سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتاد و چهارمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب 8 ژانویه (بامداد دوشنبه 20 دی) در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز برگزار می‌شود.  

امسال اصغر فرهادی برای سومین بار به نمایندگی از ایران در بخش بهترین فیلم خارجی‌‌زبان نامزد شده است.

"فروشنده" تازه‌ترین ساخته فرهادی در این بخش با فیلم‌های "او" (Elle) پل ورهوفن از فرانسه، "نرودا" (Neruda) پابلو لارین از شیلی، "تونی اردمان" (Toni Erdmann) مارن آده از آلمان و "Divines" اودا بنیامینا از فرانسه، رقابت می‌کند. فرهادی در 2012 با "جدایی نادر از سیمین" برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌‌زبان شد و در 2014 هم با "گذشته" نامزد دریافت این جایزه بود.

در حالی که فرهادی پنج سال پیش در فصل جوایز سینمایی با "جدایی نادر از سیمین" یکه‌تاز بود و پیروزی او در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز مختلف سینمایی از جمله گلدن گلوب، تا حد زیادی قطعی بود، امسال اوضاع کمی متفاوت است.

از ابتدای فصل جوایز سینمایی بسیاری از گروه‌های منتقدان، فیلم کره‌ای "کنیز" (The Handmaiden) به کارگردانی پارک چان-ووک را به عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان سال انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که کره جنوبی این فیلم را برای رقابت در جوایز اسکار به نمایندگی از خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی نکرد و فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب هم نشد.

"تونی اردمان" و "او" - که هر دو مانند "فروشنده" اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم کن امسال روی پرده رفتند و برخلاف فیلم فرهادی در کن موفق به دریافت جایزه نشدند - دو فیلم دیگری هستند که از ابتدای فصل جوایز بیش از "فروشنده" مورد توجه منتقدان بوده‌اند.

البته این به معنای کم بودن شانس "فروشنده" برای پیروزی در جوایز گلدن گلوب امسال نیست. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA)، بانی جوایز گلدن گلوب که شامل حدود 100 خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد است، به گواه دوره‌های گذشته، خیلی وقت‌ها راهی متفاوت با منتقدان سینما را انتخاب کرده است.

با این حال، بسیاری از منتقدان و نشریات و وبسایت‌های سینمایی، هر سال در فاصله چند روز به برگزاری جوایز گلدن گلوب، پیش‌بینی خود درمورد برندگان بخش‌های مختلف مهم‌ترین جایزه سینمایی سال در آمریکا بعد از اسکار را ارائه می‌کنند.

ورایتی، هالیوود ریپورتر و theplaylist به عنوان سه نشریه و سایت سینمایی معتبر امسال هم برندگان احتمالی بخش‌های مختلف جوایز گلدن گلوب را پیش‌بینی کرده‌اند که در ادامه نظر آن‌ها درمورد بخش بهترین فیلم خارجی‌‌زبان را می‌خوانید.

Isabelle Huppert Elle

ایزابل هوپر در صحنه‌ای از فیلم "او"

اسکات فاینبرگ تحلیل‌گر فصل جوایز سینمایی و نویسنده هالیوود ریپورتر و تاد مکارتی منتقد ارشد این نشریه اعتقاد دارند که "تونی اردمان" باید امسال جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌‌زبان را دریافت کند.

در مطلب هالیوود ریپورتر آمده است: "من جسارت تریلر معمایی و توان‌فرسای "او" به کارگردانی پل ورهوفن را دوست دارم، اما با اختلاف کم، کمدی درام زیگزاگ‌مانند و دائم غافلگیرکننده مارن آده، درباره گرفتاری‌های یک زن اهل کار و رنج روبرو شدن با پدرش و کار را انتخاب می‌کنم."

هالیوود ریپورتر با اشاره به این که جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان در نهایت به "او" می‌رسد، نوشته است: "بیشتر گروه‌ها به "تونی اردمان" تمایل دارند، اما انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به لحاظ تاریخی در این بخش کمتر به فیلم‌های آلمانی یا کمدی متمایل است و "تونی اردمان" یک کمدی آلمانی است. آن‌ها ممکن است "فروشنده" از ایران را انتخاب کنند. این فیلم را کسی کارگردانی کرده است که پنج سال پیش با "یک جدایی" برنده جایزه این بخش شد، اما من فکر می‌کنم که "او" انتخاب آن‌ها باشد. فرانسه در جوایز گلدن گلوب و در این بخش سابقه خوبی دارد ("Divines" دیگر فیلم فرانسوی که در کن جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول را گرفت نیز نامزد شده است). ضمن این که آن‌ها ورهوفن را می‌شناسند و او را دوست دارند (او 37 سال پیش در این بخش نامزد شد). آن‌ها ایزابل هوپر، بازیگر اصلی "او" را هم دوست دارند (که در بخش گلدن گلوب بهترین بازیگر زن درام هم نامزد شده است). ضمن این که انتخاب "او" به آن‌ها اجازه می‌دهد مقابل آکادمی بایستند (که کمیته فیلم خارجی‌زبان آن به طرز شرم‌آوری، "او" را حتی در فهرست کوتاه 9 نامزد فینالیست بخش فیلم خارجی‌زبان قرار نداد).

در همین حال، کریستوفر تَپلی در ورایتی پیش‌بینی کرده است که "او" برنده جایزه گلدن گلوب شود. او نوشته است: "امکان دارد انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در صف بسیاری از گروه‌های دیگر که "تونی اردمان" را انتخاب کردند، قرار بگیرد، اما آن‌ها "او" را دوست دارند و هوپر احتمالا در بخش بهترین بازیگر زن درام شانسی نخواهد داشت."

گرگوری الوود در وبسایت theplaylist نیز "او" را برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌‌زبان می‌داند و اعتقاد دارد "تونی اردمان" و بعد "Divines"، شانس‌های بعدی هستند.