سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم این دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک پنجشنبه بعد از ظهر به وقت ایران در بریزبن در استرالیا برگزار شد و هیئت داوران بخش بین‌الملل به ریاست دیوید پاتنام تهیه‌کننده بریتانیایی، جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را به "سرمای کلندر" "Cold of Kalandar" به کارگردانی مصطفی کارا کارگردان ترک اعطاء کردند.

این فیلم که نماینده ترکیه در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال است، درباره خانواده‌ای است که در یک دهکده کوهستانی نزدیک دریای سیاه، زندگی سختی را می‌گذرانند.

"سرمای کلندر" برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند داستانی، فیلم‌های "محمد رسول الله" ساخته مجید مجیدی و "دختر" به کارگردانی رضا میرکریمی از ایران، فیلم روسی "دانش‌آموز" ساخته کیریل سربرنیکوف و "خاکستر گرم" به کارگردانی زکی دمیرکوبوز، دیگر فیلمساز ترک را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

فیلم مصطفی کارا بجز جایزه بهترین فیلم بلند داستانی، جایزه بهترین دستاورد فیلمبرداری همین‌طور جایزه سینمای جوان را هم از آن خود کرد.

"سرمای کلندر" اولین بار در جشنواره فیلم توکیو به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان را برد. این فیلم در جشنواره‌های سینمایی جوایز دیگری هم دریافت کرده است؛ از جمله جایزه چهار جایزه در جشنواره فیلم آنتالیا، چهار جایزه در جشنواره فیلم استانبول و یک جایزه در جشنواره فیلم لاله سرخ در هلند.

در دیگر بخش‌ها، مستند "رویاهای دم صبح" به کارگردانی مهرداد اسکویی از ایران برنده جایزه بهترین مستند بلند شد. فیلم اسکویی پرتره‌ای پیچیده از زنان زیر 18 سال است که در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تحت نظارت هستند و در روزهای پایانی سال برای حکم آزادی خود از کانون اصلاح و تربیت انتظار می‌کشند.

"رؤیاهای دم صبح" سومین قسمت از مستندهای سه‌گانه مستندساز کهنه‌کار با نام‌های "روزهای بی‌تقویم" و ‌آخرین روزهای زمستان‌" است. این مستند به تازگی جایزه بهترین مستند شصتمین جشنواره فیلم لندن را هم دریافت کرد. "رؤیاهای دم صبح" فوریه پیش نیز در بخش "نسل" شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت و جایزه عفو بین‌الملل را گرفت.

منوچهر محمدی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران نیز در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک به خاطر دستاوردهای چشمگیر خود در منطقه آسیا پاسیفیک، جایزه فیاپف (فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم) را از آن خود کرد.

جایزه دستاورد کارگردانی به "من مادام بواری نیستم" به کارگردانی فنگ شیائوگانگ، کارگردان کهنه‌کار چینی ("ضیافت"، "Assembly" و "پس‌لرزه") اعطاء ‌شد. فان بینگ‌بینگ در این فیلم نقش صاحب یک کافه را بازی می‌کند که وقتی همسرش او را فریب می‌دهد سیستم قانونی چین را به چالش می‌کشد. "من مادام بواری نیستم" به تازگی جایزه صدف طلایی شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین را دریافت کرد و جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن (بینگ‌بینگ) را هم برد.

"دختر" به کارگردانی رضا میرکریمی در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک، بجز نامزدی در بخش بهترین فیلم بلند داستانی در بخش‌های بهترین فیلمنامه (مهران کاشانی) و بهترین بازیگر مرد (فرهاد اصلانی) نیز نامزد دریافت جایزه بود. "محمد رسول الله" ساخته مجید مجیدی هم در بخش بهترین دستاورد فیلمبرداری (ویتوریو استرارو) بخت دریافت جایزه را داشت.

کیم دونگ-هو رئیس جشنواره فیلم بوسان، نانسون شی تهیه‌کننده هنگ‌کنگی، جین چپمن تهیه‌کننده فیلم برنده نخل طلای "پیانو" و شیام بنگال کارگردان هندی، همکاران پاتنام در هیئت داوران بخش بین‌الملل بودند.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک (APSA) سال 2007 راه‌اندازی شد و هر سال از بهترین‌های منطقه در حوزه سینما تقدیر می‌کند. آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک سال 2008 تأسیس شد و اکنون حدود 500 نفر از چهره‌های شاخص فیلمسازی منطقه عضو آن هستند.

این جوایز مورد حمایت فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) و یونسکو است. سینمای ایران از اولین دوره تأسیس جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک تاکنون حضوری پررنگ در این جوایز داشته است.

سال گذشته فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم "بهمن" در بخش بهترین بازیگر زن تقدیر شد. دو سال پیش نیز "قصه‌ها" به کارگردانی رخشان بنی اعتماد برنده جایزه بزرگ داوران شد. نیما جاویدی برای "ملبورن" جایزه بهترین فیلمنامه را برد و مریلا زارعی برای "شیار 143" در بخش بهترین بازیگر زن تقدیر شد و رضا درمیشیان برای "عصبانی نیستم!" جایزه تحول نتپک آکادمی APSA را دریافت کرد.

سال گذشته "گورستان شکوه" به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را برد.

اسامی برندگان دهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "سرمای کلندر" (ترکیه و مجارستان)

جایزه بزرگ داوران: یون یو-جانگ برای "The Bacchus Lady" از کره جنوبی

جایزه بزرگ داوران: مارک لی پینگ-بینگ برای "جریان مخالف"

تقدیر: سانی پاوار برای "شیر" (استرالیا)

دستاورد کارگردانی: فنگ شیائوگانگ برای "من مادام بواری نیستم" (چین)

بهترین بازیگر مرد: مانوج باجپایی برای "Aligarh" از هند

تقدیر: نوازالدین صدیقی برای "رامان روانی" (هند)

بهترین بازیگر زن: هاسمین کیلیپ برای "مردم عادی" (فیلیپین)

بهترین فیلمنامه: ریوسوکه هاماگوچی، تاداشی نوهارا و تومویوکی تاکاهاشی برای "ساعت خوش" (ژاپن)  

بهترین دستاورد فیلمبرداری: جواهر شاهین و کورشات اورسین برای "سرمای کلندر" (ترکیه و مجارستان)

بهترین فیلم بلند جوانان: "دنیای ما" (کره جنوبی)

بهترین فیلم بلند انیمیشن: "ایستگاه سئول" (کره جنوبی)

بهترین مستند بلند: "رویاهای دم صبح" (ایران)

جایزه تنوع فرهنگی، تحت حمایت یونسکو: حسین حسن برای "باد سیاه" (عراق، قطر و آلمان)

جایزه فیاپف برای دستاوردهای چشمگیر در منطقه آسیا پاسیفیک: منوچهر محمدی تهیه‌کننده ایرانی

جایزه سینمای جوان، اعطاءشده از سوی نتپک و مدرسه فیلم گریفیث: مصطفی کارا برای "سرمای کلندر" (ترکیه و مجارستان)

تقدیر: بی گان برای "Kaili Blues" از چین