سرویس سینمایی هنرآنلاین: رضا توفیق‌جو مستندساز  که پیش از این با مستند‌های "زار خاک" و" گزارشی از ماناسلو" را ساخته است، با فیلم" سیاه سرفه" در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت می‌کند و قصد دارد به زودی اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی کند.

او درباره این فیلم کوتاه 15 دقیقه‌ای به هنرآنلاین گفت: من بیشتر کار مستند انجام دادم و "سیاه سرفه" اولین فیلم کوتاه داستانی من است، که در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش در می‌آید.

توفیق‌جو درباره خط داستانی این فیلم کوتاه عنوان کرد: قصه داستان در شب بازی ایران و کره جنوبی شکل می‌گیرد، پدر خانواده عکاسی ورزشی است که فرزندش بیمار می‌شود و وقتی بچه را به دکتر می‌رسانند، متوجه می‌شوند مبتلا به سیاه سرفه شده است و ... در واقع اتفاقاتی دراین شب به این زوج دیکته می‌شود که رابطه این خانواده را به بحران می‌کشاند.

فیلم+کوتاه+سیاه+سرفه

این کارگردان جوان در ادامه درباره حضور درعرصه فیلم کوتاه بیان کرد: در این چند سالی که در حوزه مستند فعالیت کردم، همواره دلم می‌خواست به این فضا ورود کنم و این عرصه را نیز  تجربه کنم. شرایط به گونه‌ای بود که فکر می‌کردم فضای مستند بهتر است و از ساخت فیلم هم لذت می‌بردم، اما همواره خیال ساخت فیلم داستانی و مخاطب بیشتر، انسان را وسوسه می‌کند. به همین دلیل به این سمت آمدم و حاصل  آن "سیاه سرفه" شد  که تجربه خوبی هم بود. پس از این تجربه به این نتیجه رسیدم که وارد فضای فیلم بلند شوم و قصد دارم به زودی فیلم بلند سینمایی خود را کلید بزنم.

وی ادامه داد: همه اینها تجربه هستند و با هر مدیومی شما با مخاطب سروکار دارید، همه در یک راستا هستند و موضوع ضرورت مدیا را برای شما مشخص می‌کند.

توفیق‌جو به حضور دو بازیگر چهره در این فیلم کوتاه و تجربه حضور بازیگران چهره اشاره کرد و افزود: تجربه کار با بازیگر چهره را پیش از این نداشتم و این اولین تجربه من بود. هم شبنم مقدمی و هم کوروش تهامی بسیار به من در این فیلم کمک کردند. اگر تجربه کار سینمایی هم اینگونه باشد و بازیگران همراه باشند، سینمای داستانی بسیار لذت بخش خواهد بود، ولی احساس می‌کنم در فضای سینمای داستانی اینگونه نباشد. دراین تجربه و این فیلم از کنار این دوستان بودن بسیار لذت بردم، چرا که همراه خیلی خوبی بودند و بسیار دراین زمینه انرژی گذاشتند. پیش از این من فکر نمی‌کردم و بعید می‌دانستم که بازیگران چهره و شناخته شده برای فضای فیلم کوتاه  تا  این اندازه وقت وانرژی صرف کنند، اما این دوستان برای "سیاه سرفه" بسیار تمرین کردند و بسیار وقت گذاشتند.

فیلم+کوتاه+سیاه+سرفه (1)

این مستندساز در ادامه در پاسخ به این سوال که فیلم کوتاه تا چه اندازه می‌تواند راه ورودی برای سینمای بدنه باشد، گفت: در نگاه سرمایه گذار و تهیه کننده ساخت فیلم کوتاه به قول خودشان نمونه کار است و فیلم کوتاه را پایه تصمیم گیری خود می‌دانند. برای یافتن سرمایه‌گذار، فیلم کوتاه را می‌توان پله‌ای برای ورود به سینمای بدنه دانست، اما از نظر من، فیلم کوتاه هم در راستای فیلم بلند قرار می‌گیرد و فضای جداگانه خاص خودش را دارد. در دنیا هم بسیاری از فیلمسازان مطرح هستند که به سراغ ساخت فیلم کوتاه می‌روند، چرا که برخی از قصه‌ها گنجایش این را دارند که صرفا به صورت کوتاه ساخته شوند. بنابراین خیلی نمی‌شود گفت سینمای کوتاه پله‌ای است برای سینمای بلند، چرا که سینمای کوتاه امروز جایگاه خاصی در سینمای جهان دارد.