سرویس موسیقی هنرآنلاین: در چهارمین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی و در سئانس دوم، برنامه با دو نوازی سنتور و تنبک آغاز شد.

مهیار طریحی، نوازنده سنتور و آهنگساز، به همراه جعفر قاضی عسگر، نوازنده تنبک، به اجرای قطعاتی پرداختند که توسط طریحی آهنگسازی شده بود. قطعه اول "آواز آمیخته " نام داشت که با تک‌نوازی سنتور آغاز شد و در ادامه با همراهی تنبک، به صورت متناوب لحظات آرام یا پرشوری را ایجاد کرد. "آواز دشتی" هم با نوای ملایم سنتور آغاز شد و پس از آن دو نوازی پر سرعت و پر انرژی این نوازندگان جوان، فضایی پر شور در سالن ایجاد کرد.

چهارمین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

بخش دوم برنامه مانند هر شب به ساز و آواز اختصاص داشت که توسط اشکان کمانگری، خواننده؛ طینوش بهرامی، سه تار؛ و غلامرضا صدرالدینی، تنبک، اجرا شد. این بخش با تک‌نوازی سه تار در چهارگاه آغاز شد و پس از آن آواز کمانگری بر روی غزلی از حافظ به گوش رسید. پس از اجرای چهارمضراب، تصنیفی ساخته طینوش بهرامی و با شعری از سعدی اجرا شد.

چهارمین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

بخش پایانی برنامه به اجرای گروه‌ "ژاو" اختصاص داشت. احسان امامی، عود؛ نیریز کامکار، تار؛ امین جهانگیری، سنتور؛ مرتضی مومنیان، تنبک؛ سیاوش کامکار، سنتور؛ امیرناصر رنجبر، کمانچه و خواننده، اعضای این گروه بودند. پیش درآمد راست و ماهور، اولین قطعه‌ای بود که با انرژی بسیار توسط گروه اجرا شد و در پایان به تک‌نوازی سنتور امین جهانگیری متصل شد. با اضافه شدن عود به نوای سنتور و گفت و گوی این دو ساز، همه گروه به صدا درآمدند تا قطعه "رامش" ساخته جهانگیری را اجرا کنند.

چهارمین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

تک‌نوازی کمانچه بخش بعدی برنامه بود و پس از آن قطعه "رخش" ساخته سیاوش کامکار نواخته شد. تک‌نوازی تار نیریز کامکار هم با عود و تنبک ادامه یافت و پس از ایجاد فضایی ریتمیک، "نوش دارو" اثر سیاوش کامکار اجرا شد. نکته مهم در ترکیب گروه ژاو، نقش موثر تک‌تک سازها بود و هیچ کدام از نوازندگان حضور تزیینی در گروه نداشتند. این گروه جوان و پرانرژی با اجرای خوب و هماهنگ خود، فضای پرشوری به وجود آوردند که شنونده را از موسیقی بی‌کلام آنها خسته نمی‌کرد.

تنها قطعه با کلام گروه با نام "سرخوشان عشق" و ساخته امین جهانگیری بود. در این قطعه نوازنده کمانچه به اجرای آواز بر روی غزلی از مولانا پرداخت. آخرین بخش از برنامه اجرای قطعه " آفتاب" به آهنگسازی پشنگ کامکار بود. این استاد سنتور که در سالن حضور داشت با پایان یافتن برنامه به تشویق گروه پرداخت و سیاوش کامکار دسته گلی را به پدرش تقدیم کرد.

نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی توسط مؤسسه "ساز و آواز" و با حمایت دفتر موسیقی، خانه موسیقی، انجمن موسیقی و بنیاد رودکی، تا 24 آذرماه در تالار رودکی برگزار می‌شود.