سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جایزه ادبی نوبل سال 2016، امروز؛ سیزدهم اکتبر(22 مهر)، از طرف آکادمی نوبل به باب دیلن ترانه سرا و خواننده شهیر امریکایی اهدا شد.

با تمام شهرت و دامنه وسیع تاثیر گذاری باب دیلن در جهان و خصوصا امریکا از این ترانه سرا و شاعر آمریکایی در ایران کتاب های مهمی برگردانده نشده است. آکادمی نوبل دلیل اهدای این جایزه را "خلق تجربه بدیع شاعرانه از سوی این شاعر و ترانه سرا در سنت بزرگ ترانه آمریکایی" عنوان کرده است.

جایزه نوبل ادبیات که به یک نویسنده در قید حیات اعطاء می‌شود، با جایزه نقدی معادل هشت میلیون کرون (691 هزار پوند) همراه است. این جایزه سال‌هاست که به عنوان معتبرترین جایزه ادبی در سراسر جهان شناخته می‌شود. با این همه در میان نویسندگان بنامی که جامعه جهانی ادبیات می‌شناسند، بسیاری صاحب آن نشده‌اند. میلان کوندرا نویسنده‌ای که سال‌هاست به زبان فرانسوی آثار مهمی را خلق کرده است، فیلیپ راث آمریکایی و هاروکی موراکامی ژاپنی از جمله این نویسندگان شهیر هستند.

سال گذشته سوتلانا الکسیویچ نویسنده و روزنامه‌نگار بلاروسی برنده جایزه ادبی نوبل شد و سال 2014 پاتریک مودیانو، نویسنده فرانسوی.