل من سعى می‌کنم هیچ توضیح مشخصى در مورد "اُریفیس" ندهم و دوست دارم مخاطبان با حس کنجکاویشان به "عمارت روبرو" وارد شوند. بنیاد نیکوکارى کمک (کیش مهر کتایون) حامى معنوى  این پرفورمنس آرت  است و روز یکشنبه اول اسفند ماه روز افتتاحیه ماست و من از تمام علاقه مندان دعوت می‌کنم از ساعت ١٨ تا ٢١، هر زمان که مایل بودند ما را در عمارت روبرو همراهى کنند.

رؤیا نونهالى، علی اکبر علیزاد، نادر مشایخى، هومن کیایى، على اصغر دشتى، علی باقری، خاطره حاتمی، ، صادق ملک، شیما مهدوى، علیرضا کیمنش، بهزاد عمرانى، مهرداد مصطفوى، کتایون سالکى، سیامک فارسى، کیاسا ناظران، مسیح کاظمى و صالح تسبیحى اجراگران این پرفورمنس آرت هستند. هر شب دو هنرمند به عنوان اجراگر در این پرفورمنس آرت حضور دارند و ما از پیش اعلام نخواهیم کرد که آن دو نفر چه کسانى هستند. مخاطبان در لحظه متوجه می‌شوند چه کسى در اجرا حضور دارد. و همچنین علاوه بر اجراگرانى که ما در برشور اعلام کردیم هنرمندان دیگرى نیز هر شب به عنوان اجراگر حضور خواهند داشت.

علیرضا کیمنش( طراح)، مجید جمشیدى ماسوله(آ فضا ساز)، پیتر پیر حسین لو (طراح صدا)، الهه حاجى زاده  ( مشاور رسانه)، تارا امیدى (تبلیغات مجازى) از دیگر عوامل این پرفورمنس آرت هستند.

‎لازم به اشاره است که "اُریفیس" از 1 تا11 اسفند ماه درپلت فرم "عمارت روبرو" به آدرس خیابان انقلاب، نرسیده به چهارراه ولیعصر، بن بست کیانپور واز ساعت ١٨ تا ساعت ٢١ اجرا می‌شود. تماشاگران در طول اجراى پرفورمنس هر ساعتى که خواستند می‌توانند به سالن وارد شوند و در این اجرا شرکت کنند، و هر ساعتى که مایل بودند می‌توانند از سالن خارج شوند.

پایان مونولیو برای سل و مایاکوفسکی

هفتمین فستیوال "مونولیو" با به صحنه بردن دو نمایش "مایاکوفسکی، ورسیون آخر" و "برای سل" روز پنجشنبه ۵ اسفند به کار خود پایان خواهد داد.

مونولوگ "مایاکوفسکی، ورسیون آخر" نوشتهٔ معصومه آرامی است. غزل نعیمی کارگردان این نمایش است و دانیال خجسته در آن بازی می‌کند.

مونولوگ "برای سل" که کاری از گروه هنری "دوهو" است توسط کاوه شاملو نوشته شده است. مائده شانه‌ساز و سارا فعلی آن را کارگردانی کرده‌اند و بازیگر آن اسماعیل کمالی دهقان است و تینا علیه و سعید علیزاده او را همراهی می‌کنند.

این دور از فستیوال "مونولیو" که رو به پایان است، با نام فرعی "فیگورها" حاصل همکاری محمد رضایی راد، نمایش‌نامه نویس و کارگردان معاصر تئاتر به عنوان مدیر هنری این جشنواره با گروه تئاتر "لئو" به سرپرستی محمدحسن معجونی است.

نمایش‌های برگزیده شده در "فیگورها" در کارگاه نمایش‌نامه نویسی محمد رضایی راد بر اساس برخی شخصیت‌های تاریخی شکل گرفته‌اند و ویژگی همهٔ آن‌ها این است که روی‌کردی خیال‌پردازانه دارند و مستند نیستند.

بر خلاف روال همیشگی این دوره از فستیوال مونولیو که هر دو نمایشی که در یک شب اجرا می‌شدند، یک بلیت مشترک داشتند این بار علاقمندان به دیدن هر یک از نمایش‌‌ها می‌توانند بلیت آن‌ها را جداگانه تهیه کنند.

مونولوگ "مایاکوفسکی، ورسیون آخر" در دو سانس ۱۷ و ۱۸ و مونولوگ "برای سل" در دو سانس ۲۰ و ۲۱ روز پنج‌شنبه ۵ اسفند در سالن موج نو به روی صحنه خواهند رفت.

علاقمندان به دیدن این نمایش‌ها می‌توانند برای خرید بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند یا نیم ساعت پیش از شروع هر سانس  در سالن موج نو حضور داشته باشند.

سالن موج نو در خیابان شریعتی خیابان میرداماد خیابان رودبار شرقی شمالی پلاک ۵۷ قرار دارد.

"عبور از بن بست" در رادیو نمایش

از ششم اسفند ماه پخش نمایش " عبور از بن بست" به تهیه کنندگی مهتاب امینی و کارگردانی فریدون محرابی در رادیو نمایش آغاز می‌شود.

این نمایش رادیویی را سهیلا خدادادی نوشته و داستان آن درباره پسری است که قصد دارد با دختر خاله خود ازدواج کند اما پدرش با این ازدواج مخالف است.

بر اساس این خبر، "عبور از بن بست " با هنرمندی بهرام ابراهیمی ، ایوب آقاخانی، افسانه محمدی، ماندانا اصلانی، مروارید کریم پور، پریسا مقتدی و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است .

این نمایش به صدابرداری : علی حاجی نوروزی و افکت محمد رضا قبادی فر از ششم اسفند ماه ساعت 12:45 دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود.