به گزارش هنرآنلاین، "تابستان در زمستان بهتر توصیف می‌شود" جمله‌ای برگرفته شده از یکی از نامه‌های شخصی ایبسن است که اشاره‌ای به تبعیدخودخواسته‌اش دارد. نامه‌های منتشر شده در این کتاب-که برای نخستین بار ترجمه شده‌اند- در شناخت بیشتر و بهتر از ایبسن نقش به‌سزایی دارند. او با نگارش این نامه‌ها نه‌تنها تصویری از جنبه‌های نمایان خودش از آن‌چه انجام می‌داده است، ارائه می‌دهد بلکه تصویری از جنبه‌های بسیار خصوصی خودش، از آن‌چه فکر می‌کرده و می‌خواسته است را نیز به نمایش می‌گذارد.

به‌عبارتی دیگر، ایبسن با این نامه‌ها شیوه‌ی زندگی و نوع شخصیت خودش را ترسیم کرده است.

 اما اگر صرف‌نظر از آخرین نمایشنامه‌اش، "وقتی ما مردگان از خواب برمی‌خیزیم"، "نامه‌هایش" به‌عنوان آخرین نمایشنامه‌ی او- که نوشتن آن حدوداً  ۵۵ سال طول کشید- تلقی شوند، نمایشی است دارای یک شخصیت اصلی به‌نام هنریک ایبسن و چندین شخصیت ادبی سرشناس و غیر ادبی که تمام رخدادهای آن در اسکاندیناوی، ایتالیا و آلمان به‌وقوع می‌پیوندند. قهرمان این نمایش نمایشنامه‌های ملی-تاریخی، عاشقانه، فلسفی، واقع‌گرایانه را در آن زمان، روان‌شناسی و نمادین می‌نویسد. آثاری که او برای خلق آن‌ها، شیوه‌ی زندگی و حتی شخصیت برخی از دوستان و آشنایان نزدیک و گاه خود را نیز الگوی کار قرار می‌دهد؛ چنان‌که شرایط سخت دوران نوجوانی و خاطرات خویش را در نمایشنامه‌ی "پی‌یِر گینت" به‌عنوان الگو برای توصیف زندگی در "خانه‌ی یون گینت ثروتمند" استفاده می‌کند و دوران کهولت و مرگ خود را در نمایشنامه‌ی "یان گابریل بُرکمان"- که سرانجام یک مشت آهنیِ سرد، قلب او را از کار می‌اندازد- و در نمایشنامه‌ی "وقتی ما مردگان از خواب برمی‌خیزیم" - بازگشت احتمالیش به ‌عالم هستی- را تصویر می‌کند تا هرآن‌چه را که توسط آدم‌های کاغذی‌اش می‌خواهد بگوید به‌ جامعه منتقل کند.

 پس از خواندن نمایشِ "نامه‌هایش" این سؤال بزرگ مطرح می‌شود: اگر بر فرض محال، این خالق تئاتر مدرن در آن‌زمان- که تاحدودی مدافع حقوق برابری زنان، خواهان جهانی بدون مرز و خواهان تغییرات اساسی در ساختار آموزشی بود- به ‌عالم هستی برگردد، آیا همانند شخصیت مجسمه‌ساز در نمایشنامه‌ی "وقتی ما مردگان از خواب برمی‌خیزیم" ، مورد سرزنش قرار خواهد گرفت؟

این کتاب را انتشارات افراز با ترجمه علی کوچهری، در 336 صفحه، در قطع رقعی و با قیمت 30000 تومان اخیرأ منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.