به گزارش هنرآنلاین، این آلبوم مجموعه ایست ازآثار آهنگسازان کشورهای مختلف که قطعاتی ارزشمند را برای ساز گیتار تصیف کرده‌اند. آهنگسازانی از کشورهای اسپانیا ، آلمان ، برزیل ، آرژانتین ، اوروگوئه ، پاراگوئه ، آمریکا و در انتها اثری از یک آهنگساز ایرانی. آثار اجرا شده در آلبوم موسیقی نگاهی به دور دست‌ها که به هنرمندانی همچون کاظم مؤذن ، باقر مؤذن ، صادق مؤذن ، بهرام مظلومیان ، علیرضا تفقدی ، بهزاد میرخانی ، بهداد مقدسی ، لی لی افشار ، کارینا کیمیایی و برادران رسا تقدیم شده ، به شرح زیر است.

یوهان سباستین باخ ، پرلود برای لوت با شماره سریال 999 تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور

یوهان سباستین باخ ، پِرِستو از سونات پارتیتا با شماره سریال 1001 تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور

قطعۀ مشهور رومنس که آهنگساز آن نامشخص است و این اثر همیشه در بین آثار منتخب گیتاریست‌ها جزو برترین‌ها بوده است.

ایزاک آلبنیز ، قطعۀ آستوریاس که از مشهورترین آثار این آهنگساز برجستۀ اسپانیایی است و بسیاری از نوازندگان مشهور گیتار کلاسیک اجرای آن را تجربه کرده‌اند. همچنین اجرای پیانو و تنظیم ارکسترال این اثر هم بسیار پر طرفدار و پر مخاطب می‌باشد.

فرانسیسکو تارگا ، آدلیتا تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور

فرانسیسکو تارگا ، الحمبرا

فدریکو مورنو توروبا ، ملودیا ، تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور

خولیو سالوادور ساگرراس ، آل کالیبری

آگوستین باریوس ، آل اولتیمو ترمولو ، تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور

استنلی مه یرز ، کاواتینا (شکارچی گوزن) ، تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دوماژور

هیتور ویلا لوبوس ، پرلود شمارۀ 1 ، کوروس (چورو) شمارۀ 1

خزه لوئیس مرلین ، اووکیشن

خورخه مورل رقص برزیلی ، رقص در می مینور، تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور

فرناندو بوستامنته ، میسیونرا تنظیم شده توسط خورخه مورل ، تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در فا مینور

میسن ویلیامز ، کلاسیکال گس ، تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در فا مینور

مهران روحانی ، الژی

همانطور که ذکر شد ، قطعات این مجموعه با ساز سنتور کروماتیک ایرانی اجرا شده‌اند. این سازتوسط آقای داریوش سالاری طراحی و ساخته شده است. سازهای مشابه این ساز در ابعاد و اندازه‌های متفاوت توسط سازندگان دیگر نیز ساخته شده است. با سنتور کروماتیک ایرانی قادر به اجرای تمامی فواصل کروماتیک در محدودۀ حدود سه و نیم اکتاو هستیم. این ساز از لحاظ ظاهری مشابه سنتور ایرانی بوده و تنها تفاوت آن در نحوۀ خرک گذاری و زاویۀ کلاف آن می‌باشد. همانطور که اشاره شد ، خرک بندی این ساز بر اساس فواصل نیم پرده ای کروماتیک است. این ساز در هر طرف حاوی سیزده خرک بوده و هر یک از سه محدودۀ اجرایی اصلی دارای یک اکتاو کامل از فواصل کروماتیک است. در محدودۀ اجرایی چهارم این ساز نیز قابلیت اجرای اصوات موسیقایی در چند خرک ابتدایی وجود دارد. محدوده‌های اجرایی سنتور کروماتیک ایرانی شامل طرف زرد ، طرف سفید ، پشت خرک سفید و پشت خرک زرد می‌شود. با توجه به امکانات اجرایی و تنوع در اندازه ، می‌توان سازهای بزرگ‌تر یا کوچک‌تری را به مرحلۀ طراحی و ساخت رساند که طبعاً در آن صورت شاهد تنوع رنگ‌های صوتی مختلف و محدوده‌های اجرایی متفاوت در این سازها خواهیم بود. برای سهولت بیشتر در اجرا ، خرک‌های بکار با رنگ تیره و خرک‌های دیز و بمل با رنگ روشن تعبیه شده‌اند. سنتور کروماتیک ایرانی قابلیت اجرای بسیاری از آثار کلاسیک را داشته و از لحاظ اجرای فواصل کروماتیک و انجام مد گردی‌ها هیچگونه محدودیتی در محدودۀ اجرایی خود  ندارد. این ساز با توجه به نوع خرک بندی آن برای اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی چندان مناسب نیست ، هر چند می‌توان برخی از خرک‌های آن را با فواصل ایرانی کوک نمود و با آن دستگاه‌های ایرانی را نیز اجرا کرد اما هدف اصلی از طراحی و ساخت این ساز ، تنظیم و اجرای برخی آثار موسیقی کلاسیک با صدایی کاملاً شرقی و ایرانی است. یکی از مشکلات اجرایی سنتور کروماتیک ایرانی طنین زیاد آن بوده که با توجه به وجود نداشتن پدال ، در برخی مد گردی‌ها اصوات باقی مانده از اجرای آکوردهای قبلی در آکوردهای بعدی باقی می‌مانند که گاهی ممکن است به گوش خوشایند نباشد. شاید طراحی یک یا دو پدال جهت کنترل طنین باقی ماندۀ صداها ، و یا استفاده از تمهیداتی جهت کم کردن طنین و ماند صدا بتواند مقداری از این مشکل صوتی بکاهد. به هر روی این ساز در مراحل مقدماتی طراحی و ساخت خود بوده و نیازمند تجربه‌های بسیار در آینده است. در این مجموعه آثاری از آهنگسازان بزرگ کشورهای مختلف تنظیم و اجرا شده است. با توجه به تغییر محدوده‌های اجرایی ، این قطعات در گام‌های متفاوت با اصل قطعه تنظیم و اجرا شده‌اند.

لازم به توضیح است که پیش از این ، آلبوم موسیقی دریچه ای بسوی مهتاب نیز در همین راستا توسط موسسۀ فرهنگی هنری آوای چکاد منتشر شده بود.