سرویس سینمای هنرآنلاین: حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نمایشگاه مطبوعات از غرفه هنرآنلاین بازدید کرد.

آقای ایل بیگی اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در فروش چشم‌گیر فیلم‌های سینمایی در سال 95 نقش به‌سزایی داشته است، لطفاً در مورد سیاست‌های این اداره برای روند صعودی سینمای ایران صحبت کنید.

بحث رونق فروش فیلم‌های امسال یک روندی بود که از سال 93 آغاز شد. در واقع بعد از تغییر دولت و سیاست‌هایی که در این دوره اتخاذ شد که مهم‌ترینش بحث دیجیتال کردن سالن‌های سینما بود، این فرصت به وجود آمد که از تبلیغ عمومی برای هر فیلمی در سراسر کشور استفاده شود. در گذشته اکران اولیه فیلم نمی‌توانست در همه کشور اجرا شود، یعنی مسائلی مانند گرانی کپی و... باعث می‌شد که فیلم فقط در 4 ،5 شهر به صورت همزمان اکران شود. این سیاست که یک سیاست زیربنایی بود و به سرعت هم اجرا شد، کمک کرد که سینماهای همه کشور دیجیتال شود و هزینه‌ای برای تهیه‌کنندگان در بر نداشت که فیلم‌شان به صورت همزمان در شصت و چند شهر به روی پرده برود.  

شورای پروانه ساخت سینمایی، هم فضا را برای این‌که همه علاقه‌مندان سینما بیایند و کار کنند فراهم کرد و هم با گفت‌وگوهایی که با دست‌اندرکاران فیلم‌ها داشت، کمک کرد که هم تنوع مضامین وجود داشته باشد و هم این‌که فیلمسازها از کاری که می‌خواهند انجام دهند، دلسرد نشوند. خیلی از مواقع در گذشته فیلمنامه توسط شورای پروانه ساخت، رد یا تصحیح می‌شد اما در این دوره اگر می‌دیدیم که در فیلمی یک نقطه امید وجود دارد، اعضای شورا وقت می‌گذاشتند و با گفت‌وگوهای چند جلسه‌ای در رفع مشکلات فیلم یا حتی در جهت بهتر کردن آن بر می‌آمدند.

علاوه‌بر آن ورود بخش خصوصی در سالن‌سازی یکی دیگر از دلایل افزایش فروش فیلم‌های سینمایی بود. بعد از دیجیتال شدن سینما و فضای امیدبخشی که در جامعه به وجود آمد، بخش خصوصی هم به ساخت سالن و تجهیز بازسازی ورود کرد. الآن مجتمع کوروش به عنوان یک بخش خصوصی نقش ویژه‌ای در فروش فیلم‌ها دارد. علاوه‌بر آن ما مجتع‌های فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌هایی که فاقد سینما بودند را تجهیز کردیم و در اختیار سینما قرار دادیم.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق ویژه در سینما، حال خوش مردم بود و این روند از سال 93 شروع شد ولی جشنواره فیلم فجر سال 94 باعث شد که علاقه‌مندانی که سال‌ها بود به سینما نمی‌آمدند، دوباره به این سمت کشانده شوند و این اتفاق در جشنواره فیلم فجر سال 95 هم رخ خواهد داد. ما در شورای پروانه ساخت پیش‌بینی می‌کردیم که میزان فروش فیلم‌های‌مان بالا برود اما رقم فروش چندین میلیاردی برای برخی از فیلم‌ها قابل پیش‌بینی نبود.

حبیب ایل بیگی

آیا این امکان و امیدواری وجود دارد که فیلم "رستاخیز" آقای درویش یا فیلم جدید آقای کاهانی در این دولت اکران شود؟

این را من نه به عنوان یک مسئول، بلکه به عنوان یک علاقه‌مند به فیلم "رستاخیز" و خود آقای درویش می‌گویم که اکران فیلم رستاخیز از آرزوها و غصه‌های من است. این فیلم با ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، حیف است که نتوانسته در کشورمان به نمایش در آید. من این افتخار را داشتم که در سال 94 و 95 به همراه آقای درویش به دو جشنواره بغداد و نجف رفته‌ و فیلم "رستاخیز" را به نمایش در آورده‌ایم. من در این دو شهر واکنش‌های فوق‌العاده عرب‌زبان‌ها، دوست‌داران اهل بیت و اهل سنت را درباره فیلم "رستاخیز" دیده‌ام.

این فیلم باعث سربلندی سینمای ایران است ولی به هر حال نظر برخی مراجع این فیلم را متوقف کرده است و من امیدوارم که با حضور آقای دکتر صالحی امیری تدبیری برای این فیلم اندیشیده شود تا تکلیف آن مشخص شده و ما بتوانیم آن را به هر شکلی بر روی پرده سینماهای سراسر کشور ببینیم. اما در مورد فیلم آقای کاهانی بعید است که برای اکران آن به توافق برسیم.