سرویس سینمایی هنرآنلاین: دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا،‌ از همان روزهای اول که کاندیدای پست ریاست جمهوری شد‌، با سخنرانی‌های خاص خودش باعث شد واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری در جامعه ایجاد شود.

 اکثر این واکنش‌ها منفی بود. بسیاری او را دیکتاتوری می‌دانستند که اگر به ریاست جمهوری برسد، آسیب‌های زیادی به کشور خودش و دیگر کشورها خواهد زد. هیچ کدام از این واکنش‌های منفی، نه تنها اثری در او نگذاشت،‌ بلکه عزم خود را بیش از همیشه جزم کرد تا به خواسته خویش برسد.

ترامپ، یکی یکی رقبای جمهوری خواه خود را از عرصه بیرون کرد تا خودش یگانه کاندیدای حزب جمهوری خواه باشد. از آن سوی نیز هیلاری کلینتون با شکست هم حزبی‌های خود، رو در روی ترامپ قرار گرفت.

در این مرحله فشارها به ترامپ از هر طرف، به خصوص بازیگران هالیوودی بیشتر شد. ساخت برنامه‌های تلویزیونی هجو آمیز، شوها و حتی نمایش در سالن‌های تئاتر علیه ترامپ، از جمله هجمه‌هایی بود که جامعه هنری آمریکا، به خصوص بازیگران برای تحقیر و شکست او به راه انداختند.

کار به جایی رسید که بسیاری تهدید کردند اگر ترامپ رئیس جمهور شود،‌ هالیوود را ترک کرده و در کشوری دیگر به کار خود ادامه خواهند داد. اینکه ترامپ یا کلینتون در آمریکا چقدر محبوب هستند یا منفور از حوصله این بحث خارج است. آنچه در این نوشته مهم است، تأثیر هنرمندان،‌ به ویژه بازیگران در امر انتخابات است.

در تاریخ انتخابات آمریکا، برای اولین بار بود که بازیگران و دیگر دست اندرکاران سینما این گونه بی محابا وارد عرصه انتخابات شدند. پیش از این و در انتخابات پیشین نیز اهالی هالیوود وارد این عرصه شده بودند، اما بسیار نادر بود. این انتخابات، به گونه‌ای پای همه را وسط کشید. تهمت و توطئه‌ای نبود که به ترامپ بستند تا عطای ریاست جمهوری را به لقایش ببخشد، اما ترامپ پا پس نکشید و تا آخر ایستاد و جنگید. صوری یا غیرصوری بودن انتخابات آمریکا در این نوشته مورد بحث نیست. در این میان برخی از بازیگران باتجربه و نامی آمریکا رو در روی هم قرار گرفتند.

 

زمانی که ترامپ را سکه یک پول کردند،‌ نظرسنجی‌ها نشان از شکست مطلق دونالد ترامپ می‌داد، به گونه‌ای که همگان مطمئن بودند کلینتون موذی، به عنوان اولین رئیس جمهور زن تاریخ آمریکا انتخاب خواهد شد.

در میان هنرمندان،‌ تنها مایکل مور،‌ مستند ساز مطرح و جنجالی آمریکا،‌ با اینکه همواره در تقابل با جمهوری خواهان قرار داشت و دارد و از ترامپ هم دل خوشی نداشت،‌ با قاطعیت گفت ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا خواهد بود.

 او دلایل اقتصادی را برای اثبات نظر خود مطرح کرده بود. طبق پیش بینی مایکل مور، دونالد ترامپی که همگان منتظر دیدن شکستش بودند تا به ریش او بخندند، وی انتخاب شد و به ریش همه خندید!

پیروزی ترامپ نشان داد‌ مردم، هنرمندان و بازیگران را دوست دارند، اما برای تعیین سرنوشت خود، هرگز پیرو آنان نخواهند بود.‌ اتفاقی که بارها و بارها در کشورهای مختلف و ایران رخ داده و خواهد داد.

مردم، بازیگران را برای بازی‌شان دوست دارند،‌ نه اینکه برایشان تعیین تکلیف کنند. علی رغم تمام تلاش بازیگران هالیوودی،‌ دونالد ترامپ با اختلاف نسبتاً زیاد رئیس جمهور آمریکا شد.

حال باید دید بازیگرانی که تهدید کرده بودند اگر ترامپ انتخاب شود کشور را ترک می‌کنند،‌ این کار را خواهند کرد! در جامعه‌های مختلف، هر کسی جایگاه خود را دارد، از کارگر گرفته تا سیاستمدار و هنرمند. هر فردی باید در محدوده خود عمل کند تا کارها رو به صلاح رود. انتخاب ترامپ درس بزرگی بود برای همه سیاستمداران و بازیگران تا برای مردم تعیین تکلیف نکرده و بگذارند خود آنان در آزادی تصمیم بگیرند.