سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "داش غلام" به کارگردانی شهرام سلطانی یکی از آثاری است که در بخش مسابقه صحنه سومین سوگواره خمسه به صحنه می‌رود. شهرام سلطانی با بیان مطالبی در این رابطه گفت: ایده اولیه نگارش متن، بر اساس یک عکس بود؛ عکسی که دست گلی را که از داخل بشکه‌ای بیرون آمده بود را به تصویر می‌کشید.

او ادامه داد: من علاقه زیادی به نمایش‌های ایرانی دارم و این نمایش هم اثری کاملا ایرانی است.  در ادبیات از آرایه تشخص برای جان دادن به اشیا استفاده می‌شود، ما هم آن را به دنیای نمایش‌مان آوردیم.

سلطانی در رابطه با تولیدات آثار دینی و جشنواره‌های موضوعی خاطرنشان کرد: زمانی اثری ماندگار خلق می‌شود که برگرفته از دغدغه‌های هنرمند باشد نه به خاطر یک جشنواره.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: مگر ما تئاتر غیردینی هم داریم؛ تئاتر مسائل انسانی را مطرح می‌کند و انسانیت هم از دل دین بیرون آمده است.

او عنوان کرد: چرا نباید در جشنواره موضوعی از مسائل روز مانند آلودگی هوا صحبت کرد؟ هنرمندان باید آثارشان را که برگرفته از دغدغه‌های آنهاست اجرا کنند نه آنکه تنها در دل جشنواره‌ها قرار بگیرد و خط فکری‌شان  مشخص شود. متاسفانه اکثر جشنواره‌های ما موضوعی است و جشنواره مستقل و آزاد نداریم.

سلطانی در پایان سخنان خود تاکید کرد: وقتی اسم تئاتر دینی به میان می‌آید مردم تا چه اندازه اشتیاق دارند که هزینه کنند و به تماشای نمایش‌ها بنشینند؟ 90 درصد مخاطبان این تئاترها مهمان هستند و این اتفاق بسیار ناخوشایندی است. به نظرم این مساله برگرفته از نگاه کلیشه‌ای و شعارزدگی بیشتر آثار دینی است که باعث می‌شود مخاطب به سمت چنین آثار نرود و در این رابطه باید تمهیدی اندیشیده شود هم از سوی هنرمندان و هم مسئولین.

لازم به یادآوری است نمایش "داش غلام" روز یکشنبه 30 آبان ماه ساعت 16:30 در تالار محراب روی صحنه می رود.