سرویس مد و لباس هنرآنلاین: برند مد و لباس"مربع" با مدیریت فرزانه گنجی و میلاد حقیقی و با هدف ارائه دست‌سازه‌ها و محصولاتی با طراحی نو، خلاقانه و کاربردی حضور پررنگ و منحصر به فردی در چرخه طراحی پوشاک کشور دارد و بیشتر در حوزه پوشاک بانوان فعال است. گفت‌وگوی هنرآنلاین با فرزانه گنجی، یکی از مدیران برند "مربع" را در ادامه بخوانید:

چطور به حوزه طراحی و تولید مد و لباس علاقه‌مند شدید؟

تحصیل در دانشگاه هنر با فراهم کردن موقعیت آشنایی با رشته‌های متنوعی چون صنایع دستی، طراحی پارچه، چاپ و فرش و ... دید جامعی به دانشجویان می‌دهد. رشته گرافیک خود به تنهایی عرضه‌کننده قابلی برای شناخت فرم، رنگ و ترکیب‌بندی است. روشن است که پس از طی مسیری این‌چنین با چشم‌اندازهای گوناگون مشکل بتوان فهمید بارقه‌های علاقه‌مندی به حوزه تخصصی‌تر طراحی لباس کی و چگونه شکل گرفته است.

فعالیت حرفه‌ای را چگونه آغاز کردید؟

فعالیت حرفه‌ای مربع با کیف‌های دست‌ساز چرم طبیعی شروع شد. دید متفاوت به متریال چرم لازمه در آمدن از یکنواختی محصولات چرمی بود. با ترکیب چرم و چوب به مینیمال دوست‌داشتنی از حجم مکعب رسیدیم. چوب استحکام و ایستادگی مورد نظر را فراهم کرد و چرم مجالی برای خودنمایی به شکلی از نو تعریف شده یافت. مجموعه کیف نظم دلپذیری را به ارمغان آورد. بعد از رونمایی از مجموعه اول کیف‌ها و بازخورد خوب مخاطب محصولاتی چون دستبند و گردنبند نیز اضافه شدند. کم‌کم و از سر حوصله تولیدات بعدی مثل روسری، شومیز، مانتو و پالتو اضافه شدند.

درباره عنوان و فعالیت‌های برند توضیح دهید؛ اینکه از گذشته چه لباس‌هایی تولید می‌کنید؟

هدف برند مربع ارائه دست‌سازه‌ها و محصولاتی با طراحی نو، خلاقانه و کاربردی است. بیشتر محصولات ما تاکنون در حوزه پوشاک بانوان بوده است. هر فصل مجموعه‌ی جدیدی اضافه می‌شود که علاوه بر ارائه مدل‌های جدید امکان رونمایی از محصولات جدید نیز هست.

تا چه اندازه از متریال ایرانی در پروسه تولید استفاده می‌کنید؟

تا جایی که تضمین کیفیت محصولات اجازه دهد از مواد ایرانی استفاده می‌شود. در کیف‌ها می‌توان گفت درصد بالایی کاملاً ایرانی است. از این جهت که سؤال رنگ و بوی اقتصادی می‌دهد، لازم می‌دانم متذکر شوم که متأسفانه در کشور ما صنایع پایه مرتبط با صنایع دستی حالت بسیار ابتدایی و بدون تکامل دارد. تقریباً تمام یراق‌آلات مرتبط با حوزه صنایع دستی موجود در بازار وارداتی است. شاید به این دلیل که در کشور ما فعالیت‌های اقتصادی توزیعی با سود بیشتر و موانع کمتری نسبت به فعالیت‌های تولیدی مواجه می‌شوند. در زمینه تکنولوژی نساجی نیز به همین شکل در کشور ما تنها دو یا سه نوع پارچه با کیفیت استاندارد تولید می‌شود که برای طراحی مانتوی با کیفیت کمک آنچنانی نمی‌کند. اگرچه طراحی لباس مربع با وارد کردن چاپ پارچه به پروسه تولید، علاوه بر رها کردن خود از محدودیت طرح، سعی در استفاده از مواد اولیه داخلی نموده است.

خلاقیت انسان در چنین کاری تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟

تا هنگامی که نیاز به پوشش و تنوع از نیازهای اولیه انسان باشد، پاسخگویی به آن خلاقیت می‌طلبد. اساساً نوآوری در طرح و رنگ و فرم بخش جدایی‌ناپذیر طراحی لباس است.

شما هنوز احساس می‌کنید که کار جدیدی انجام می‌دهید؟

در زمینه‌های هنری اگر این احساس وجود نداشته باشد، کاری صورت نمی‌گیرد. برانگیختن ذوق انجام کار نیازمند حس تازگی است.

به نظر شما پوشش مردم ما چگونه است؟

با توجه به کارکردهای گوناگون پوشش در جامعه ما و به‌طور کل در جوامع جدید، از زوایای متعددی می‌توان پوشش جامعه را بررسی کرد. قسمتی که به ما مربوط می‌شود این است که تا چه حد به پوشش اهمیت داده می‌شود و دیگر اینکه، این اهمیت چقدر به زیبایی و تناسب می‌انجامد. می‌توان گفت که اهمیت وافری را از طرف مردم شاهد هستیم، اما عموماً شناخت کافی نسبت به تناسب و زیبایی در پوشش ایرانی وجود ندارد. به گمان ما پوشش ایرانی هنوز در حال واکاوی تاریخ و موقعیت کنونی آن برای یافتن روح گمشده خویش است.

برای جوان‌هایی که قصد ورود به این حوزه را دارند، چه توصیه‌ای دارید؟

شناخت و نوآوری تنها کلید راهگشای موفقیت در این عرصه خواهد بود.