به گزارش هنرآنلاین، حسین مسگرانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استان پهناور و بزرگی است. این استان با وسعت جغرافیایی و تنوع قومیت‌ها مانند بلوچی و سیستانی، جوشش فرهنگی و هنری بسیاری دارد و اعتبارات معمولی برای انجام کارهای فرهنگی در این زمینه کافی نیست.

او با بیان این‌که دو مشکل در حوزه هنرمندان موسیقی استان وجود دارد که در حال حاضر ما میراث‌دار آن و در حال انجام کارهایی در این زمینه هستیم، توضیح داد: بیشتر هنرمندان بیمه نیستند و در طرح تکریم ارزشیابی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. متاسفانه آن‌ها در جشنواره‌هایی که شرکت کردند، لوح و مدارک خود را جمع‌آوری نکردند و حالا که ما به‌دنبال تشکیل پرونده برای آن‌ها و ارزیابی هنریشان هستیم تا برای درجه هنری‌شان کاری کنیم، مدارک و مستندات ندارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد:‌ شش‌ماه پیش، ملاقاتی با معاون هنری وزیر ارشاد داشتم و درباره این مشکل صحبت کردم، حتی در نامه مفصلی، حدود ۵۰ هنرمند برجسته این استان را معرفی کردم که در جایگاه والایی قرار دارند و ارزشیابی آن‌ها باید سرعت بگیرد و اگر نگاه‌شان به این هنرمندان، عادی باشد، آن‌ها را از دست می‌دهیم. آقای مرادخانی قول مساعدت داد، اما متاسفانه پرونده این هنرمندان هنوز در پیچ و خم‌های تشکیل جلسات کمیته‌های فنی شورای ارزشیابی هنری گیر کرده است.  

مسگرانی در پاسخ به این‌که بسیاری از هنرمندان استان از بی‌توجهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن‌ها گلایه دارند، اظهار کرد: این‌طور نیست که بودجه‌ای صرفا برای اجرا داشته باشیم. بودجه‌ها و اعتباراتی که ما داریم، برای جشنواره‌ها، رویدادهای فرهنگی و هنری، تکریم و تجلیل از هنرمندان است. امسال جشنواره موسیقی نواحی استان را برگزار می‌کنیم. در همین جشنواره، از پیشکسوتان نیز تجلیل و تقدیر می‌شود.  

اعتبارات فعلی پاسخگوی جامعه هنری  سیستان و بلوچستان نیست

او ادامه داد:‌ در همه‌ جشن‌ها و اعیاد از گروه‌های موسیقی برای اجرای برنامه‌ها دعوت می‌شود و اعتباری را که داریم، به هنرمندان اختصاص می‌دهیم؛ اما اعتباری که داریم، پاسخگوی گستردگی جامعه هنری در این استان نیست. ما در حد توان‌مان به هنرمندان کمک می‌کنیم، اما مشکلات اینجا زیاد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که تعداد هنرمندان این استان که عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت هستند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، گفت: بیشتر هنرمندان استان، ارزشیابی هنری نشده‌اند. سال گذشته با پیگیری‌های که برای برخی هنرمندان از جمله شیرمحمد اسپندار و برخی هنرمندان سوزن‌دوز انجام دادیم، خوشبختانه توانستیم حقوق آن‌ها را افزایش دهیم.

آیین‌نامه ارزشیابی هنری مشکل دارد

مسگرانی با اعلام این‌که آیین‌نامه ارزشیابی هنری ما مشکل دارد، بیان کرد: متاسفانه آیین‌نامه‌ای که برای این کار تدوین شده فقط به هنرمندان استان‌هایی که از امکانات برخوردار هستند، توجه کرده است. هنرمندی که در روستا زندگی می‌کند چطور می‌تواند مقاله پژوهشی داشته باشد؟ این موضوع نشان می‌دهد شورای ارزشیابی هنرمندان و کمیته‌های تخصصی آن باید به هنرمندانی که در مناطقی مثل ما زندگی می‌کنند، توجه ویژه داشته باشد.

او با بیان این‌که ما نمی‌توانیم معجزه کنیم، گفت: تا زمانی که این هنرمندان، درجه هنری نداشته باشند، براساس آیین‌نامه، هنرمندان پیشکسوت نمی‌توانند به عضویت این موسسه درآیند و از خدمات آن استفاده کنند.البته ما این موضوع‌ها را پیگیری کردیم و همچنان هم به کارمان ادامه می‌دهیم. خوشبختانه برخی پیگیری‌های ما تا کنون نتیجه داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در حوزه اعتبارات انجام دادیم، ‌اقدامات خوبی انجام شده است. یکی از اقداماتی که این اداره کل در راستای تمرکززدایی انجام داده این است که رویدادهای فرهنگی صرفا در مراکز استان برگزار نشوند و آن‌ها را به شهرستان‌های مختلف برده‌ایم.

مسگرانی در پاسخ به این‌که بودجه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان چقدر است؟ توضیح داد: رقم بودجه فصل پنج استانی این اداره کل کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان در سال است؛ اما خوشبختانه وزارت ارشاد با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، اعتباراتی را به ما اختصاص داده است. کمک وزارتخانه این امکان را به ما داد که چند جشنواره و رویداد هنری را در سایر شهرستان‌ها برگزار کنیم؛ اما در نهایت، فاصله استان ما با بیشتر استان‌هایی که از امکانات بهتری برخوردارند، زیاد است.

او با بیان این‌که به‌دنبال معرفی هنرمندان این استان هستیم، گفت: طرحی را با برخی مستندسازان استان پیگیری کردیم تا زندگی و شخصیت هنرمندان برجسته‌ را در قالب فیلم‌های مستند معرفی کنیم. ما به‌ سراغ مستندسازان استان می‌رویم و در کنار آن‌ها از پژوهشگران نیز کمک می‌گیریم تا با مشورت خوبی که  ارائه می‌دهند، ما را در این زمینه یاری دهند. خوشبختانه فیلم برخی مستندسازانی که از آن‌ها کمک گرفتیم، در جشنواره‌های بین‌المللی هم نمایش داده شده است.

وی اظهار کرد: امیدوارم با نمایش این فیلم‌ها در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف و رسانه ملی، هنرمندان استان معرفی شوند. برخی مستندسازان و پژوهشگران نیز خودشان با میل باطنی درباره هنرمندان فیلم ساخته‌اند. ما با این پروژه سعی می‌کنیم با کمک هنرمندان این استان تا سال آینده در مرحله اول درباره چهار نفر و در مراحل بعد، درباره ۱۰ نفر از هنرمندان برجسته فیلم ساخته شود تا با نمایش این فیلم‌ها در رسانه‌های داخلی و خارجی و جشنواره‌های مختلف، آن‌ها را معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که مگر بودجه اداره ارشاد چقدر است؟ گفت: باید همه ارگان‌ها از منطقه آزاد گرفته تا شهرداری‌ها، شورای اسلامی شهر و سازمان‌های دیگر، در حوزه فرهنگی کمک کنند. اگر هیچ کاری نمی‌توانند کنند حداقل می‌توانند اسم یک خیابان، میدان یا تالار را به نام یکی از این هنرمندان کنند. نگاه هنرمندان فقط مادی نیست و می‌خواهند حرمت‌شان حفظ شود.

او با بیان این‌که نباید همه‌ مشکلات به گردن اداره ارشاد انداخته شود، اظهار کرد: مگر تمام اعتبارات فرهنگی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد است که فقط از ما انتظار دارند؟! ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم. با همه محدودیت‌های موجود سعی می‌کنیم اتفاقات خوبی بیفتد. سن هنرمندان این استان بالاست و ما می‌خواهیم به بیمه، مستمری و طرح تکریم و ارزشیابی که درباره آن در تهران تصمیم‌گیری می‌شود، نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

مسگرانی درباره این‌که سیستان و بلوچستان چه تعداد هنرمند دارد؟ بیان کرد: تعداد فعالان جامعه فرهنگی و هنری استان در همه گرایش‌ها از چند هزار نفر می‌گذرد که شامل جوانان و پیشکسوتان می‌شود؛ اما هنرمندانی که در جایگاه استادی و پیشکسوتی قرار دارند، نزدیک به ۵۰ نفر هستند که هنوز ارزشیابی نشده‌اند. آمار دقیقی مبنی بر این‌که چند هنرمند در استان مستمری دریافت می‌کنند، وجود ندارد؛ اما موسسه هنرمندان پیشکسوتان مبلغی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به هنرمندان تحت پوشش خود پرداخت می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ هنرمند این استان برای عضویت در صندوق هنرمندان و برخورداری از بیمه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد استان معرفی شده‌اند که قدم خوبی است