سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان جوایز سالانه حلقه منتقدان فیلم نیویورک در حالی پنجشنبه شب به وقت ایران معرفی شدند.

منتقدان نیویورکی فیلم موزیکال "لا لا لند" (La La Land) به کارگردانی دامین شازل را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کردند. این فیلم اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در افتتاحیه هفتاد و سومین دوره جشنواره ونیز به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد. "لا لا لند" بعداً با دریافت جایزه اصلی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، نام خود را به عنوان یکی از رقبای جدی جوایز اسکار امسال مطرح کرد.

این فیلم همچنین با نامزدی در 12 بخش شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (رایان گاسلینگ)، بهترین بازیگر زن (اما استون)، بهترین فیلمنامه اقتباسی (شازل)، پیشتاز بیست و دومین دوره جوایز سالانه انتخاب منتقدان است که اسامی آن‌ها نیز پنجشنبه شب اعلام شد.

"لا لا لند" یک ادای احترام به عصر طلایی موزیکال‌های آمریکایی است. گاسلینگ نقش یک پیانیست جاز و استون نقش یک بازیگر زن جویای نام را بازی می‌کنند. آن‌ها در لس آنجلس به هم دل می‌بازند، اما هر چه موفق‌تر می‌شوند، با دردسرهای بیشتر روبرو می‌شوند.

"منچستر بای د سی" به کارگردانی کنت لونرگان و "مهتاب" به کارگردانی بری جنکینز، هر یک با دریافت سه جایزه دیگر فیلم‌های موفق این دوره جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک بودند. "منچستر بای د سی" جوایز بهترین بازیگر مرد (کیسی افلک)، بهترین بازیگر زن مکمل) و بهترین فیلمنامه (کنت لونرگان) را گرفت و "مهتاب" در بخش‌های بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد مکمل: (ماهرشالا علی) و بهترین فیلمبرداری (جیمز لاکستن) پیروز شد.

این سومین جایزه کیسی افلک در کمتر از سه روز است. او پیش از این برای کار خود در "منچستر بای د سی" جایزه بهترین بازیگر مرد بیست و ششمین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام را دریافت کرد و همین‌طور از سوی هیئت ملی نقد به عنوان بهترین بازیگر مرد سال انتخاب شد.

افلک در "منچستر بای د سی" نقش یک سرایدر تنها را بازی می‌کند که پس از مرگ برادر بزرگش مجبور می‌شود از پسر نوجوان او مراقبت کند.

"مهتاب" زندگی یک مرد جوان سیاه‌پوست را از کودکی تا بزرگسالی در محله‌ای خشن در میامی دنبال می‌کند. این فیلم نیز در جوایز گاتام برنده چهار جایزه بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم منتخب تماشاگران و بهترین گروه بازیگری شد.

در دیگر بخش‌های جوایز سالانه حلقه منتقدان فیلم نیویورک، ایزابل هوپر بازیگر فرانسوی برای فیلم "او" به کارگردانی پل ورهوفن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. او در این فیلم نقش مدیر ارشد یک شرکت تولید بازی‌های ویدیویی را بازی می‌کند که در خانه‌اش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و بعد از این اتفاق در پی انتقام است.

جایزه بهترین فیلم انیمیشن به "زوتوپیا" رسید و فیلم آلمانی "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرد. "او. جی.: ساخت آمریکا" به کارگردانی ازرا ادلمان هم بهترین مستند معرفی شد.

حلقه منتقدان فیلم نیویورک در 1935 تشکیل شد. این گروه شامل منتقدان فیلم فعال در روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، مجلات و رسانه‌های آنلاین در نیویورک شامل مجله نیویورک، نیویورکر، ویلیج وویس، ایندی‌وایر و ورایتی است.

از برندگان حلقه منتقدان فیلم نیویورک در سال‌های اخیر می‌توان به "کارول"، "بچگی"، "حقه‌بازی آمریکایی"، "30 دقیقه بامداد"، "شبکه اجتماعی"، "میلک" و "یونایتد 93" و فیلم‌های برنده اسکار بهترین فیلم شامل "هنرمند"، "قفسه درد" و "پیرمردها کشوری ندارند" اشاره کرد.

برندگان در ماه ژانویه در مراسمی در نیویورک جوایز خود را دریافت می‌کنند.

فهرست برندگان جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک به شرح زیر است:

بهترین فیلم: "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل

بهترین کارگردان: بری جنکینز برای "مهتاب"

بهترین بازیگر مرد: کیسی افلک برای "منچستر بای د سی"

بهترین بازیگر زن: ایزابل هوپر برای "او" و "چیزهای آینده"

بهترین بازیگر مرد مکمل: ماهرشالا علی برای "مهتاب"

بهترین بازیگر زن مکمل: میشل ویلیامز برای "منچستر بای د سی" و "زنان خاص"

بهترین فیلمنامه: کنت لونرگان برای "منچستر بای د سی"

بهترین فیلمبرداری: جیمز لاکستن برای "مهتاب"

بهترین فیلم اول: "مرز هفده" به کارگردانی کلی فرمون و "کریشا" به کارگردانی‌تری ادوارد شولتس

بهترین فیلم انیمیشن: "زوتوپیا" به کارگردانی بایرون هوارد و ریچ مور

بهترین فیلم خارجی‌زبان: "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده (آلمان)

بهترین مستند: "او. جی.: ساخت آمریکا" به کارگردانی ازرا ادلمان

جوایز ویژه: یک جایزه برای تلما شونمیکر تدوینگر فیلم‌های مارتین اسکورسیزی و جایزه‌ای دیگر برای نسخه ترمیم‌شده فیلم "دختران غبار" به کارگردانی جولی دش به مناسبت بیست و پنجمین سال ساخت فیلم

علی افتخاری