سرویس استانهای هنرآنلاین: با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین، دکتر جعفر پور معاون کمیسیون فرهنگی مجلس، دکتر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان و دکتر گودرزی نماینده نورآباد و رستم و فرماندار ممسنی و دهیاران، نمایندگان شهرها و روستاهای نامزد پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب، مراسم پایانی سومین دوره پایتخت کتاب ایران در تالار وحدت برگزار شد.

در ادامه شهر بوشهر به عنوان پایتخت کتاب سومین دوره معرفی شد و شهرهای: اوز، کاشان، زرند و شهر کرد به ترتیب به عنوان سومین شهر خلاق در حوزه ترویج کتابخوانی معرفی شدند. ۱۰ روستای برتر در حوزه کتابخوانی به عنوان روستاهای دوستدار کتاب نیز به ترتیب معرفی شدند که روستای فهلیان از ممسنی فارس، خواجه جمالی از نیریز و گزییر از بندر لنگه در میان ۱۰ روستای برتر معرفی شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با بیان اینکه اوز دارای مردمانی است که در جهت منافع ملی حرکت می کنند، اظهار داشت: این شهر مردمانی دارد که نگاهشان به دولت ملی و مرکزی است و خود یک ملت محسوب می شود. به گفته صالحی امیری، اوز انسان های نجیبی دارد که همواره در جهت مصالح عمومی کشور فعالیت دارند، شهری که دارای تاریخی پرافتخار است و خود در دل استانی قرار دارد که مهد تمدن به حساب می آید.

 ایران در سرانه مطالعه با دنیا فاصله دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتابخوانی نیاز به فرهنگ انس با کتاب دارد. تقریظ اخیر مقام معظم رهبری بر چند کتاب نشان از اهمیت این حوزه دارد زیرا نشان می دهد که بالاترین مقام کشور با همه مشغله هایشان به امر کتابخوانی همیشه توجه ویژه دارند.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران در تالار وحدت با بیان این مطلب گفت: امروز در این آیین شاهد نماد کوچکی از ایران بزرگ بودیم که اقشار کشور با همه نگاه های مختلف و با قبایل و مذاهب متفاوت زیر یک سقف جمع شدند تا سخن از کتاب بگویند.

وی کتاب را عامل پیوند جوامع دانست و ادامه داد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران رقابتی سالم برای تحولات بزرگ در جامعه است. ریل توسعه از فرهنگ آغاز می شود و در فرهنگ نیز هر اتفاقی باید از شکل گیری انسان به وجود آید. انسان باید ساخته شود و این ساخته شدن از آگاهی، دانش، معرفت و فضیلت آغاز می شود.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: بر اساس اندیشه حضرت امام خمینی (ره) مبانی فرهنگ را در ساخت انسان فرهنگی تعریف می کنند. بنابراین ما به عنوان انسان های فرهنگی در اینجا جمع شده ایم تا کتاب را عامل وحدت، وفاق و معرفت در جامعه اعلام کنیم.

صالحی امیری با تجلیل از انتخاب بوشهر به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران ادامه داد: انتخاب شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران کار دشواری است ولی باید به نتیجه داوری احترام گذاشت. همه روستاها و شهرها کاندیدای منتخب بوده اند زیرا مگر می شود کسی دلبسته فرهنگ باشد ولی منتخب نباشد. اما به رسم عرف یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی می شود و صفا و صمیمیت این جشنواره نشان از این دارد که کتاب می تواند دلها و قلب ها را به یکدیگر نزدیک کند.

او افزود: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه قدم های موثری برداشته و با برگزاری این جشنواره شور و نشاط در سطح ملی و در حوزه کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور ایجاد کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های نهادها و بخش های مختلف این وزارتخانه در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور، ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی، ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد و ... قدم های موثری برای اعتلای فرهنگ و گسترش کتابخوانی در جامعه برداشته اند و در عین حال، آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پایگاه های نظامی و انتظامی، حوزه های علمیه و مراکز ١٥ گانه متولی امر کتابخوانی می توانند منشا بزرگ تحولات در حوزه گسترش کتابخوانی در کشور با شند.

مقام عالی وزارت با تاکید بر اینکه امروز هیچ توجیهی برای کتاب نخواندن نمی توان داشت، ادامه داد: امروز بسیاری از نهادها و سازمان ها قدم های مثبتی برای توسعه و ترویج کتابخوانی در کشور برداشته اند و می توانیم از این طریق جریان کتابخوانی را در کشور جاری و ساری کنیم.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه توسعه از فرهنگ و ساخت انسان فرهنگی آغاز می شود، گفت: تا انسان ساخته نشود جامعه نیز ساخته نمی شود و نقطه آغاز ساخت انسان، کتاب و کتابخوانی است. امروز بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. این شهر و دیگر شهرها و روستاها ایران کوچک هستند. همه روستاییان ولی نعمتان این سرزمین هستند و ما مدیون تمامی مرزدارانی هستیم که امنیت کشور  را حفظ می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پایان این آیین در جمع خبرنگاران گفت: در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران رقابت سالم فرهنگی برای دستیابی به پایتخت فرهنگی در کشور ایجاد شد که بسیار جذاب بود.

صالحی امیری با اشاره به تلاش های برخی نهادها برای افزایش امر کتابخوانی در کشور گفت: امیدوارم با برگزاری اینگونه جشنواره ها بتوانیم دقایقی بر سرانه کتابخوانی در کشور بیفزاییم. زیرا با دنیا فاصله داریم و باید در این زمینه خیزش شکل بگیرد.

در بخش پایانی به ۱۰ روستای دوستدار کتاب و ۵ شهر برتر پایتخت کتاب لوح تقدیر از سوی وزیر و سازمان یونیسکو اهدا شد. بوشهر به عنوان پایتخت کتاب و اوز به عنوان اولین شهر خلاق در زمینه کتابخوانی لوح خود را ازدست وزیر و سایر مسئولین دریافت کردند. درحین دریافت لوح اوز توسط شهردار و اعضای ستاد اوز، فروغ هاشمی رئیس ارشاد اسلامی از وزیرارشاد و بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تقدیر کرد.

در این مراسم دکتر جعفر پور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش، دکتر مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، دکتر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان و دکتر گودرزی نماینده نورآباد و رستم و فرماندار ممسنی و دهیاران، خادمپور شهردار اوزٰ، فروغ هاشمی رئیس ارشاد اوز، ابراهیم احمدی دبیر ستاد، فوزیه زارع، فائزه طیوری، فریناز تورانی و فرزانه نورافشان از اعضای ستاد اوز پایتخت کتاب، خدیجه فقیهی نژاد، مهندس سلمانپور، شریف فدایی، ایمان لطافت و جمع دیگری از اوزی های مقیم تهران حضور داشتند.