سرویس مد و لباس هنرآنلاین: رسم معمول بر این است که هر یک از خدام حرم حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) با توجه به استعدادها و توانایی‌ها در نقش‌‌های مختلفی از جمله سخنگو به منظور تبیین برنامه‌ها، مداح جهت ترویج شعائر رضوی، قاری یا مسئول حمل پرچم و هدایت زائران ایفای نقش می‌کند.

اما هستند خادمانی که زیر سایه امام هشتم مشغول به انجام وظایف خود هستند و آنچنان در جمع زائران و مسافران دیده نمی‌شوند.

دراین بین چهارمین غرفه از صحن آزادی در حرم مطهر حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)، سرشار است از خاطراتی از جنس پارچه و نخ و سوزن برای دوخت و دوز لباس خادمان آستان قدس رضوی.

در لابلای صفحات دفتر پر خاطره آستان قدس، گپی توجهمان را جلب کرد از برخی خیاطان لباس خدام که با بیان و کلامی گرم و صمیمی از تجربیاتشان در زمینه دوخت و محیاکردن لباس برای خادمان مضجع شریف و حرم مطهر حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) سخن به میان آورده‌اند.

"علی‌رضا سبک‌خیز خیاط هستم معروف به گل‌گویی. با برادرم از اوایل انقلاب برای خدام حرم مطهر رضوی لباس می‌دوختیم. اوایل انقلاب، وقتی‌که مدیریت خدمه‌ی مسجد گوهرشاد زیر نظر اداره‌ی اوقاف بود برای‌شان لباس می‌دوختیم. قبل از ورودمان به حرم مطهر، آقا سید علی ملبطی خیاط حرم بودند. ایشان که در سال 79 فوت کردند، ما جایگزین‌شان و همسایه‌ هر روزه‌ آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شدیم."

این خیاط خادم ادامه می‌دهد: "هر روز 5:30 صبح راه می‌افتیم، 6 می‌رسیم، تا 6:30 می‌رویم زیارت و عرض سلام به آقا و بعد هم مشغول کارمان می‌شویم. حقیقتش اول از آقا اجازه می‌گیریم و بعد به داخل کارگاه می‌آییم."

در سویی دیگر احمدآقا سبک‌خیز هم مشغول بود اما به احترام برادر بزرگ‌ترش فقط حرف‌هایش را تأیید می‌کرد.

آقا علی‌رضا توضیحاتش را ادامه می‌دهد: "کت و شلوار و لباس فرم کارکنان رسمی آستان قدس رضوی را می‌دوزیم. لباده و شلوار هم برای خدام افتخاری. دخترم! تمام لحظات دوخت لباس صلوات می‌فرستم و شکر می‌کنم. آخر زائران به این لباس‌ها تبرک می‌جویند. حقوق‌مان هم تماما برکت است و نعمت. افتخار بچه‌هایم این است که با این برکت بزرگ شده‌اند. هرچه خواستم از آقا، که مهم‌ترینِ آن‌ها سلامتی است، به ما عنایت کرده‌اند. زندگی‌مان خوب است به لطف خودشان. بچه‌های صالح و تحصیل کرده. برای همه و همه‌شان خدا را شاکرم."

گویی در تمام مدت زمان گفت‌وگو لبخند رضایت معنوی از روی لبانشان کناره نمی‌گیرد و چشمانشان پر از فروغ است از اینکه اینگونه لباس خدمت روی تنشان خوش نشسته است.