سرویس موسیقی هنرآنلاین: نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به پایان راه رسید و در سئانس دوم از پنجمین روز جشنواره، برنامه با دو نوازی عود و تنبک آغاز شد. مریم خدابخش نوازنده عود به همراه سپیده شایان‌راد نوازنده تنبک، به صحنه آمدند تا نخستین بانوان نوازنده‌ای باشند که در قسمت موسیقیِ سازی این جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.

این بخش از برنامه که به بداهه‌نوازی در دستگاه همایون اختصاص داشت با نوای آرام عود آغاز شد و سپس با همراهی تنبک ادامه یافت. گاهی عودنوازی خدابخش با ریتم آزاد اجرا شد و گاه سازهای کوبه‌ای متنوع شایان‌راد در همنوازی این دو هنرمند فضاهای مختلف ریتمیک ایجاد می‌کرد.

پس از آن نوبت به بخش ساز و آواز رسید و باز هم نخستین بار در طول این جشنواره یک خانم به عنوان همنواز آواز به صحنه آمد. المیرا مردانه نوازنده جوان کمانچه به همراه محمود مخدوم، ردیف‌دان و استاد آواز، به اجرای برنامه در آواز شوشتری پرداختند.

پنجمین+روز+جشنواره+موسیقی+کلاسیک+ایرانی%E2%80%8E+1 (1)

آخرین بخش از برنامه به اجرای گروه‌ "نواساز" اختصاص داشت. علی اصغر عربشاهی، تار؛ پوریا اخواص، خواننده؛ پویان عطایی، سنتور؛ زکریا یوسفی؛ سازهای کوبه‌ای ؛ و علیرضا دریایی نوازنده کمانچه به صحنه آمدند تا مجموعه ای از قطعات ساخته شده توسط عربشاهی را اجرا کنند.

تصنیف" پوپک" بر روی شعری از اخوان ثالث آغازگر برنامه بود و پس از آن تک نوازی عود زمینه را برای آوازی با همراهی سنتور آماده کرد. پس از آن ضربی دشتی توسط گروه اجرا شد و سپس تک نوازی کمانچه در حالی که سایر سازها به تکرار یک جمله می‌پرداختند اجرا شد. بعد از چند دقیقه آواز اخواص نیز به این گروه اضافه شد و بر روی غزلی از عطار خواند " عشق جانان همچو شمعم از قدم تا سر بسوخت- مرغ جان را نیز چون پروانه بال و پر بسوخت" . قطعه بعدی " همیشه در میان" نام داشت که بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساخته شده بود. تک نوازی تار بخش بعدی برنامه بود و در پایان تصنیف "آغاز غمازی"  با غزلی از عطار اجرا شد.

پنجمین+روز+جشنواره+موسیقی+کلاسیک+ایرانی%E2%80%8E+1 (2)

آخرین شب از جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در حالی برگزار شد که تعدادی از هنرمندانی که در شب‌های گذشته به اجرای برنامه پرداخته بودند مانند نوید دهقان، حسین علیشاپور، بابک غسالی و... از مهمانان آن بودند.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی 24 آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.