سرویس تئاتر هنرآنلاین: آرش عباسی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر این روزها در حال اجرای پروژه "از هیچ ساختن" در مرکز مطالعات قشقایی است. آرش عباسی با ارائه توضیحاتی در این رابطه با این پروژه به هنرآنلاین گفت: در تئاتر ایران، نمایش با تمرین‌های مداوم و طولانی مدت و بر پایه نمایشنامه‌های کامل شکل می‌گیرد. معمولا گروه‌ها کمتر به این فکر می‌کنند که نوع دیگری از تئاتر هم وجود دارد که معمولا با اتکا به نمایشنامه به تمرین نمی‌روند.

او ادامه داد: این آثار با ایده شروع می‌شوند و تمرین‌های چند ماهه ندارند. این اتفاق اساس کار ما را شکل می‌دهد. اینکه چگونه با افرادی که آنها را نمی‌شناسیم و برای نخستین بار مواجه می‌شویم در مدتی کوتاه و ایده‌هایی که داریم نمایشی را آماده کنیم. من با کارگردان ایتالیایی در این رابطه صحبت کردم که تجربیاتی متعددی در این زمینه داشت و با ما همراه شد.

عباسی افزود: او هیچ‌کدام از بازیگرانی که با آنها کار می‌کرد را نمی‌شناخت، ایده را مطرح و با آنها متنی را می‌نوشت و ظرف چند روز اثری را تولید و اجرا می‌کرد. از سوی دیگر یک گروه لهستانی هم خواستار تولید اجرایی با این روش بودند. آنها نامه‌هایی را که در طول جنگ جهانی دوم نوشته شده بود را در اختیار داشتند و ما بر اساس همان کاری را برای اجرا تولید کردیم.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: اکنون اولین گروه اجرایی در ایران هستند و کار خود را آغاز کرده‌اند. بازیگران گروه دوم هم به زودی می‌رسد. نمایش من یعنی "پدران، مادران، فرزندان" نیز در همین راستا است که آن را با بازیگرانی از ملیت‌های مختلف کار کرده‌ام.

او افزود: این اجرا بر خلاف همه نمایش‌هایی که قبلا داشته‌ام؛ همیشه نمایشنامه‌هام را کامل می‌کردم و سر تمرین می‌رفتم اما این‌بار با ایده شروع کردیم. متن زمان تمرین با ایده‌ها و اتودها شکل گرفت نه در اتاق کارم.

عباسی تصریح کرد: اسم این پروژه را "ساختن از هیچ" گذاشتم ماهیچ چیز ندارم جز یک فکر.

او در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان به نتیجه چنینی روندی در تولید یک اثر مطمئن بود گفت: تضمینی در این زمینه وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت تجربه کار کردن است، کسی که قرار است رهبری کند باید امتحانش را پس داده باشد، من فردی را انتخاب کردم که در این زمینه بسیار باتجربه است و با بازیگران خارجی که هیچ‌کدام زبان یکدیگر را نمی‌دانستند کار کرده است. او نمایشی را با همراهی تعدادی از مهاجران تولید کرد که حتی حرف زدن معمولی هم بلد نبودند.

لازم به یادآوری است، نمایش "پدران، مادران و فرزندان" به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی در قالب پروژه مرکز مطلعات اجرایی قشقایی از 11 آذرماه با بازی دانیلا اسکارپاری و صنم نادری  در مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.