هنرآنلاین: سیدرضا صالحی امیری که در حال حاضر ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد، گزینه‌ دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

او در سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، شهر امیرکلا متولد شد. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در همان شهر گذراند.

با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های نبرد شد و همزمان تحصیل در دانشگاه را آغاز کرد و سپس موفق به اخذ مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس در رشته علوم سیاسی و مدرک دکتری در رشته مدیریت شد. وی بعد از اخذ مدرک دکتری تدریس در دانشگاه را آغاز نمود و توانست در سال‌های بعد به عنوان استادیار به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات درآید.

صالحی امیری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سیدمحمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت نمود.

وی همچنین به‌مدت هشت سال معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامهٔ خود دارد. صالحی امیری همچنین به عنوان مدیرمسئول و سردبیر، در نشریات و مؤسسات علمی همچون مؤسسات مطالعات سیاسی، مطالعات راهبردی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی و... عضویت داشته است.

صالحی امیری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معاون فرهنگی ستاد دکتر حسن روحانی بود و نماینده فرهنگی او در بحث‌ها و مناظرات انتخاباتی محسوب می‌شد و به تبیین نگرش‌های روحانی در زمینه فرهنگ می‌پرداخت. اواخر مرداد سال ۱۳۹۲ از سوی دکتر روحانی، رئیس دولت یازدهم به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب و مهرماه همان سال به عنوان وزیر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی شد.

در جلسه علنی مجلس که در تاریخ ۵ آبان ۹۲ به منظور بررسی صلاحیت سه وزیر باقیمانده از کابینه یازدهم تشکیل شده بود بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و نیز دفاعیات وزرای پیشنهادی، نمایندگان مجلس نهم به رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان رأی اعتماد ندادند و صالحی امیری از مجموع ۲۶۱ رأی مأخوذه نمایندگان، با ۱۰۷ رأی موافق و ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع موفق نشد رأی اعتماد مجلس را به دست آورد و از راهیابی به کابینه یازدهم بازماند.

سید رضا صالحی امیری در تاریخ ۹۲/۱۱/۳۰ از سوی رئیس جمهوری به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد.

و در نهایت پس از استعفای علی جنتی در تاریخ دوم آبان طی نامه‌ای به رئیس مجلس از سوی رئیس جمهوری به عنوان وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی جهت کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی معرفی شد. یک هفته تا 10 روز بعد از معرفی وزیر پیشنهادی، جلسه رای‌ اعتماد برگزار می‌شود.

صالحی امیری در طی این سال‌ها علاوه بر حضور در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی، چندین عنوان کتاب نیز به چاپ رسانده است که از جمله آنها می‌توان به کتاب‌های آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران، امنیت اجتماعی، انسجام ملی و تنوع فرهنگی، حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی در ایران (با همکاری زهرا خدایی)، درآمدی بر مسئولیت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان‌ها در ایران (با همکاری سیدمجید مطهری‌نژاد)، دیپلماسی فرهنگی و رایزن فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی (با همکاری سعید محمدی)، سرمایه اجتماعی (با همکاری اسماعیل کاوسی)، فرهنگ و مدیریت سازمان‌های فرهنگی (با همکاری اسماعیل کاوسی)، مبانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی (با همکاری امیر عظیمی دولت‌آبادی)، مدیریت منازعات قومی در ایران، مفاهیم و نظریه‌های فرهنگی، مهاجرت نخبگان ونژاد و فرهنگ در گستره جهانی (ترجمه با همکاری پریسا پیرایش شیرازی) اشاره کرد.