سرویس سینمایی هنرآنلاین:  محمد صراف رئیس این انجمن در ابتدای این نشست درباره شکل‌گیری ایده اولیه آن  گفت: سال 93 اولین ایده‌های انجمن شکل گرفت و تصمیم بر آن شد تا اعضا بتوانند به صورت یکپارچه و قانونی تصمیم‌گیری کنند و قوانین را ساماندهی کنند.

وی افزود: نمونه‌های بسیار پرقدرتی در سطح دنیا وجود داشت مثل "نت فیلیکس" که اقدامات جدی در زمینه نمایش ویدئویی آنلاین انجام دادند. در آمریکای شمالی 35 درصد ترافیک داده امریکا در این شرکت انجام می‌شود و این آمار بسیار قابل توجهی است و این سرویس می‌تواند در شرکت‌های دیگر نیز انجام شود. باید مجوزهایی در این زمینه صادر می‌شد و مشکلاتی که وجود داشت برطرف می‌شد که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما این مجوزها دریافت و مشکلات برطرف شد و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال بودند، ساماندهی شدند تا در نهایت همگی زیر پوشش یک صنف مشغول فعالیت شوند.

مدیرعامل "موسسه آینه جادو" با بیان افزایش دانلود غیر مجاز آثار سینمایی بیان کرد: تهیه‌کنندگان پس از پایان اکران، فیلم خود را به شبکه نمایش خانگی می‌دهند و متاسفانه نیم ساعت پس از توزیع در شبکه نمایش خانگی دانلود غیر مجاز آثار شروع می‌شود و این معضل بسیار جدی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است که امیدواریم بتوانیم با وجود شرکت‌های فعال در این حوزه جلوی دانلود غیر مجاز آثار سینمایی را بگیریم.

وی اظهار کرد: ما بحث موضوع تامین و تولید محتوا را نیز داریم، در حال حاضر در طی سال حدود 100 فیلم سینمایی در کشور تولید می‌شود و این عدد آنقدر زیاد نیست که چرخ اقتصادی را بچرخاند و این معضل نیز باید حل شود.

صراف در ادامه به تشریح اهداف انجمن پرداخت و گفت: یکی از مهمترین اهداف ما تنظیم بازار و جلب اعتماد تولید کننده‌ها، انجام اقدام‌های حقوقی در خصوص کانال‌های توزیع غیرقانونی و ایجاد امنیت اقتصادی برای ورود سرمایه و سرمایه‌گذار برای تولید محتوای VOD و IP tv است که توسعه عدالت فرهنگی در کشور در راستای دسترسی آحاد ملت به محتوای تولید شده در کشور را به صورت همزمان شامل می‌شود.

 رئیس انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین تصریح کرد: این تمام اهداف ما در این حوزه نیست، چرا که موانع و مشکلات بسیاری بر سرراه‌مان وجود دارد که باید مرتفع شوند. ما با هدف ارائه خدمات ارزان و با کیفیت به کاربران، شفاف‌سازی قوانین و برخورد با اقدامات غیر قانونی توزیع‌کننده‌ها، حمایت از جامعه هنری کشور در حوزه سینما، تئاتر و ... ، حمایت از مردم به عنوان کاربران این سامانه‌ها و فرهنگ‌سازی درباره استفاده از محتوای قانونی در کشور تلاش کردیم فعالیت خود را پایه‌گذاری کنیم. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود و ما با اقداماتی که انجام می‌دهیم در تلاش هستیم تا مردم را با این شبکه‌ها بیشتر آشنا کنیم.

صراف ادامه داد:  آنچه که انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین را به این باور می‌رساند که با جدیت، برنامه‌ریزی و پیگیری گام‌های بزرگتری بردارد، چشم انداز خوبی است که برای 18 ماه آینده در نظر گرفته شده است. در حال حاضر ما یک میلیون کاربر داریم که از سامانه‌ها استفاده می‌کنند، و باید این تعداد ظرف این مدت به 5 میلیون نفر کاربر برسد و سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی امروز، در این حوزه برابر با 50 درصد افزایش داشته باشد.

وی اظهار کرد:  همچنین در حال حاضر 90 میلیون دقیقه در ماه تماشای فیلم بر روی سامانه صورت می‌گیرد که رسیدن به 450 دقیقه تماشای فیلم مدنظر و چشم انداز ما برای دو سال آینده خواهد بود. در حال حاضر ما 10 گیگابیت ترافیک داده داریم که امیدواریم ظرف این مدت به 50 تا 60 گیگابیت برسانیم. چرا که شرکت‌های ما به لحاظ زیرساختی دست کمی از شرکت‌ها و نمونه‌های فعال خارجی ندارند تنها بحث تولید محتوا و کیفیت است که امیدواریم این اتفاق نیز به زودی رخ دهد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین گفت: به زودی رونمایی از فاز دوم شبکه ملی اطلاعات را خواهیم داشت که 16 بهمن ماه طی مراسمی این اتفاق رخ خواهد داد. باید کاری کنیم تا این حوزه امن شود و با قانونی شدن حوزه فعالیت‌مان این اتفاق قطعا رخ می‌دهد. ما تلاش می‌کنیم تا از جامعه هنری و سینماگران کشور حمایت کنیم، جا دارد همین جا از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و غلامرضا موسوی رئیس شورای تهیه‌کنندگان تشکر کنم که در این راه ما را بسیار حمایت کردند.

صراف در خاتمه بیان کرد: در حال حاضر 3 میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور هستند که به دلیل عدم دسترسی به محتوای داخلی می‌توانند مخاطب هدف ما در این سامانه قرار بگیرند، تلاش ما این است که آثار با کیفیت را در سطح جهانی ارائه دهیم و در این زمینه نیز تا حدودی موفق بوده‌ایم، اما این نهایت تلاش ما نیست و باید بیش از این آثار با کیفیت تولید کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع آثار به نمایش درآمده در سامانه‌ها مانند تئاتر، فیلم‌های روز سینما، فیلم‌های مستند، آموزشی و ... تئاتر با وجود آنکه در داخل کشور خیلی مخاطب ندارد، اما در خارج از کشور بسیار از آن استقبال می‌شود. هدف ما این است که مخاطب داخلی و خارجی را توام با هم حفظ کنیم و این مخاطب را در کشورهای همسایه، آسیا و اروپا نیز گسترش دهیم.