به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، پنجمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران عصر روز سه شنبه 18 آبان ماه با حضور دکتر مختاباد، رییس کمیته هنری شورای شهر تهران، دکتر عیسی  علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، معاونین سازمان، جمعی از مسئولین فرهنگی شهرداری، هنرمندان و هنردوستان در گالری خیال شرقی موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

خوشحالیم دوسالانه در موعد مقرر برگزار شد

 در ابتدای این مراسم سید مجتبی موسوی  دبیر دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران گفت:جای خوشحالی است برای ما که دوسالانه‌های مجسمه سازی تهران که از سال 87 آغاز به کار کرده با راهنمایی هنرمندان پیشکسوت و حمایت مدیران و مسئولین محترم شهری هم  مدیران عامل سازمان زیبا سازی و هم شخص شهردار تهران، امسال نیز در موعد مقرر و در پاییز برای پنجمین بار برگزار و افتتاح می‌شود.

وی افزود: دوسالانه امسال با مشارکت بیش از 500 مجسمه ساز در مرحله اول کار خود را آغاز کرد، در بخش اصلی نمایشگاه که بخش مسابقه است، حضور 81 هنرمند مجسمه ساز را داشتیم که  دراین بخش بیش از 100 اثر به دوسالانه راه پیدا کرده است. این دوسالانه طراحی شده برای اینکه چند بخش جنبی نیز داشته باشد، اولین بخش جنبی دوسالانه گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان پیشکسوت کشورمان است که در این بخش از 15 هنرمند مجسمه ساز که امروز در بین ما نیستند و از موثرین مجسمه سازان معاصر کشور بودند، اثاری به نمایش درامده است.

دبیر دوسالانه مجسمه‌های شهری بیان کرد: در ادامه شاهد بخش آثار مدعوین هستیم که خارج از مسابقه است. دراین بخش آثار 20 هنرمند مجسمه ساز در معرض دید عموم قرار گرفته است و در بخش سوم بخش مروری بر آثار برگزیده دوسالانه‌های اول تا چهارم را داریم، در این بخش نیز 25 اثر از  برگزیدگان دوسالانه‌های قبلی در نمایشگاه به نمایش در آمده است.همچنین نمایشگاه تصویری از اثاری که از دوسالانه‌های گذشته در سطح شهر نصب شده‌اند، نیز خواهیم داشت.

موسوی اظهار کرد: امیدوارم تاثیر دوسالانه‌های مجسمه‌های شهری تهران را در مجسمه سازی کشور و همچنین سایر شهرهای کشور ببینیم. همچنان که از این اثار در شهرستان‌ها نیز استفاده شده است و امیدواریم در دوسالانه‌های بعدی شاهد نسل هنرمندان جوان باشیم، تا آثار درخشان این دوستان را در دوره‌های آتی دوسالانه نیز ملاحظه کنیم.

شورای شهر تهران از همه فعالیت‌های هنری تهران حمایت می‌کند

در ادامه عبدالحسین مختاباد گفت: برای من فرصت غنیمتی است که دراین مجال در خدمت هنرمندان هستم. در پاسداشت یکی از حرکت‌های خوب فرهنگی در سطح شهر تهران، یعنی مجسمه سازی.

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: کار ما این است که زندگی را شیرین کنیم و کار هنر و هنرمند این است که در ورای همه اتفاقات تلخی که در جامعه هست و شهری که شلوغی در آن دیده می‌شود و زندگی در آن تنیده شده است، نگاه به یک مجسمه، تابلو و درخت خوب، یک لحظه باعث شود تا حس کنیم که خودمان را از این شلوغی‌ها رها کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: ما در شورای شهر تهران از همه فعالیت‌های هنری تهران حمایت می‌کنیم  و پیش از این نیز گفتیم که تهران، باید پایتخت فرهنگ و هنر آسیا شود و این خواهد شد. چرا که ذهن ایرانی و هنرمندان عزیز مملو از همه زمینه‌های هنری چون، نقاشی، سینما، موسیقی، مجسمه سازی و...  است و این اتفاق نیز خواهد افتاد.

مختاباد افزود: همین حرکت‌هایی که به صورت دوسالانه از طریق دوستان ما در سازمان زیبا سازی انجام می‌شود، پله‌هایی است که در نهایت، ما را در طی یک دوره ده ساله به ده‌ها مجسمه خوب در گوشه و کنار شهر تهران می‌رساند.

این هنرمند درخاتمه اظهار کرد: روی سخنم با دوستان سازمان زیباسازی است، ما ازشما می‌خواهیم مجسمه‌هایی که در سطح شهر نصب می‌شوند، ریشه در فرهنگ ملی و مذهبی ما داشته باشند. مطمئن باشید که ما حامی شما هستیم و این توافق و دوستی که بین هنرمندان و مجموعه شهرداری تهران است همچنان پیشرفته‌تر و غنی‌تر از گذشته خواهد بود. امیدوارم شاهد تلاش‌های گسترده‌تر این مجموعه باشیم و سازمان زیبا سازی نیز به سمتی برود که مجسمه سازان را به کشورهای دیگر نیز معرفی کند تا از آثار  این هنرمندان در تبادلات فرهنگی که با شهرداری شهرهای دیگر دارند بهره مند شوند.

پنجمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران از 18 آبان تا 5 دی ماه در گالری خیال شرقی واقع در خیابان ولی عصر(عج) چهارراه طالقانی، موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.