به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان؛ معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی و هنری "بصیر" در استان خبر داد و گفت: این جشنواره در راستای اجلاسیه ٤٠٠٠ شهید والا مقام استان گلستان برپا می شود.

قاسم قندهاری از شعر، داستان، نمایشنامه‌، فیلم و عکس به عنوان بخش‌های مختلف این جشنواره یاد کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، دفاع مقدس و ٤٠٠٠ هزار شهید استان گلستان، انقلاب اسلامی ایران و دست آوردها، ٩ دی و بصیرت افزایی، مدافعان حرم و شهدای غواص، قتل‌عام مردم یمن و جنایات آل سعود و داعش، مهدویت و عفاف و حجاب به عنوان موضوعات  جشنواره است.

 وی هدف از برگزاری این جشنواره را تولید آثار کمینه‌گرا (مینیمالیستی) ویژه هنرمندان استان دانست و تصریح کرد: موضوع و درون‌مایه کلیه آثار باید در ارتباط با موضوعات جشنواره باشد.

قندهاری در توضیح شرایط و مقررات عمومی جشنواره گفت: شرکت برای کلیه علاقه‌مندان با توجه به هدف جشنواره و  رعایت مولفه های رایج کمینه گرایی در هر رشته آزاد است.

وی تاکید کرد: شرکت‌کنندگان موظف‌اند تنها آثاری را ارسال کنند که قبلاً در مسابقه دیگری منتخب نشده است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اضافه کرد: آثار ارسالی به جشنواره می‌بایست با ایده‌های نو و به‌دوراز هرگونه کپی‌برداری ارائه شوند همچنین آثار می‌بایست برای برقراری ارتباط با عموم اقشار جامعه از رسایی و گویایی لازم برخوردار باشد.

وی با بیان این نکته که شرکت کنندگان می‌توانند در هر بخش حداکثر ٧ اثر را ارسال کنند، افزود: آثار ارسالی در بخش شعر باید در قالب های شعری دوبیتی، رباعی، هایکو، سپید کوتاه"حداکثر ٥ سطر" ارائه شوند.

قندهاری حداکثر کلمات برای هر داستان ١٢٠ دانست و تصریح کرد: حروف ربطی همچون (و، از، که، به، را ) هر کدام یک کلمه محسوب می‌شوند.

وی در توضیح بخش نمایشنامه نویسی، اظهار کرد: حداکثر زمان نمایشنامه های ارسالی با رعایت معیارهای نمایشنامه های کمینه گرا باید برای تولید یک اثرکمتر از ١٠ دقیقه ای باشد همچنین حداکثر زمان هر فیلم با رعایت معیارهای فیلم های کمینه گرا با تیتراژ  یک دقیقه است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به ارسال اثر در بخش عکس اشاره کرد و گفت: استفاده از دوربین های حرفه ای، نیمه حرفه ای و تلفن همراه مورد قبول است؛ رعایت سادگی و ایجاز در فرم و تاکید بر محتوا بر اساس مولفه های مرسوم عکاسی کمینه گرا از اولویت انتخاب آثار است.

وی ادامه داد: تمامی شرکت کنندگان می بایست آثارشان را به همراه نام و نام خانوادگی، نام پدر ،کد ملی، مقطع و رشته تحصیلی، عنوان اثر، شماره تماس ثابت و همراه، نشانی الکترونیک، نشانی دقیق پستی و فایل عکس پرسنلی (در فایلی جداگانه ) بر روی سی دی یا دی وی دی به آدرس دبیرخانه ارسال کنند.

قندهاری با تاکید بر این نکته که تمامی شرکت کنندگان در بخش شعر، داستان، نمایشنامه نویسی می بایست  آثار خود را به زبان فارسی و تایپ‌شده با فرمت word  و pdf  ارسال کنند، افزود: تمامی شرکت کنندگان در بخش فیلم  می بایست آثارشان را به گونه ای  مناسب ضبط کنند که قابلیت پخش بر روی دستگاه های خانگی را دارا باشد.

وی آخرین مهلت دریافت آثار را ١٥ دی ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: به رتبه های اول تا سوم هر بخش جوایز نقدی به همراه تندیس و لوح سپاس اهدا می شود.

گفتنی است علاقمندان به شرکت در این جشنوارع می توانند آثار خود را به آدرس گرگان، میدان شهید قندهاری(میدان ترمینال)، نرسیده به راهنمایی و رانندگی، مجتمع امام رضا(ع)، طیقه سوم، کانون بسیج هنرمندان شهرستان گرگان و یا میدان فخرالدین اسعد گرگانی. روابط عمومی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ارسال کنند.