سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "زمستان" نوشته و کار باقر سروش اجراهای عمومی خود را در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر آغاز کرده است. باقر سروش با ارائه توضیحاتی در این رابطه می‌گوید: این اثر بخشی از پروژه مرکز مطالعات قشقایی است که به نمود شرایط اجتماعی روی صحنه می‌پردازد. در واقع فاصله بین رئالیسم خیابان و صحنه چیست؟

او ادامه داد: محوریت این پروژه، شهر تهران است که بر اساس زیست تماشاچی رخ می‌دهد. بر این مبنا به نمایشی در پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا کرده بودم مراجعه کردم؛ نمایش "زمستان" بهترین متنی بود که می‌توانستم آن را اجرا کنم.

سروش اظهار کرد: انتخاب و اجرای دوباره متن، نیاز به ویرایش دوباره داشت، گویی طی چهار سال گذشته، زمان کهکشانی را پشت سر گذاشته بودیم و متن دچار کهنگی شده بود؛ بنابراین اتودهای مختلفی زدیم تا به نقطه مورد نظر رسیدیم.

این کارگردان تئاتر در رابطه با ضرورت طرحی که برای مرکز مطالعات قشقایی در نظر گرفته‌اند توضیح داد: این ایده در واقع کارگاهی نگاه کردن به تئاتر است، اینکه پشت هر اجرایی چه پروسه تحقیقاتی باید وجود داشته باشد. تئاتر از حوزه صحنه خارج و به حوزه فلسفه، جامعه‌شناسی را مورد توجه قرار می‌دهد؛ همه چیز دچار تغییر و دگرگونی می‌شود. ایده ما بررسی رئالیسم و برداشت‌های اشتباهی که نسبت به آن ایجاد شده است. کارگاه‌هایی هم اقدام به برگزاری آنها کرده‌ایم در این راستا است.

او همچنین در مورد شیوه‌های اجرایی این نمایش عنوان کرد: به دلیل سه اجرا بودن با محدودیت‌هایی در سالن روبه رو هستیم زیرا امکان اجرایی شدن آنچه در ذهن داشتیم را به ما نمی‌داد، باید کوتاه می‌آمدیم و بسیار مینی‌مالیست و استرلازیسیون کار می‌کردیم. فاکتورهای اصلی که باید آنها را رعایت می‌کردیم. بیشتر از آنچه در اجراهای رئال مد نظر است که صحنه‌ها با تمام جزئیات تصویر می‌شوند، سعی کردیم به آنچه روح اجرا را منتقل می کند بپردازیم.

او افزود: به دلیل آنکه نویسنده هم هستم، بخشی از کارگردانی را به حوزه متن منتقل می‌کنم. معتقد هستم بازیگر اول و آخر هر اجرا است، اوست که با بدن و بیان‌اش یک اجرا را می‌سازد.

سروش همچنین در رابطه با اینکه آیا امکان ادامه این اجرا به دلیل محدود بودن آن، در سالن دیگری هم وجود داشته باشد گفت: خیلی علاقمندیم و رایزنی‌هایی در این زمینه داشته‌ایم اما تئاتر خصوصی با توجه به شرایط خاص آن و داشتن تهیه کننده و سرمایه‌گذار دست ما را بسته است. امیدوارم با بازخوردهای مثبتی که از اجرا در مجموعه تئاترشهر به دست می‌آوریم بتوانیم مجددا در سالن دیگری به صحنه برویم.

نمایش "زمستان" نوشته و کار باقر سروش از 25 مهر تا 11 آبان ماه ساعت 19:15 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود. شهروز دل افکار، فرزانه سهیلی، سعید زارعی، نسیم اسدپور بازیگران این نمایش‌اند.