به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و اموربین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، کامبیز صبری با اشاره به اینکه در شهر به خصوص نقاط حساس و اصلی آن باید آثار هنرمندان  شناخته شده جای گیرد، افزود: در کنار آثار این هنرمندان به نام و حرفه‌ای، هنرمندان جوان می‌توانند کم کم به  پختگی رسیده و آثارشان را جانمایی کنند و به  رشد و تعالی برسند. این‌ها سرمایه ملی است و متعلق به یک ملت، بنابراین آثار باید درست طبقه بندی شود و به همان نسبت پراکندگی‌اش درست اتفاق بیفتد تا شهر را بتوان ارزشمند کرد.

کامبیز صبری هنرمند مجسمه‌ساز با بیان اینکه آثار به نمایش درآمده در دوسالانه را باید با نسبیت و چند بعدی نگاه کرد، ادامه داد: نمی‌توان در مورد این دوسالانه مطلق گفت خوب است یا بد ولی با وضعیتی که امروز در اجتماع وجود دارد و رونق بازار و اهمیت دادن به هنر، من از آثار این نمایشگاه راضی هستم.

او با اشاره به اینکه همین که هنرمندان ایده‌های خود را اجرا کرده‌اند بخش ارزشمندی است که باید به آن توجه کرد، افزود: اگر بخواهیم انتقادی نگاه کنیم ممکن است به تکراری بودن ایده‌ها و یا کپی از آثار خارجی بتوان اشاره کرد که درجای خود می‌شود آن را مورد بررسی قرار داد، ولی اینکه یک انرژی جمعی تبدیل به این نمایشگاه شده است و تعداد زیادی هنرمند ایده‌های خود را به تبلور رسانده و یک فکر را تبدیل به حجم کردند، ارزشمند است.

این هنرمند مجسمه‌ساز با تاکید بر اینکه می‌توان امیدوار بود که مجسمه‌سازان شهری قدرتمندی در سال‌های آینده پیش روی‌مان خواهیم داشت، گفت: ما اگر جایگاه مجسمه‌سازی را از گذشته و پیش از تاریخ تا امروز بررسی کنیم، می‌بینیم که خیلی از هنرها از مجسمه‌سازی تفکیک شدند به طور مثال  شما نمی‌توانید بین مجسمه‌سازی و معماری مرز دقیقی تعیین کنید.

به گفته صبری مدرنیست در اروپا به دلیل اینکه خشک و بی روح بود و مجسمه در آن وجود نداشت، دورانش به سر آمد و فرم فقط کاربردی شد. در نتیجه مجسمه و هنر دوباره به کمکش آمد و اگر امروز در شهرهای‌مان مجسمه نداشته باشیم، در واقع  چیزی به عنوان هویت فرهنگی نداریم. مجسمه‌سازی همیشه به هر نحوی راه خودش را پیدا کرده است. زمانی در تزئینات و کنتراست میان دیواره‌ها و سطوح و آجرکاری‌ها خود را نشان داده و زمانی در ظرف‌ها از دوره امویان، سلجوقیان و حتی صفویه که فرم ظروف مجسمه بود تا دوره معاصر که شهرها را به لحاظ فرمی غنی می‌کند، مجسمه در زندگی ما وجود داشته است.

صبری با تاکیدبراینکه باید مجسمه‌ها در شهر ماندگار باشند، به طریقی که به غنای فرهنگ ما و ارزش شهر بیفزایند، گفت: درگزینش‌ هنرمندان جوان باید به درستی عمل کرد. باید هنرمندان جوان، طبقه‌بندی شوند و بودجه خریداری آثارشان، صرف برگزاری نمایشگاه‌هایی شود تا به تدریج خود را درایران و دنیا مطرح کنند.

او در پایان با بیان اینکه شهر جای آثار هنرمندان حرفه‌ای است که از ابتدا اثر خود را  با یک بینش از  پیش طراحی شده تولید می‌کند و می‌تواند در جای مناسب قرار بگیرد، افزود: هرچه سرمایه‌گذاری بیشتر باشد با خطا همراه است  و این خطا باعث می‌شود رشد اتفاق بیفتد و به سمت پیشرفت برویم. در کل من برگزاری دوسالانه مجسمه سازی شهری را مثبت ارزیابی می‌کنم وامیدوارم که ادامه داشته باشد.

گفتنی است؛ پنجمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران به دبیری سید مجتبی موسوی تا ۵ دی‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا فرهنگستان هنر میزبان علاقمندان به هنر است.