سرویس سینمایی هنرآنلاین: سریال "همسایه‌ها" به کارگردانی آرش معیریان و به تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی از ابتدای مهرماه ضبط خود را آغاز کرد و تصویربرداری حدود شش قسمت آن توسط معیریان انجام شد، اما از آنجایی که معیریان به دلیل حاد شدن شکستگی پایش مجبور به جراحی است، بنابراین از ادامه راه انصراف داده و هدایت کار به غفوریان رسید. علیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده کار به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تصویربرداری پروژه پس از چند روز توقف و با تغییراتی در کارگردانی و فیلمنامه از اوایل هفته آینده شروع می‌شود.

وی افزود: آرش معیریان به دلیل صلاحدید پزشک خود برای استراحت مطلق کارگردانی کار را تحویل داد و پس از آن برای ادامه روند تصویربرداری کارگردانیِ کار به مهران غفوریان محول شد. سبط احمدی درباره تغییرات در کست بازیگران و همچنین داستان کار نیز اظهار کرد: در کست بازیگران تغییری ایجاد نخواهد شد، اما خط داستان ممکن است بنا به صلاحدید کارگردان تغییراتی داشته باشد.

وی همچنین درباره قسمت‌هایی که توسط معیریان کار شده است نیز بیان کرد: باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. اگر با خط داستان همسو بود که پخش می‌شود اگر نه به صورت یک پک 6 قسمتی عرضه خواهد شد. تصویربرداری سریال "همسایه‌ها" در ٤٠ قسمت ٤٥ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه دو سیما در لوکیشنی در خیابان آیت‌الله کاشانی آغاز شد.

سبط احمدی درباره خط داستانی سریال عنوان کرد: "همسایه‌ها" بیشتر به روابط کاری آدم‌ها در کنار یکدیگر می‌پردازد. آدم‌هایی که به نوعی روز خود را برای درآوردن رزق حلال آغاز می‌کنند و با پشتوانه و تلاش درصدد به دست آوردن این روزی هستند و اگر حتی آن روز روزی خوبی نداشته باشند، به امید فردا شب را صبح می‌کنند و برخی نیز از مسیر درست غافل شده و به انحراف می‌روند. در واقع این سریال با نگاه طنازانه و شیرین، نقد اجتماعی را هم در پی دارد. هر کدام از این شخصیت‌ها اتفاقی را وارد سریال می‌کنند که همه آن‌ها ما به ازای بیرونی در جامعه امروز دارند و برگرفته از آدم‌های متعدد در جامعه امروز است. سعی کردیم نه با استفاده از کمدی هجو و لودگی مردم را بخندانیم، بلکه آدم‌های قصه ما افراد جدی هستند که حوادث و اتفاقات وارد شده در زندگی آن‌ها موقعیت طنز و شیرینی را به وجود می‌آورد. طنز ما تمسخر دیگران نیست و نقد اجتماعی به موضوعاتی است که وجود دارد. آدم‌ها در این سریال به هم نمی‌خندند، بلکه به موقعیت‌ها انتقاد دارند و در آن فضا خنده به وجود می‌آید. در واقع ما نمی‌خواهیم مردم را به هر دلیلی بخندانیم، قصد ما این است مخاطبی که خسته از کار روزانه به خانه آمده است را پای تلویزیون نشانده و لحظات مفر حی را برایش فراهم کنیم و او نیز کار را دوست داشته باشد. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در لایه‌های زیرین به موضوعات جدی‌تر بپردازیم و در کنار این لحظات شاد حمایت از کار، تلاش و تولید داخلی و رسیدن به اهداف مشترک را نیز مدنظر قرار دهیم. جواد رضویان (کاووس)، بهاره رهنما (تمدن)، مهران غفوریان (بیگی)، سیروس گرجستانی (پرویز)، حسین سلیمانی (میلاد)، سیاوش گرجستانی (فرزین)، سپند امیرسلیمانی (سامان)، نعیمه نظام دوست (کمندانی)، آرام جعفری (فرناز)، سمانه پاکدل (گلناز)، محمود جعفری (آقای دیباج)، پوراندخت مهیمن (خانم کوشکی) و اصغر سمسارزاده ( تمدن) بازیگران اصلی سریال هستند و مهدی امینی خواه، حسین فرخی، گیتی معینی، محمد برسوزیان، مختار سائقی و مهدی دانایی مقدم از بازیگران مهمان پروژه هستند.

عوامل این مجموعه تلویزیونی عبارتند از: نویسنده: مجتبی چراغعلی، منشی صحنه: الهام اخوان، انتخاب بازیگر: نغمه نظری، دستیار کارگردان: سوسن دین محمد، میثم بیدقی، مدیرتولید: محمدرضا نجفی، دستیار تهیه کننده: سیدمحمدعلی سبط احمدی، مدیر برنامه ریزی: مجتبی طاهرخانی، مدیرتدارکات: مرتضی کریمی، دستیار یک: بابک الفت، تدارکات: صادق مهری، عیوض حسینی، محمد نیک روز، حمل و نقل: فرهاد سخایی، زهرا مومنی، علیرضا فاضلی، مدیر تصویربرداری: مصطفی احمدیان، مدیر صدابرداری: حسین غفاری، دستیار صدا: حمید محمودی، امین جعفری، طراح صحنه: پیام فروتن، دستیار اول: فرهادعسگری، گروه صحنه و دکور: سیما سلمانی، گروه دکور و صحنه: مهدی نجفی، بهرام سامانی پور، اسماعیل نیک آیین، زکی الله امیدوار، گرافیک صحنه: محمد جواد آقایانی، طراح لباس: مهناز غنی، دستیار لباس: شیرین مسلمی، علی محمدی، طراح گریم: علی بهرامی فر، دستیاران گریم: کامیار عاشورنیا، ساقی سهراب منش، محسن هداوند، یاسمن جلالی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه و ساخت تیتراژ: سید سلیم نجفی، صداگذاری و میکس: سید حیدر نجفی، تدوین: آرش معیریان، دستیار تدوین: سعید یاسی پور، آهنگساز: محمد احمدی، خواننده تیتراژ: وحید تاج، روابط عمومی و امور اداری: الهام افشاریان، ناظر کیفی: مهدی فرجی، تهیه کننده: سیدعلیرضا سبط احمدی.