سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه لیان در حالی شب گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفت که در اقدامی جالب با همنوازی کمانچه و نی‌انبان، سعی کرد یک اتفاق تاریخی را بازسازی کند.

محسن شریفیان در ابتدای اجرا گفت: برای اولین بار است که کمانچه و نی‌ انبان را روی استیج می‌بینیم و این اتفاق با یک سابقه تاریخی قدیمی رخ می‌دهد. آخرین همنوازی این دو ساز در کنار هم حدود 180 سال پیش بود. اولین همنوازی این دو ساز در کنار هم نیز حدود 210 سال پیش بوده است. اسناد و مدارک تاریخی این اتفاق‌ها موجود است و لوئی دبو نویسنده صاحب‌نام فرانسوی آن را ثبت کرده است.

شریفیان افزود: ما در پی احیاء این تصویر و بازسازی آن اتفاق تاریخی در این کنسرت لیان هستیم و همه تلاشمان این است که این بازسازی و احیاء در بهترین حالت ممکن اتفاق بیفتد و به مخاطب بگوییم این ماجرا وجود داشته است و بخشی از تاریخ را بازخوانی کنیم.

او ادامه داد: رواج استفاده از نی‌انبان در کنار کمانچه در برخی کشور‌های دنیا از قبیل یونان نیز بوده است ولی این موضوع در ایران به کل محو و به فراموشی سپرده شده بود. ما در تلاشیم این ماجرا را دوباره احیا کنیم.

این خواننده تأکید کرد: این توضیح را ضروری و مهم می‌دانم که نی انبان یک ساز انگلیسی نیست. انگلیسی‌ها در هر نقطه از آسیا که نفوذ کردند، نی‌ انبانِ اسکاتلندی هنوز هم در آن ناحیه از کره زمین وجود دارد و به نوعی یادگار استعمار در آن منطقه است. تنها جایی که از آن نوع نی‌انبان اصلاً موجود نیست فقط و فقط بوشهر است.

بعد از اتمام صحبت‌های سرپرست گروه لیان مردم حاضر در سالن به صورت ایستاده برای شریفیان دست زدند.

اجرای این قطعه بی‌کلام که بخش مورد تأکید سرپرست لیان برای کنسرت جدیدش بود، با نوازندگی محسن شریفیان، بابک شهرکی و پیام رونقی در سکوت مطلق تالار وحدت مورد تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت و شریفیان در انتهای این قطعه از دو نوازنده مهمان این بخش قدردانی کرد.

بخش دیگر این کنسرت تحت عنوان "دو من دوئی" اجرا شد که شریفیان در توضیح این بخش از کنسرت گفت: "دو من دویی" که به نوعی همخوانی دو خواننده اختصاص دارد، بخش مهم کنسرت امشب ماست.

"دو من دوئی" از رسوم قدیمی در فرهنگ موسیقی جنوب و بوشهر است که در بین اهالی این منطقه رونق زیادی دارد. این نوع تبادل آواز در مراسم‌های مختلفی ارائه می‌شد. در برخی مراسم‌های عزا به تبادل آوازی بین زن و مرد نیز تبدیل می‌شد که نوع بسیار نادری از این آئین است که در بخش‌هایی از بوشهر انجام می‌شود.

خیام‌خوانی و اجرای برخی قطعات گروه لیان که با همراهی حاضرین در سالن بود، بخش‌های دیگر این کنسرت را شامل می‌شد.

آکا صفوی و محمد فرامرزی خواننده‌های گروه لیان را در این کنسرت تشکیل می‌دادند و حمید اکبری، امین سلیمانیان، ایمان قاسمی، مهدی شریفیان، مرتضی پالیزدار و... از جمله نوازنده‌های لیان در این کنسرت بودند.

کنسرت گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان، تحت امتیاز موسسه "کامیاب بهاران" به تهیه‌کنندگی علی حق‌شناس" و مدیریت اجرایی و کارگردانی هنری سیاوش خلبانی برگزار شد.