سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:  ساعت هشت صبح امروز پنجشنبه 9 دی‌ماه پوران فرخزاد بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

اسدالله امرایی خبر درگذشت پوران فرخزاد را تایید کرد. این شاعر، نویسنده و پژوهشگر چند روزی بود که در بخش مراقب‌های ویژه در کما بود.

پوران فرخ‌زاد (پوران بهمن) متولد بهمن‌ماه ۱۳۱۱ در نوشهر بود. او در زمینه نویسندگی، ترجمه، نقد ادبی، روزنامه‌نگاری و پژوهش، فعالیت‌های مختلفی داشت و در دوران فعالیتش حدود ۳۰۰ کتاب منتشر کرد که از مهمترین آن‌ها "کارنمای زنان کارای ایران"، نخستین فرهنگ مبسوط دربارهٔ زنان ایرانی است.

پوران فرخزاد فرزند توران وزیری‌تبار و سرهنگ محمد فرخ‌زاد بود و از دیگر اعضای خانواده او می‌توان به خواهرش فروغ فرخزاد و برادرش فریدون فرخزاد اشاره کرد.

پوران کودکی خود را در نوشهر و شهرهایی دیگر گذراند و در تهران بزرگ شد. او و خواهران و برادرانش پیش از رفتن به مدرسه خواندن را آموخته و با کتاب‌خوانی مأنوس شدند. پس از وقایع شهریور ۱۳۲۰ پدرش از نوشهر به تهران منتقل شد و پوران فرخزاد از ۹ سالگی زبان انگلیسی را با آموزگار در خانه آموخت و در انجمن فرهنگی پروین و انجمن ایران و آمریکا ادامه داد.

 از جمله آثار او می‌توان به "زن از کتیبه تا تاریخ" (دانشنامه زنان فرهنگ‌ساز ایران و جهان در دو جلد)، "اوهام سرخ شقایق" (گزیده‌ای از اشعار زنان جهان)، "نیمه‌های ناتمام؛ سیری در شعر زنان از رابعه تا فروغ"، "زن شبانه موعود" (نشان زن در آثار سهراب سپهری)، "کسی که مثل هیچ‌کس نیست" درباره فروغ فرخزاد، مجموعه شعر "خوشبختی در خوردن سیب‌های سرخ"، مجموعه داستان "دیداری در پاییز"، مجموعه‌ رباعی "جنگ مشوش"، داستان‌های بلند "در پس آینه" و "آتش و باد"، رمان "در انتهای آتش و آیینه‌" و فرهنگ "کارنمای زنان کارای ایران از دیروز تا امروز" می‌توان اشاره کرد.