به گزارش  هنرآنلاین،  همزمان با افتتاح نمایشگاه "هوای شهرم را آبی کشیدم" جشن حراج نقاشی‌های کودکان کار شب گذشته یکشنبه ۳ بهمن در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این جشن که از ساعت ۱۸ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران آغاز شد، جمعی از هنرمندان و ورزشکاران از جمله مهناز افشار سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است، محسن سلیمانی مدیر فرهنگسرای ارسباران، یغما گلرویی ترانه سرا، خشایار اعتمادی خواننده، حسین رفیعی، سارا روستاپور و مرتضی یراق بافان مجری تلویزیون، کمند امیرسلیمانی و نفیسه روشن بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، سامان گوران مجری و بازیگر، یاسر بختیاری(یاس) خواننده، مهدی صفایی قهرمان جهانی کیک بوکس، نگین دادخواه قهرمان اسکیت دختران ایران، اشکان درویشی کارگردان و... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم و پس از قرائت قرآن کریم توسط مرتضی یراق بافان مجری سیما و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، سرود حماسی جمعی از دانش آموزان با ادای احترام به شهدای آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو اجرا شد. در ادامه مهناز افشار سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است به روی سن رفته و سخنرانی کرد. وی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از آتش نشانان عزیز کشورمان گفت: متاسفانه روزهای تلخی را را پشت سر می گذاریم و امیدوارم این روزهای غم بار به زودی به پایان برسد.

وی افزود: اگر ما امروز در این محل جمع شده‌ایم، برای این است که بچهها انگیزه و امید خود را از دست ندهند و به وجدانمان تلنگری بزنیم تا انسانیت را فراموش نکنیم.

این تهیه کننده و بازیگر سینما با بیان این که کار خیر حتی اگر شو و نمایش هم اطلاق شود، تاثیر خود را خواهد داشت، بیان کرد: حتی اگر به ما بگویند که با این کار یک نمایش و شو اجرا می کنید، باز هم من حاضر هستم در این فضا حضور داشته باشم تا حداقل به یک نفر هم که شده بگوییم کودکان این سرزمین آینده سازان کشورمان هستند و باید مورد توجه و محبت قرار بگیرند.

رفیعی: کودکان کار بسیار ارزشمندند

در ادامه مراسم زهره هاشمی مجری رادیو و تلویزیون که اجرای جشن حراج نقاشیهای کودکان کار را برعهده داشت، از همکار خود حسین رفیعی دعوت کرد تا با حضور روی سن او را در آغاز فروش خیریه تابلوهای دانش آموزان مدارس کودکان کار همراهی کند. رفیعی در این مراسم گفت: در ابتدای دهه ۴۰ خود من جزو کودکان کار بودم. چراکه همزمان با تحصیل کار هم می کردم. به نظرم نذر فرهنگی همین کمک ها را شامل می شود و همه آدم ها در هر مقطع تحصیلی و شرایط اجتماعی می توانند کار کنند و این اصلا یک عیب حساب نمی شود.

وی افزود: اتفاقا تنها دنیایی که در آن بد اخلاقی نیست، دنیای کودکان است و آن ها که بداخلاق هستند، حتما کودک درونشان به خواب رفته است. کودکان کار بسیار ارزشمندند. آن ها کار می کنند تا در مقابل کسی کمر خم نکنند.

در اولین حراج این مراسم تابلوی زیبایی از مدرسه صبح رویش با مبلغ ۸۰۰ هزار تومان توسط یکی از حاضران در سالن خریداری شد.

اعتمادی: خدا کند در ایران همیشه کار باشد

خشایار اعتمادی با اجرای زنده یکی از قطعات موسیقی خود همراه با نواختن پیانو، مخاطبان این مراسم را تحت تاثیر قرار داد. وی همچنین زهره هاشمی را در فروش تابلوی دوم کمک کرد. این خواننده عنوان کرد: به نظرم کودک کار واژه قشنگی است و اتفاقا کودک بی کار واژه مناسبی نیست. گفته شده است تا سال ۱۴۰۰ در ایران هیچ کودک کاری وجود نخواهد داشت. اما من می گویم خدا کند در کشورمان همیشه کار باشد.

وی افزود: امشب قرار بود شاد باشم اما با حضور در این فضا بیشتر نگران آینده بچه های کشورمان هستم.

تابلوی نقاشی دوم از مدرسه سمیه نیز در این بخش با قیمت ۴۰۰ هزار تومان به یکی از حاضران در سالن فروخته شد تا عواید آن صرف هزینه های آموزشی کودکان کار شود.

دیدار با همکلاسی قدیمی بعد از ۲۳ سال

در بخش بعدی مراسم سارا روستا پور(خاله سارا) مجری سیما به روی سن آمد. وی که برای فروش دو نقاشی مجری مراسم را همراهی کرد، سمیع الله اکبری دانش آموز ۱۲ ساله را دعوت به حضور روی سن کرد و با قیمت پایه ۳۰۰ هزار تومان خود به عنوان خریدار خواستار دریافت این تابلو شد. نقاشی زیبای این نوجوان طرحی از یک موتور سوار بود که در هوای آلوده شهر برای زنده ماندن گلی در گلدان، از تنفس خود آن را تغذیه می کند. نقاشی این نوجوان با رقابت بین خیرین حاضر در سالن به قیمت بالایی رسید. سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیشنهاد داد و در نهایت تابلو به مبلغ ۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش گذاشته شد و یکی از همکلاسی های قدیمی مهناز افشار که برای دیدار او به فرهنگسرای ارسباران آمده بود و دوست قدیمی خود را بعد از ۲۳ سال می دید، این تابلو را خریداری کرد. عکس یادگاری سامان فرزند این فرد نیکوکار با سمیع الله تصویر زیبای دیگر این جشن بود که ثبت شد.

تابلوی چهارم نیز با حضور سارا روستا پور تصویر زیبایی از منظره ای طبیعی با گل و درخت و دریا و ماهی و آسمانی صاف و آبی به قیمت ۵۰۰ هزار تومان توسط یکی از خیرین حاضر در سالن خریداری شد. اما در ادامه نوبت به نفیسه روشن رسید. او با حضور روی سن از یغما گلرویی دعوت کرد تا برای حراج تابلوی پنجم همراهی اش کند. گلرویی با مبلغ ۴۰۰ هزار تومان مشارکت خود را برای شرکت در این حراجی نیکوکارانه اعلام کرد. اما در نهایت تابلوی نقاشی سهم مهناز افشار با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان شد. وی با حضور روی سن عنوان کرد که این تابلو را لیانا دخترش خریده و به بچه ها هدیه می کند. او همچنین ادامه داد: حضور در این جمع باعث شد تا لحظاتی غم و اندوه این روزها را از یاد ببرم و امیدی در دلم روشن و حال و هوایم عوض شود.

خریدار تابلوی ششم نقاشی با حضور نفیسه روشن و زهره هاشمی روی سن مرتضی یراق بافان بود که از همان ابتدا تصمیم به این کار داشت. او با پیشنهاد ۵۰۰ هزار تومان نقاشی زیبای دیگری از بچه های کار را به خود اختصاص داد و آن را برای فروش دوباره به پویش بدسرپرست تنهاتر است، اهدا کرد. در ادامه این مراسم سامان گوران آیتم طنزی را اجرا کرد و خود نیز در فروش یکی از تابلوها مجری جشن را همراهی کرد. او با شوخی ها و طنازی های خود توانست رقم خرید تابلو را تا ۸۰۰ هزار تومان بالا ببرد. تابلوی نقاشی بعدی اما سهم کمند امیرسلیمانی بود. او این هدیه را به پسر یکی از دوستان خود که در بستر بیماری است هدیه کرد و از حاضران خواست تا برای سلامتی اش دعا کنند.

ماجرای یک خرید تلفنی

 تابلوی آخر و هشتم جشن حراج نقاشیهای کودکان کار و نمایشگاه "هوای شهرم را آبی کشیدم" به گونهای متفاوت فروخته شد. شهرام گیل آبادی رئیس شورای سیاستگذاری پویش بدسرپرست تنهاتر است و مدیر ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران در تماس تلفنی با سلیمانی مدیر فرهنگسرای ارسباران اعلام کرد که تابلوی آخر را با مبلغ دو میلیون تومان خواستار است و این شب به یاد ماندنی با جمع آوری کمکهایی نسبتا قابل توجه که به طور مساوی بین مدارس شرکت کننده در این نمایشگاه تقسیم خواهد شد، به پایان رسید.