به گزارش هنرآنلاین، برنامه " گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع " معماری ایران، گمشده در بساز و بفروشی" با حضور سولماز رضایی، استاد دانشگاه و دکتر عبدالحمید نقره کار، عضو انجمن معماری روانه آنتن شد.

دکتر نقره کار در ابتدا با بیان اینکه معماری یک هنر فردی مانند شاعری نیست، عنوان کرد : معماری، هنر اجتماعی ، اقتصادی و فناورانه است و تا زمانی که زیرساخت‌های شهرسازی به خوبی انجام نشود دستیابی به معماری فاخر ممکن نیست.

وی در ادامه افزود : مباحث میان دانشی مانند هنر و معماری ریشه در علوم انسانی است به این معنا که تا انسان شناخته نشود زیبایی شناخته نمی‌شود و هنر پدیدار نمی‌شود و آنجاست که معماری با ساختمان سازی برابر می‌شود و به نیازهای فرهنگی و اجتماعی توجهی نمی‌شود.

این عضو انجمن معماری با ابراز تأسف از اینکه دروس معماری ما هنوز ایرانی - اسلامی نشده است ، عنوان کرد : کتاب‌های درسی بر اساس هویت ما طراحی نشده است.ما به دنبال زیربنای لیبرال و سرمایه داری غرب هستیم در حالی که خود آن‌ها در این زمینه به بن بست رسیده‌اند و هنر معماری از بعد معنایی در این سرزمین‌ها دچار مشکل شده است.

دکتر نقره کار با بیان اینکه شهرداری‌ها در زمینه معماری متخصص نبوده‌اند و تنها به درآمدزایی فکر کرده‌اند، افزود : شهرداری خود به تنهایی قوه قضائیه ، مجریه و مقننه است به عبارتی دیگر خودش تراکم تعریف می‌کند، جریمه می‌کند و برای برخورد هم قانون تصویب می‌کند.

وی اضافه کرد : مشخص نیست شهرداری بر اساس چه معیاری تراکم را تعریف می‌کند .در حالی که شورای عالی معماری و شهرسازی که مرکز ثقل تصمیم گیری است باید تراکم را تصویب کند و  شهرداری باید فقط مجری باشد اما خودش اجازه تخلف را می‌دهد تا درآمد کسب کند.

دکتر نقره کار تاکید کرد : در طرح جامع تهیه شده، میزان تراکم 50 سال آینده کشور فروخته شده است در حالی که سرانه ای برای آن موجود نیست و نتیجه آن، محیط زیست  فعلی ، ترافیک و استرس‌ها و ... است.

وی خاطرنشان کرد: نقشه راه اسکان مطلوب انسان باید براساس کارآفرینی و تولید در سطح ملی تهیه شود،شهرداری باید فقط مجری باشد و مهاجرت معکوس به صورت انقلابی از کلانشهر به شهرهای کوچک از جمله کارهایی است که باید برای نجات خودمان انجام دهیم.

در ادامه برنامه دکتر سولماز رضایی عنوان کرد : تا زمانی که نگاه به معماری و شهرسازی ، صرفاً اقتصادی باشد و نگاه هنری و هویتی در آن کمرنگ شود ، شهری خواهیم داشت که خانه‌هایش فاقد هویت ایرانی و اسلامی است و انگار قرضی است و به ما تعلق ندارد.

وی تاکید کرد :شورای عالی معماری و شهرسازی  کشور باید تقویت شود و به آن بها داده شود تا شهرداری نتواند خارج از حدود قواعد و ضوابط این شورا اجازه صدور پروانه شهرسازی داشته باشد.

استاد دانشگاه معرفی سازمان زیبا سازی گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی باید نگاه عمیق و ریشه ای به مشکلات داشته باشد و تنها به طرح‌های جامع و تفصیلی بسنده نکند و اگر در مسیری، اشتباهی رخ داد قدرت برگشت و تصحیح آن مشکل را داشته باشد و به بهانه قانون بودن یک طرح ،آن را تا انتها اشتباه انجام ندهد.

لازم به ذکر است برنامه "گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می‌رود و علاقه مندان می‌توانند برای دسترسی به فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.