به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و اموربین‌الملل بنیاد رودکی، این اپرت که اجرای آن ویژه بانوان است اولین اجرای اپرت معروف آرشین مال‌آلان در ایران است. هایده کیشی‌پور، سرپرست گروه نمایشی شیفتگان دل درباره این اجرا گفت: این‌کار اولین‌بار حدود 50 سال پیش در باکو اجرا شد و مورد استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان نمایش‌های آوازی قرار گرفت. بعد از آن بارها در جاهای مختلف جهان روی صحنه رفت که آخرین‌بار در سال 2013 در نیویورک اجرا شد که باز هم مورد توجه بسیار قرار گرفت. کیشی‌پور درباره اجرای اپرت آرشین‌مال‌آلان در تالار وحدت توضیح داد: از سال گذشته گروه نمایشی شیفتگان دل با همکاری گروه موسیقی آواز ملل روی این اپرت تمرین کرده‌اند. 6 گروه کر متشکل از 15 الی 40 نفر در اجرای آن نقش دارند و به جای شخصیت‌ها می‌خوانند. چون کار به در اصل به زبان ترکی اجرا می‌شود و از موسیقی و زبان ترکی برای اجرا بهره گرفته می‌شود یک راوی فارسی‌زبان که یکی از دوبلورهای باتجربه صدا و سیماست آن را برای مخاطبان فارسی‌زبان به زبان فارسی روایت می‌کند. سرپرست گروه نمایشی شیفتگان دل درباره ویژگی‌های دیگر این اپرت گفت: تلاش ما این‌بود که اجرای این نمایش آوازی حاوی یک داستان منسجم باشد و از قطعات پراکنده‌ای که بعضاً به عنوان اجرای باله همراه با آواز و موسیقی روی صحنه می‌رود اجتناب کنیم.

کیشی‌پور درباره تم داستانی این اپرت گفت: داستان عاشقانه‌ی آرشین مال‌آلان روایت جوانی تحصیل‌کرده از خانواده‌ای ثروتمند است که بعد از تمام شدن تحصیلات تصمیم می‌گیرد ازدواج کند ولی پیدا کردن دختر و خواستگاری با توجه به فرهنگ آذربایجانی بر عهده زنان خانواده است. جوان که دوست دارد دختر مورد علاقه‌اش را خودش انتخاب کند با مشورت گرفتن از زنان نزدیک خانواده تصمیم می‌گیرد در نقش یک مرد پارچه‌فروش به خانه‌ها سر بزند. آرشین مال‌آلان در زبان ترکی یعنی پارچه‌فروش و وجهه تسمیه آن با نام اپرت همین است. جوان در جست‌وجوهای خود سرانجام گلچهره را می‌بیند و هردو عاشق هم می‌شوند و جوانبه خواستگاری گلچهره می‌رود اما گلچهره که نمی‌داند خواستگار تازه‌اش همان مرد پارچه‌فروش است به شدت با این قضیه مخالفت می‌کند تا سرانجام پی به اصل ماجرا می‌برد و آن‌ها به وصال می‌رسند. هایده کیشی‌پور مدت سی سال است که در زمینه باله فعالیت می‌کند و پیش از این داستان سیمرغ از عطار، کمدی الهی دانته و دریاچه قو از چایکوفسکی را در قالب اپرت روی صحنه برده است. اپرت آرشین مال‌آلان روز 9 دی‌ماه در تالار وحدت اجرا می‌شود. لازم به ذکر است این اجرا تنها ویژه‌ی بانوان است .

آهنگ‌های خاطره‌ساز جهانی در تالار وحدت

کنسرت آهنگ‌های معروف دهه 50 تا 80 میلادی در حالی روی صحنه تالار وحد می‌رود که بلیت‌های آن در فاصله کوتاهی به فروش رفته است.

به گفته نیما فاتحی علت انتخاب این آهنگ‌ها از یک‌سو ماندگاری آن‌ها در ذهن علاقه‌مندان موسیقی و از سوی دیگر محتوای فاخر آن‌هاست. فاتحی در توضیح این مطلب افزود: در حال حاضر جهان به شدت به سمت مصرف‌گرایی رفته است و برای همین جریانی به‌وجود آمده که در آن تولید محتوای اصیل در هنر به خاطر سرعت از نظر کیفیت دستخوش تغییر شده که این امر در تولید آثار موسیقایی هم دیده می‌شود. برای همین ما تصمیم گرفتیم با ترکیبی از آهنگ‌های قدیمی که تا به امروز همچنان طرفداران خود را دارد نشان دهیم  و به این ترتیب علاقه‌مندان را در حال و هوای آن آثار ماندگاری که در گذشته خلق شده‌اند ببریم.

او درباره قطعاتی که قرار است اجرا شوند گفت: آهنگ‌هایی از فرانک سیناترا، لئونارد کوهن، الویس پریستلی، ماری هاپکینز و چند نفر دیگر انتخاب شده است.

فاتحی در انتها درباره کسانی که در این اجرا همکاری دارند افزود: اجرای این کنسرت توسط گروه کر آواری ماهان است که در جشنواره فجر دوبار حائز مقام اول و دوم شده است و در فستیوال‌های خارجی نیز موفق به دریافت دیپلم برنز و نقره شده. همچنین نوازندگان کنسرت یک ارکستر پاپ – کلاسیک شامل یک گروه زهی، یک گروه بادی و نوازندگان گیتار، درامز، بیس و پیانو هستند که با مشارکت گروه کاما به اجرا می‌پردازند.

این کنسرت 12 دی‌ماه در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

خاطرات نوستالژیک موسیقی زنده می‌شود

ارکستر بزرگ نغمه باران با 72 نوازنده قطعات دلنشین موسیقی کلاسیک ایران را با تنظیمی تازه برای علاقه‌مندان اجرا می‌کند.

ارکستر نغمه باران بعد از یک سال وقفه به سرپرستی علی امیرقاسمی در تالار وحدت به اجرا می‌پردازند. به گفته امیرقاسمی، در این برنامه قطعاتی از علی تجویدی، حبیب‌الله بدیعی و علی‌نقی وزیری اجرا می‌شوند. سرپرست ارکستر نغمه باران با اشاره به اینکه این ارکستر بزرگ که به شکل خصوصی اداره می‌شود گفت: خط مشی اصلی ما حمایت از نوازندگان، آهنگ‌سازان و تنظیم‌کنندگان جوان است و طی 9 سال فعالیت تمام تلاش ما این بوده که استعداد‌های هنری را در زمینه موسیقی کشف کنیم. امیرقاسمی درباره علت انتخاب قطعات خاطره‌انگیز موسیقی ایرانی توضیح داد: ارکستر نغمه باران هر سال قطعات شناخته شده موسیقی ایرانی را با تنظیمی جدید روی صحنه می‌برد که در اجرای پیش‌رو نیز همین رویه دنبال خواهد شد. چون در هر حال ما وام‌دار گذشته‌ غنی خود در حوزه موسیقی هستیم و از طرف دیگر به خاطر خط مشی خاص گروه که کسب تجربه برای نوازندگان جوان است سعی کرده‌ایم قطعات خاطره‌انگیز را با تنظیم تازه به علاقه‌مندان ارائه کنیم. امیرقاسمی راجع به ترکیب قطعات تصریح کرد: سعی شده تنوع را درنظر بگیریم چه از لحاظ تنوع انتخاب آهنگ‌سازان و چه تنوع در مضمون آهنگ‌ها و در نتیجه برنامه ترکیبی از قطعات عاشقانه،‌عارفانه و موسیقی شاد خواهد بود. وی همچنین درباره برنامه‌های ارکستر نغمه باران گفت: از سال آینده با توجه به تجربه‌هایی که در گذشته کسب کرده‌ایم قطعات تازه‌ای خواهیم داشت که برای اولین‌بار ساخته و تنظیم شده‌اند.

ارکستر نغمه‌ باران روز سوم دی‌ماه ساعت 18 به روی صحنه می‌رود.

نسیم موسیقی جنوب در تالار وحدت می‌وزد

گروه موسیقی لیان با معرفی تازه‌ای از موسیقی بوشهری روی صحنه می‌رود.

گروه لیان در اجراهای مختلف خود همواره گوشه‌ای از موسیقی جنوب را به گوش علاقه‌مندان رسانده است.

به گفته محسن شریفیان این‌بار گروه لیان تلاش می‌کند گونه‌ای از موسیقی بوشهر به نام "دومن دویی" را اجرا کند. او در این باره افزود: گروه لیان گروه لیان سعی داشته که در هر کنسرت خود یک تیم یا یک موضوع را از موسیقی منطقه خودش برجسته کند. گاهی تاکیدش روی تأثیر شاعران ملی در موسیقی بوشهر بوده، مثل خیام خوانی. گاهی نیز تاکیدش روی طنز در موسیقی بوشهر بوده و امسال به معرفی "دومن دویی" در موسیقی بوشهر می‌پردازد.

شریفیان در توضیح این مفهوم در موسیقی محلی بوشهر نیز گفت: دومن دویی یعنی تبادل آواز بین دو یا چند نفر، چه مرد و چه زن. این از ویژگی‌های موسیقی بوشهر است که در مهم‌ترین آیین‌های بوشهری به چشم می‌خورد؛ از شاخصه‌های این نوع موسیقی که در دومن دویی صورت می‌گیرد، می‌توان به شروه خوانی، خیام خوانی و بیت خوانی اشاره کرد.

شریفیان درباره همکارانش در اجرای این ایده گفت: در این کنسرت آکا صفوى و اکلو فرامرزى، این مفهوم را به نمایش می‌گذارند. این کنسرت به همت شرکت کامیاب بهاران و به تهیه کنندگی "علی حق‌شناس" و مدیریت اجرایی "سیاوش خلبانی" روزهای 4 و 5 دی‌ماه به روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه بلیت به سایت ایران کنسرت مراجعه فرمایند.