سرویس تئاتر هنرآنلاین: نخستین روز نشست مدیران تئاتر غرب آسیا با حضور مدیران و اعضا عالی رتبه کشورهای همسایه و ایران در سالن کنفرانس هتل فردوسی برگزار شد. این نشست که از ساعات آغازین صبح شروع شد در بخش اول خود به معرفی نمایندگان کشورهای مختلف اختصاص داشت.

معرفی تئاتر کشورهای غرب آسیا

علی قسمت لالایف رییس مجموعه نمایش های موزیکال جمهوری آذربایجان به عنوان اولین سخنران این بخش  گفت: حاجی ولی، با اجرای اپرای "لیلی و مجنون" بنای اپرای آذربایجان را گذاشت. طی سالیان بعد دولت آذربایجان تئاتر ملی را بنا کرد و هنرمندان تئاتر به خواسته‌هایشان در این زمینه رسیدند‌. در کشور ما ۲۶ تئاتر دولتی وجود دارد. پس از رهبری حیدر علی اف، تئاتر در آذربایجان، جایگاه بسیار خوبی پیدا کرد.حیدر علی اف با تکیه بر اینکه استقلال آذربایجان باید حفظ شود، به تئاتر بسیار توجه داشت و پس از او الهام علی اف همین روند را ادامه داد.

او ادامه داد: تمام گروه های تئاتر آذربایجان تحت حمایت دولت هستند. آذربایجان برنامه ای را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ تدوین کرده است و‌ با این برنامه مسیر تئاتر آذربایجان مشخص شده است. امیدوارم این نشست به تئاتر کشورهای شرکت کننده کمک کند تا عرصه های جهانی را بیش ازپیش تجربه کنند.

احسن ثلیلانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ الجزایر نیز گفت: بعد از استقلال الجزایر  که اتفاق بسیار مهمی بود، عرصه تئاتر الجزایر رونق گرفت.‌ تئاتر حرفه ای الجزایر در شهرهای بزرگ متمرکز است و ‌امیدوارم تئاتر در  کشورهای شرکت کننده در این نشست رونق بیشتری  بگیرد تا فرصت های حضور جهانی تئاتر آسیا افزایش یابد.

در ادامه جلسه، سید منصور رحمانی  مدیرکل تئاتر ملی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز بیان کرد: تالار کابل، استقلال، زینب، رادیو تلویزیون ملی و دانشکده هنرهای زیبا تعدادی از تالارهای تئاتر این کشور هستند. کوچکترین تالار افغانستان ١٥٠ نفر و بزرگترین آن حدود ٨٠٠ نفر ظرفیت دارد. در این میان تئاترهای خصوصی نیز جواز فعالیت دارند و در جشنواره ها هم شرکت می کنند. هم چنین هنرمندان کشور به کشورهای خارجی برای تحصیل و‌فعالیت اعزام می سوند و از اساتید هنرهای نمایشی برجسته جهان در دانشگاه های افغانستان نیز  دعوت  می کنیم. به همین دلایل تئاتر ملی افغانستان یکی از مجهزترین تئاترها است.

احمد‌ حسن‌ موسی ساعدی مشاور  هنری بخش سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و گردشگری عراق نیز گفت: تئاتر در زندگی انسانها نقش مهمی دارد و کشورها با فرهنگ و هنر به جهان و عالم سیاست پیام می دهند. ما در عراق  در انتظار توافق نامه ای هستیم که ارزش های اسلامی عربی را منسجم می کند و این تفاهم نامه می توانند زمینه ای برای یک تئاتر عربی در عراق باشد که برای شناخت آن باید پایه هایش را بدانیم.

او خاطر نشان کرد: تئاتر عراق تا سال ١٩٧٥ سنتی بود اما بعد از آن بسیاری از جوانان وارد دانشگاه های بین المللی شدند.

در ادامه علی فرحات مدیر تئاتر وزارت فرهنگ لبنان نیز اظهار کرد: ملت ها از نظر فرهنگی ارزیابی می شوند. برخی در تئاتر لبنان به کشورهای اروپایی رفتند ، دوره های بسیار خوبی دیدند و اینطور شد که شکل حرفه ای تئاتر در لبنان انسجام گرفت. سالانه تعدادی درخواست حمایت از نمایش ها بدستمان می رسد که آنها را به سازمان های تئاتری ارائه می دهیم و اگر شرایط مهیا بود،آن آثار مورد حمایت قرار می گیرند.

سید ضیا هاشمی: تئاتر ایران، خاستگاه هنر مدرن است

سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از میهمانان ویژه این نشست نیز با اشاره به این نکته که نمایش و نمایشنامه‌نویسی در ایران سابقه‌ای دیرین دارد، گفت: از قرن‌ها پیش هنر نمایش در اشکال سنتی آن رایج بود؛ شبیه‌خوانی یا تعزیه، خیمه‌شب‌بازی، نقالی و تخت‌حوضی شیوه‌های نمایشی بود که در میان مردم مقبولیت داشت. البته در عصر جدید، تئاتر ایران نیز؛ خاستگاه هنر مدرن شد.

هاشمی تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از سال ۱۳۷۶ و به‌عنوان یکی از بخش‌های شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر، متولد شد. از سال ۷۹ و همزمان با برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر، دوره چهارم جشنواره تئاتر دانشگاهی در بولتن جشنواره تئاتر فجر توضیح داده شد و این جشنواره دبیر خود را شناخت. از آن زمان جشنواره تئاتر دانشگاهی به‌صورت مستقل برگزار می‌شود. سال ۱۳۸۰ و هم‌زمان با پنجمین دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی، برای نخستین‌بار از چند کشور خارجی حضور یافتند و با دانشجویان ایرانی به رقابت پرداختند که این روال، ادامه دارد. در سال ۱۳۸۱ جشنواره تئاتر دانشگاهی از جشنواره تئاتر فجر جدا شد و از آن زمان تاکنون این جشنواره با هویتی مستقل به کار خود ادامه می‌دهد .جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با حضور دانشجویان خلاق و مستعد و نیز دانشگاهیان ابزاری موثر برای برقراری ارتباط در گستره ملی و حتی فراتر از آن است.

این مقام مسئول گفت: در اینجا آمادگی وزارت علوم را برای همکاری و تعامل با مهمانان در زمینه تئاتر دانشگاهی را اعلام می‌کنم. امیدوارم این نشست زمینه‌ای برای ارتباط بیشتر و هم‌افزایی فعالان حوزه تئاتر در کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان باشد. البته توجه به و محور را ضروری می‌دانم؛ نخست: باید پیوند تئاتر و مخاطبان سنتی این هنر را افزایش دهیم و تجربه‌های موفقی همچون تئاتر حوزه دفاع مقدس و حماسه عاشورا را تکرار کنیم.باید در این حوزه متونی را منطبق با فرهنگ و ارزش‌های خودمان تولید کنیم.

محمد حسین هاشمی: مناسبات بین المللی از طریق نمایش تسهیل می شود

همچنین سیدمحمدحسین هاشمی، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تشکر از برگزارکنندگان ایرانی  نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا گفت: من متخصص حوزه تئاتر نیستم بلکه یکی از فعالان حوزه امور بین‌الملل هستم اما در این حوزه از امکان و ظرفیت های هنرنمایش و دیگر هنرها بسیار استفاده می‌شود. تقویت ارتباطات رسمی و مناسبات بین المللی از طریق هنر نمایش تسهیل می شود .

او ادامه داد: تمام پیشرفت‌های ایران در حوزه فرهنگ و هنر با هنردوستی مقامات ایرانی ارتباط مستقیم پیدا می‌کند زیرا هنرزبان ارتباطی میان تمامی انسان  هاست .

مرضیه برومند: ارتباط بی‌واسطه مدیران، کار هنرمندان را تسهیل می‌کند

این نشست بعد از استراحت شرکت کنندگان، بعدظهر نیز ادامه یافت. در این بخش مدیران میزبان دبیران جشنواره های مختلف ایران و معرفی آنها به شرکت کنندگان در این گردهمایی بود. در آغاز بخش دوم این نشست، مرضیه برومند دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک به عنوان اولین سخنران برگزاری این همایش را اتفاقی ضروری دانست و گفت: به عنوان دبیر دو دوره جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی با این مشکل روبه رو شدم که رایزنی با سفارتخانه‌های کشورهای مختلف سخت است و برخی مواقع جوابی از آنها گرفتیم.

او ادامه داد: ارتباط بی‌واسطه میان مدیران عالی رتبه تئاتر، حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را برای هنرمندان تسهیل می‌کند.

 برومند، با اشاره به تاریخچه جشنواره عروسکی تهران-مبارک گفت: این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های ایران بعد از انقلاب إسلامی است که در سال ١٣٦٨ در سطح بین المللی آغاز به کار کرده است. جشنواره ای اثرگذار و پر بیننده که در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال فعالیت داشته است.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک ادامه داد: این جشنواره شامل نمایش عروسکی، نمایش‌های آیینی سنتی و فضای باز است که در هر دوره بین دو تا سه میلیون نفر بیننده داشته است.

برومند با بیان اینکه اهمیت کار ما در منطقه و فعالیت‌هایی که می‌کنیم باید در دو کانال "ارتباط با مردم و ارتباط با مسؤولان کشوری" تعریف شود، گفت: ارتباط با مدیران مشکلی است که تصور می‌کنم خیلی از کشورها از آن رنج ببرند چون مشکل بودجه وجود دارد؛ توصیه می‌کنم سازوکاری تعریف کنیم که از مسؤولان کشوری خودمون بخواهیم به فرهنگ و هنر و به خصوص تئاتر اهمیت بیشتری بدهند.

داوود فتحعلی‌بیگی: جشنواره نمایش های آئینی سنتی، یک جریان زنده و پویا است

داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی یکی دیگر از میهمانان حاضر در این مراسم نیز با ارائه توضیحاتی در این رویداد هنری اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه های آیینی و سنتی از سال 1367 راه اندازی شد و تا کنون هفده دوره از آن برگزار شده است .

او بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره در آغاز حفظ و اشاعه نمایش های آیین و سنتی ایران بوده که در سطح ملی برگزار می شد ولی از دوره نهم به بعد به منظور آشنایی با آیین ها و سنت های نمایشی دیگر کشورها ، بویژه کشورهای حوزه جغرافیای فرهنگی ایران و آسیا به شیوه ی بین‌اللملی برگزار می‌شود که تاکنون میزبان هنرمندانی از کشور های ایتالیا، کره جنوبی و ژاپن  بوده است.

فتحعلی بیگی گفت: نظر به اینکه از آغاز برپایی این جشنواره رویکرد پژوهشی و آموزشی داشته است. تاکنون علاوه بر شناسایی و معرفی آیین ها و خرده نمایشهای بومی، چهار دوره سمینار در سطح بین الملی برگزار نموده که علاوه بر شرکت پژوهشگران ایرانی تعدادی از پژوهشگران و هنرمندان کشورهای ژاپن.واتریش و لهستان و اندونزی و .... نیز بوده است که حاصل نتایج به دست آمده در قالب سه جلد مجموعه مقالات به چاپ رسیده است .

او عنوان کرد: برگزاری جشنواره مذکور در غیاب یک انیستیتوی پژوهشی، آموزشی انگیزه‌ای برای احیاء و توجه به آیین ها و سنت های نمایشی در سطح ملی شده به گونه ای که در حال حاضر به صورت یک جریان زنده و پویا توسط هنرمندان عرصه های مختلف نمایش پیگیری می شود .

این پیشکسوت هنر نمایش های آئینی سنتی خاطرنشان کرد: از جمله نمایش های مورد توجه جشنواره ، اجرای تعزیه است که به عنوان میراث ناملموس ایرانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده که طبق اسناد تاریخی مکتوب به دست آمده، شکل اجرایی کنونی آن بیش از سه قرن سابقه دارد این گونه نمایش آیینی از دیرباز تا کنون به دلیل موزن بودن گفتگوها به صورت موزیکال برگزار می‌شود. تعداد نمایش نامه های نوشته شده به این سبک و سیاق در طی سه قرن بیش از پانصد عنوان است که تا کنون یک سوم آنها به چاپ رسیده است .

فتحعلی‌بیگی بیان کرد: یکی از تاثیرهای این جشنواره ، توجه و ترغیب هنرمندان و توجه به اجرای نمونه های اصیل و کمتر خوانده شده است. تماشاخانه ویژه اجرای تعزیه را تکیه می نامند. از دیگر گونه های نمایشی مورد توجه جشنواره ی مذکور نمایش کمدی سیاه بازی است که آخرین بازمانده ی نمایش های شادی آور ایرانی است .این شکل نمایش کمدی، پس از بقال بازی که گونه ای از نمایش های شادی آور منسوخ شده ایرانی است ، پدیدار شد و بیش از یک قرن سابقه دارد .

او تصریح کرد: سیاه بازی تا پیش از ساخته شدن تماشاخانه های فرنگی به صورت میدانی و مناسبتی در اعیاد و جشنواره ها اجرا می شد این گونه از نمایش به دلیل ویژگی ها و علاقمندی مردم، رفته رفته به تماشاخانه های رسمی راه یافت و تاکنون به حیات خود ادامه داده است. از دیگر نمایش های مورد توجه و حمایت جشنواره، نمایش های تک نفره نقالی است(داستان گویی) نقالی از کهن ترین هنرهای نمایشی است که تاکنون باقی مانده است.

دبیر جشنواره نمایش های آئینی سنتی گفت: در برخی از نقاط ایران، نقالی همراه باساز و آواز است و بعضی از نقالان هم بر اساس یک پرده نقاشی داستان گویی می کنند. نظر به گستره نمایش های آیینی و سنتی، یکی دیگر ز اشکال مورد توجه جشنواره نمایش عروسکی سنتی است که اجرای آنها در ایران سابقه دیرینه دارد. از نمونه های باقی مانده با سابقه بیش از یک قرن می توان به خیمه شب بازی و جی جی وی جی، پهلوان کچل اشاره کرد.

شهرام کرمی: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره ای پرمخاطب

در ادامه این مراسم، شهرام  کرمی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با ارائه مطالبی در رابطه با این رویداد فرهنگی گفت: این جشنواره از جمله رویدادی های باسابقه تئاتر کودک و نوجوان است که در شهری غیر از تهران برگزار می شود. این جشنواره از سال 91 میلادی کار خود را در استان همدان آغاز کرد و هر سال همزمان با روز جهانی کودک برپا می شود.

او عنوان کرد: این جشنواره امسال به دلیل همزمانی با ماه محرم آذرماه برگزار خواهد شد. نکته ای که باید بر آن تاکید کنم آنست که ساختار و تعریف مشخصی دارد و در بخش های مختلف به صورت مستقل و تفکیک شده همچون کودک، نوجوان، خردسال، نمایشنامه نویسی و ... برگزار می شود.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد: این روزداد هنری بدون شک یکی از پرمخاطب ترین جشنواره های تخصصی است که بیش از 100 هزار مخاطب دارد و گاهی ما به دلیل این گستردگی نمی توانیم پذیرای مخاطبان باشیم.

فاتح بادپروا: جشنواره مریوان، نویدبخش صلح و آرامش

همچنین فاتح بادپروا دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز طی سخنانی در این همایش بیان کرد: جشنواره تخصصی تئاتر خیابانی از سه ضلع هنرمندان، مسئولین و مردم تشکیل شده است. این جشنواره هشت دوره منطقه ای و یازده دوره بین المللی را با موفقیت بسیار پشت سر گذاشته است.

او یادآور شد: این جشنواره با توجه به منطقه خاص برگزاری آن توانسته میزبان گروه های نمایشی داخلی و خارجی در فضایی صلح آمیز و آرام باشد حتی در این دوره که با مساله داعش در منطقه روبه رو بودیم توانستیم این رخداد هنری را به بهترین نحو برگزار کنیم. این جشنواره موقعیت مناسبی برای شکل گیری ارتباط های بینا فرهنگی میان ملل و قومیت های مختلف باشد.

سعید اسدی: جشنواره فجر فرصتی برای تبادل تجربیات کشوررهای غرب آسیا

سعید اسدی دبیر مهمترین جشنواره تئاتر ایران یعنی جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز یکی از مسئولین حاضر در این گردهم آیی بود. او در آغاز سخنان خود ضمن معرفی این جشنواره گفت: این جشنواره هر ساله مصادف با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می شود و علاوه برتهران هر ساله چندین استان در ایران میزبان این رویداد هنری هستند.

اسدی با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر، جشنواره ایست برای همه گونه های نمایشی در ایران و جهان ادامه داد: سی و چهار دوره از این جشنواره سپری شده و ما امسال سی و پنجمین دوره آن را برگزار می کنیم. در این جشنواره به برخی از مضامین مهم که به حوزه ملی و بین الملی مربوط می شود، می پردازیم.

او خاطرنشان کرد: یکی از این مضامین، توجه به مسئولیت پذیری اجتماعی در هنر و زندگی است و توجه کردن به مفاهیمی که در فرهنگ تاریخ ایرانی اسلامی ما وجود دارد.هم چنین نگاه محترمانه ای داریم به جامعه و ویژگی های اخلاقی و انسانی در جامعه بشری و تمدن انسانی، ما نگاه ویژه ای داریم به آنچه که به اسم روابط بینا فرهنگی و جهان وجود دارد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: یکی از مضامینی که سال گذشته به آن پرداختیم و امسال هم می پردازیم، این است که علیه هرگونه  کشتار و تروریست که در جهان هست، می ایستیم و در کارهای هنری خود این مهم را بیان می کنیم و از این گونه آثار حمایت می کنیم.

اسدی یکی از بخش های مهم در جشنواره تئاتر فجر را نسل نو تئاتر ایران دانست و گفت: پس از سال ها آموزش های دانشگاهی، افراد زیادی وارد تئاتر شدند که جزو سرمایه های ما حساب شده و این بخش برای درخشیدن آنها به وجود آمده و از آنها تمام قد حمایت خواهد کرد. بخش اصلی ما در سطح ملی، مرور آثار سالیانه ایران است که بهترین آثار اجرا شده در کشور به دعوت داوران جشنواره در جشنواره به اجرای آثار خود می پردازند.

در بخش بین المل ما اکثر کشورهای آسیایی و کشور های دیگر جهان به اجرا پرداختند. هرساله از بین آثاری که هنرمندان نخبه ارائه می دهند و یا قبلا ارائه شده، دعوت می کنیم تا در بخش مهمان شرکت کنند. در بخش مسابقه بین المل نیز از بین آثار متقاضی ۳۳ اثر انتخاب شده و توسط داوران ایرانی و غیر ایرانی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

اسدی تصریح کرد: برای تشویق نسل جدید و جوانان خودمان ما امسال برای اولین بار یک مسابقه اضافه کردیم که در آنجا ۲۲ اثر باهم به رقابت می پردازند. ما یک بخش را در جشنواره فجر اضافه کردیم که در مورد تئاتر های محیطی، تعاملی و دیگر گونه های تئاتری، به عنوان تئاتر بیرونی شناخته می شوند که در آنجا تئاترهای خیابانی ، تئاتر در گالری ها و .. اجرا می شوند. بخش دیگر جشنواره، بخش به علاوه فجر است که از پارسال با رشد خوب و قوی بخش خصوصی تئاتر ایران به جشنواره فجر اضافه شد. این بخش غیر رقابتی بوده و به صورت جنبی در جشنواره حضور دارد.

دبیر جشنواره فجر در ادامه گفت: از دیگر بخش های جشنواره، بخش تولید نمایشنامه در ایران و مسابقه نمایشنامه نویسی است که هرساله برگزار شده و آثار مورد قضاوت قرار می گیرند. البته کلیه آثار در کتابی جمع آوری شده و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد و همین طور نمایشنامه های انتخاب شده برای تهیه کننده ها و کارگردان ها خوانده می شود که در صورت تمایل به تولید آثار بپردازند.

او عنوان کرد: در کنار رخداد های اجرایی در تئاتر توجه ویژه ای به حوزه هنرهای تجسمی و رابطه آن با تئاتر داریم، که یکی از آنها توجه به گرافیک در تولید نمایش و مسابقه پوستر و مسابقه عکس است که آثار مورد داوری قرار می گیرند و در پایان جشنواره آثار برگزیده در کتابی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. هم چنین توجه ویژه ای هم به بحث پژوهش داریم و از سال آینده در این حوزه می خواهیم پررنگ تر ظاهر شویم.

سعید اسدی در پایان گفت : جشنواره تئاتر فجر فرصتی بین المللی برای تبادل تجربیات حرفه ای کشوررهای غرب آسیا در عرصه هنرهای نمایشی است.امیدوارم کشورهای منطقه بیش از پیش از این امکان بهره ببرند .

حسین مسافرآستانه: با آگاهی نمی شود ملت را فریب داد

حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر مقاومت نیز گفت: اولین و کمترین تأثیر تئاتر ارتقای آگاهی است؛ تئاتر در پی این است که آگاهی اجتماعی به وجود بیاورد و همین ناخرسندی بسیاری از زورگویان را در پی خواهد داشت که می خواهند با جهل جوامع بر آنها تسلط داشته باشند.

او تاکید کرد: تئاتر باید انقدر توسعه پیدا کند که دست استعمارگران را کوتاه کند زیرا وقتی جهل از بین برود مردم آگاه می شوند و با آگاهی نمی شود ملتی را فریب داد.

مسافرآستانه با بیان اینکه تروریسم بلایی خانمان سوز مردم جهان است، گفت: سهم تئاتر در مبارزه با تروریسم، اتحاد برای ارتقای آگاهی و مبارزه با چنین فعالیت های شومی است. در تئاتر یک اتحاد و همدلی می طلبد که بتوان با شر مبارزه کرد؛ این مبارزه از بدو خلقت بشر بوده و تا آخر همراه آن خواهد بود.

مسافرآستانه خاطرنشان کرد: ای کاش در زمان برگزاری چنین اجلاسی با پدیده شؤم تروریسم مواجه نبودیم و ای کاش می توانستیم از تکنولوژی های مدرن تئاتر بهره ببریم.

او با نقل این جمله که "روزی نیست که قلب ما از شنیده خبر شهادتی در سوریه به دست داعش جریحه دار نشود"، گفت: وقتی از تئاتر صحبت می کنیم باید بتوائم اعتمادی بین اقوام و کشورها بسازیم به طوری که تروریسم به خود اجازه پیشروی ندهد و از نطفه خفه شود؛ امیدوارم روزی شاهد جهانی سردار از عشق و آرامش و صلح باشیم.

اصغر همت: امکان مبادله گروه های تئاتری یکی از اهداف خانه تئاتر

اصغر همت برای معرفی فعالیت های صنفی تئاتر در نشست حضور یافت و گفت: خاستگاه نمایش در شرق، تفاوتی ماهوی با نمایش در غرب دارد. نمایش در شرق با توجه به کلیه ی زمینه های فرهنگی و آئینی ، رابطه اش را با آئین بیشتر حفظ کرد و اشکال نمایشی به سمت آئین نمایشی تمایل پیدا کردند بر خلاف نمایش در غرب که از دوران طلایی یونان عصر پریکلس به دلیل تاسیس نهادی اجتماعی مانند شوراها، اتحادیه های صنفی ,مجلس و غیره توانست خودش را از آئین جدا ساخته و جایی باشد نه تنها برای بروز خواسته های نمایشی و نیایشی بلکه محملی باشد برای طبقات مختلف تا مطالبات اجتماعی ،صنفی و سیاسی خود را در آن جستجو کنند. از همان زمان تئاتر به عنوان نهادی دینامیک و پویا با نبض مسایل اجتماعی پیوندی ناگسستنی پیدا کرد.از آنجایی که اکثر حکومت های شرقی خود مرکز بین و توتالیتر بودند با تشکیل انجمن های صنفی مخالفت می کردند.بنابراین از بدو ورود تئاتر به ایران که با تاسیس مدرسه دارالفنون شکل گرفت تلاش جامعه ی تئاتری برای تشکیل انجمن صنفی همیشه با درهای  بسته مواجه شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: از سال ۱۳۷۷ هیات موسس خانه تئاتر ایران اساسنامه ای را تدوین و بالاخره در جلسه ای با حضور رئیس جمهور در روز ۸ آبان ۱۳۷۷ خانه ی تئاتر ایران فعالیت خود را رسما آغاز کرد. در اولین مجمع عمومی ۱۰ اسفند ۱۳۷۷ اساسنامه خوانده شد، نظراتی در جهت جرح و تعدیل اساسنامه توسط اعضا حاضر طرح و تصمیم گرفته شد هیاتی تحت عنوان "هیات مدیره ی موقت" در مدت ۶ ماه اساسنامه ی نهایی را تدوین کنند.

او هدف از شکل گیری خانه تئاتر را اینگونه تشریح کرد: به انگیزه ارتقای سطح دانش و بینش عمومی و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل و تثبیت حقوق اجتماعی و فرهنگی و هنری دست اندرکاران هنر تئاتر و اعتلای سطح کیفی و کمی این هنر والا ، بر اساس اهداف مصرحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت مقررات موضوعه ی کشوری و ضوابط حاکم بر تأسیس مؤسسات و مـراکـز فرهنگی ، مؤسسه ی فرهنگی - هنری خانه ی تئاتر تشکیل شد.

مدیرعامل خانه تئاتر در پایان فراهم کردن امکان مبادله گروه های تئاتری برای اجرای نمایش در خارج از کشور را از مهمترین اهداف خانه تئاتر دانست و افزود: در ارتباط مستقیم با این سمینار است که امیدواریم با همیاری و گسترش ارتباطات فی مابین بتوانیم به آن جامه عمل بپوشانیم. این رویداد را به فال نیک گرفته و امیدواریم با حسن نظر مسئولان با توجه به گستردگی و افزایش روزافزون مشتاقان این عرصه و چشمداشت بر حق اهالی تئاتر ،زمینه تحقق آرمان ها و اهداف مندرج در اساسنامه ی خانه تئاتر فراهم گردد.باشد که با همدلی و اتحاد در درجه اول بین اهالی تئاتر و مساعی مسئولان بتوانیم رسالت این هنر والا را به منصه ظهور رسانده و از برکت آن مردمان نجیب و صبور سرزمینمان را بهره مند سازیم.     

نشست مدیران تئاتر غرب آسیا امروز سه شنبه 11 آبان ماه در هتل فردوسی تهران به کار خود ادامه می‌دهد.