به گزارش هنرآنلاین، جشنواره رقص آیینی 2016 روسیه که مورخ 21 تا 25 آبان در شهر سن پترزبورگ برگزار شد، شاهد رقابت 70 تیم از کشورهای مختلف همچون ایران، روسیه، چین، مکزیک، اندونزی، لهستان، رمانی، لیتوانی، ارمنستان، بلاروس، اتریش، قزاقستان، استونی و بلغارستان بود که در قالب‌های سنی مختلف و در چند روز متوالی روی صحنه رفتند که از آن میان 23 تیم با کسب امتیاز لازم راهی فینال شدند. فینال مسابقات آیینی هنری مورخ 15 نوامبر 2016 ( 25 آبان ماه 1395) با افتخارآفرینی گروه رقص آیینی آذربایجانی آیلان از تهران بعنوان نماینده ایران، به اتمام رسید. قضاورت این مسابقات را داوران برجسته از کشورهای مختلف همچون پروفسور وئرا سیوووا و پروفسور ولادیمر بلاییو به عهده داشتند.

اجراهای آیینی گروه آیلان تهران متشکل از محمد نقی زاده، تورج یوسفی، اشکان علی فام، پیمان مهیار و رضا علی پور به سرپرستی و کارگردانی توحید حاجی بابایی که فرهنگ غنی آیینی سنتی آذربایجانی ایران را به نمایش گذاشت، مورد استقبال هنردوستان روسیه و سایر ملل قرار گرفت. لازم به ذکر است که گروه آیلان با تیم خردسالان خود در شهریور ماه 1395 با کسب مدال طلا در مسابقات آیینی بلغارستان، برگ زرینی به افتخارات آیینی هنری کشور افزوده بود.

افتخارآفرینی گروه خردسالان رقص آذربایجانی آیلان در مسابقات آیینی ۲۰۱۶ بلغارستان

گروه آیلان به سرپرستی توحید حاجی بابایی بعنوان نماینده ایران موفق به دریافت مدال طلا، تندیس اورفیوس، لوح افتخار شهردار ابزور از جشنواره بین المللی "قهرمانی فولکلوریک جهانی ۲۰۱۶" شد.

این جشنواره که مورخ ۲۸ مرداد تا ۷ شهریور به همت انجمن جشنواره‌های فولکلور اروپا (eaff) و شهرداری‌های شهر نسبار، ابزور و بورگاس برگزار شد، محل تجمیع هنرمندان آیینی اقصی نقاط جهان بود که در آن بیش از ۲۰۰۰ هنرمند حرکات آیینی، موسیقیدان و خواننده در قالب ۱۱۰ تیم از کشورهای مختلف طی ۱۰ روز متوالی به اجرای برنامه پرداختند که گروه آیینی آذربایجانی آیلان از ایران موفق به دریافت نشان طلا و نماد اورفیوس شد.

اعضای سفارت خارجه ایران در بلغارستان در فینال مسابقات، حضور داشته و از گروه آیلان حمایت کردند. افتخارآفرینی گروه آیلان پس از بازگشت به ایران مورد استقبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پوشش خبری آن‌ها و بسیاری از رسانه‌های ملی، قرار گرفت.

لازم به ذکر است که گروه آیلان از تهران و با ۱۰ نفر از هنرمندان خردسال خود متشکل از عارف محمدی، رادمان مشفقیان، ایلیا فاضلی، امیرحسین قنبرآبادی، امیرعلی قنبرآبادی، آیدین زاهد، آریا فخری، سورنا ملکی، عسل برنایی و آیتن عباسوند در این رویداد شرکت کرده بود.