به گزارش هنرآنلاین، کامبیز مشتاق گوهری با حضور در برنامه "رواق تماشا" رادیو گفت و گو با ابراز امیدواری از سفرهای نوروزی مردم به سیستان و بلوچستان گفت: تمدن شایسته کشورمان قابل درک نیست؛ مگر اینکه پهنه های مختلف ایران اسلامی را سفر کنیم و شناخت این پهنه بدون سفر به سیستان و بلوچستان میسر نیست.

وی افزود: در منتها علیه شرقی ترین نوار ساحلی ایران بندر گواتر واقع است؛ روستایی دیدنی با جنگل های حرا که مجموعهای بی نظر از چشم اندازهای اقیانوسی است و دلفین های این خطه بسیار مشهورند.

گوهری با بیان اینکه این مناظر در دنیا بی نظیر هستند، ادامه داد: شایسته است ایرانیان عزیز شاهد این مناطق باشند و بدانند سرزمین شان از چه مناطقی تشکیل شده است؛ در این ناحیه اسامی از زبان کهن پهلوی وام گرفته شده اند که در قالب زبان بلوچی به یادگار مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: خلیج چابهار به دریای کوچک مشهور است و دریای بزرگ که به اقیانوس هند متصل می شود، منطقه مکران است و ایرانیان نباید از دیدن ظرفیت های دریای بزرگ محروم باشند.

همچنین معین الدین سعیدی، رئیس شورای شهر بندر چابهار در مصاحبه تلفنی با برنامه "رواق تماشا" در خصوص نام گذاری این منطقه، اظهار کرد: در این بندر هر چهار فصل آب و هوای معتدلی را شاهد هستیم که پیش تر با نام چهار بهار نامیده می شد که امروزه به چابهار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: سرزمین موج و مرجان هنوز شناخته شده نیست؛ چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور و نقطه اتصال ایران به دریاهای آزاد و دارای آب و هوای معتدل با ظرفیت های بسیار بالای تجاری است.

سعیدی چابهار را تنها نقطه ای از کشور معرفی کرد که نباتات گرمسیری در آن به عمل می آید و افزود: 70 درصد ماهیان صنعتی کشور از آب های این منطقه است و معتقدیم این نقطه انتهای ایران نیست، بلکه ابتدای ایران است.

رئیس شورای شهر بندر چابهار با اشاره به تفاوت های قومی و بومی کشورمان گفت: چابهار بکر و ناشناخته مانده است و سیستان و بلوچستان در سال 96 مقصد گردشگری ایرانیان در نظر گرفته شده است. زیر ساخت های چابهار در شان مردم این خطه فراهم نشده؛ ولی زیبایی های طبیعی ناکارآمدی ما را جبران کرده است.

سعیدی با اشاره به افزایش شمار پروازها به سمت چابهار اظهار کرد: با توجه به برنامه های سازمان منطقه آزاد و فرمانداری، نوروز 96 متفاوت خواهد بود و مردم حداقل یک هفته قادر به بهره مندی از ظرفیت های این منطقه خواهند بود.

محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد دیگر مهمان تلفنی "رواق تماشا" بود که با اشاره به آمار بیش از 80 درصدی گویش لری در این استان گفت: قوم قشقایی نیز در این استان حضور دارند؛ کهگیلویه از دیرباز مراسمی خاص داشته است و آئین نوروزی پیش از فرا رسیدن ماه فروردین آغاز می شود.

وی به تشریح جزئیات این آئین پرداخت و ادامه داد: با توجه به مصوبه هیئت وزیران، ستاد خدمات و سفر در استان تشکیل شده است و تا کنون چندین جلسه به منظور آمادگی کلیه دستگاه های استانی و شهرستانی برگزار شده است.

باقری با اشاره به 300 جاذبه گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالغ بر 40 جاذبه دارای زیر ساخت گردشگری از جمله خدمات آب، برق، جاده، سکو، آلاچیق، سوئیت های اقامتی،کمپینگ و همچنین استراحتگاه است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد مهم ترین مناطق گردشگری استان را از جمله آبشار یاسوج، شهر زیبای سی سخت، تنگ گنجه ای و... برشمرد و افزود: استان دارای دو بخش گرمسیری و سردسیری است و گردشگران می توانند با صرف وقت سه تا چهار روز از همه جاذبه ها دیدن کنند.

باقری با اشاره به اسکان هموطنان لر در حاشیه رشته کوه های زاگرس، چندین شهر و استان مختلف را نام برد و تاکید کرد:  لهجه مردم این مناطق به تمایز استان های مختلف منجر می شود.

وی همچنین از آمادگی 10 پایگاه نوروزی در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: سایر پایگاه ها، در نقاط بین راهی مشخص شده است؛ علاوه بر پایگاه های اطلاع رسانی در ورودی شهرها، پایگاه هایی به صورت ثابت مستقر هستند و کلیه اوراق راهنمای گردشگری را در اختیار مردم قرار می دهند.

در ادامه ناصر امیرزاده مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر روی خط ارتباطی "رواق تماشا" حاضر شد و درباره اقدامات صورت گرفته در این استان برای میزبانی از مسافران نوروزی گفت: از اوایل پاییز تا پایان اردیبهشت آب و هوای این استان مطبوع است و مسافران قادر به بهره مندی از ظرفیت های بوشهر هستند.

وی با اشاره به ساماندهی سفرهای نوروزی در استان بوشهر یادآور شد: سال گذشته در میان سه استان برتر کشور در حوزه ورود گردشگر نوروزی قرار داشتیم و امسال طی برگزاری جلسات خدمات و سفر، آمادگی لازم برای ورود مسافران را دارا هستیم.

امیرزاده همچنین از آمادگی دستگاه های خدماتی و واحدهای اقامتی در استان بوشهر خبر داد و افزود: امسال نیز مانند سال گذشته پیش بینی بارندگی داریم؛ ضمن اینکه استان بوشهر کوچک است و آمادگی به منظور میزبانی مناسب از مسافران نوروزی مهیا شده است.

علاقه مندان به آشنایی با جاذبه های گردشگری استان های یاد شده، می توانند صوت کامل "رواق تماشا" را از طریق سایت رادیو گفت وگو دریافت کنند.