سرویس سینمایی هنرآنلاین: هر سال کشورهای مختلف با معرفی فیلم‌های خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی شانس خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امتحان می‌کنند.

امسال 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستاده‌اند که یک رکورد است. رکورد قبلی 83 فیلم در سال 2014 بود. یمن تنها کشوری است که امسال برای اولین بار فیلمی را به اسکار فرستاده است.

در میان فیلم‌های معرفی‌شده، تعدادی اسم و رسم بیشتری دارند و به نظر می‌رسد شانس بیشتری برای راه‌یابی به فهرست پنج نامزد نهایی بخش فیلم خارجی‌زبان و در نهایت دریافت جایزه این بخش داشته باشند. "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی یکی از این فیلم‌هاست. این فیلم با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر مرد (حسینی) شد. فرهادی در 1390 با "جدایی نادر از سیمین" برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و دو فیلم دیگر او "درباره الی" و "گذشته" هم نماینده ایران در اسکار بودند، اما در نهایت نامزد نشدند.

اسپانیا با "خولی‌یتا" تازه‌ترین ساخته پدرو آلمودوار وارد رقابت شده است. این فیلم با الهام از سه داستان کوتاه آلیس مونرو نویسنده کانادایی ساخته شده و یک درام زنانه متمرکز بر سرنوشت و پیچیدگی گناه است. "خولی‌یتا" (با نام قبلی "سکوت") سی سال از زندگی خولی‌یتا را به تصویر می‌کشد. داستان از 1985 آغاز می‌شود، زمانی که به نظر می‌رسد اوضاع خیلی بهتر از زمان حال است، 2015، زمانی که انگار دیگر نمی‌توان چیزی را درست کرد و او در آستانه جنون قرار دارد. این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و با واکنش متفاوت منتقدان روبرو شد. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش فیلم آلمودوار در آمریکای شمالی را در اختیار دارد.

برای ششمین بار است که فیلمی از آلمودوار به نمایندگی از اسپانیا به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شده است. او در 2000 برای "همه چیز درباره مادرم" برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد و در 1989 هم برای "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" نامزد دریافت این جایزه بود. تا پیش از این، آخرین فیلمی که از آلمودوار به اسکار معرفی شد، "بازگشت" بود که سال 2007 به فهرست کوتاه نامزدهای این بخش راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

کمدی سیاه "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده از آلمان در رقابت بخش فیلم خارجی‌زبان حضور دارد. این فیلم یک مطالعه عمیق درباره شخصیت انسان‌هاست. داستان درباره یک معلم موسیقی است که می‌‌کوشد با رگباری از شوخی‌ها، ماهیت بیش از حد جدی دخترش را که موقعیت کاری بیش از هر چیز دیگر برایش اهمیت دارد، اصلاح کند. سومین فیلم بلند داستانی مارن آده، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان روبرو شد. "تونی اردمان" تنها فیلم آلمانی بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن بود و هرچند نتوانست در این بخش جایزه‌ای دریافت کند، اما از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی)، به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن انتخاب شد. مارن آده 39 ساله، هفت سال پیش برای فیلم "هر کس دیگر" برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین شد.

ایتالیا با مستند "آتش در دریا" به کارگردانی جانفرانکو رزی در اسکار حضور دارد. این فیلم فوریه پیش جایزه خرس طلای شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. "آتش در دریا" درباره بحران پناهندگان است و زندگی روزمره ساکنان جزیره‌ مدیترانه‌ای لامپدوسا را به تصویر می‌کشد.

"او" اولین فیلم فرانسوی‌زبان پل ورهوفن کارگردان هلندی و سازنده فیلم‌هایی چون "غریزه اصلی" و "دختران نمایش"، نماینده فرانسه در اسکار است. ایزابل هوپر در این فیلم نقش مدیر ارشد یک شرکت تولید بازی‌های ویدیویی را بازی می‌کند که در خانه‌اش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و بعد از این اتفاق در پی انتقام است. "او" اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با نقدهای بسیار مثبت روبرو شد.

لهستان با "پس‌تصویر" آخرین ساخته آندری وایدا کارگردان کهنه‌کار که یکشنبه شب در 90 سالگی درگذشت، در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. این فیلم درباره یک هنرمند آوانگارد است که مورد آزار و اذیت مقامات عصر کمونیسم قرار می‌گیرد. لهستان تا پیش از این هشت فیلم وایدا را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرده بود. او چهار بار با فیلم‌های "سرزمین موعود" (1975)، "دوشیزگان ویلکو" (1979)، "مرد آهنین" (1981) و "کاتین" (2007) نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

کانادا فیلم "فقط پایان دنیاست" به کارگردانی زاویه دولان کارگردان 27 ساله را به اسکار فرستاده است. این فیلم ماه مه پیش جایزه بزرگ شصت و نهمین جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد و برنده جایزه داوران کلیسای جهانی هم شد. "فقط پایان دنیاست" با بازی ماریون کوتیار، لیا سیدو، ونسال کاسل، ناتالی بای و گاسپار یویل، درباره نویسنده‌ای (یویل) است که بعد از 12 سال غیبت بدون توضیح، به خانه بازمی‌گردد تا خبر مرگ قریب‌الوقوع خود را به خانواده اعلام کند. دولان در 2014 با درام خانوادگی "مامان" به طور مشترک با "خداحافظی با زبان" ساخته ژان لوک-گدار جایزه داوران جشنواره کن را برد و فیلم او نماینده کانادا در اسکار فیلم خارجی‌زبان بود، اما نتوانست نامزد شود. سال 2009 نیز "من مادرم را کشتم"، اولین فیلم دولان نماینده کانادا در اسکار بود.

روسیه با فیلم "بهشت" به کارگردانی آندری کونچالوفسکی بخت خود را در اسکار امتحان می‌کند. داستان این فیلم در جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و درباره یک مهاجر روس از خانواده‌ای اشرافی و عضو نیروی مقاومت فرانسه است که راهش با یک فرانسوی همدست نازی‌ها و یک افسر رده بالای اس‌اس یکی می‌شود. کونچالوفسکی 79 ساله اخیراً برای این فیلم در هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان شد.

فیلم زندگی‌نامه‌ای "نرودا" به کارگردانی پابلو لارین نماینده شیلی در اسکار است. این فیلم اولین بار ماه مه پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد. "نرودا" درباره پابلو نرودا (1973-1904) شاعر شیلیایی برنده جایزه نوبل ادبیات است و زندگی او را در قالب یک هنرمند، افسانه و یاغی سیاسی به تصویر می‌کشد. شیلی سال گذشته نیز فیلمی به کارگردانی لارین را به آکادمی معرفی کرد: "کلوب" است که سال 2014 در بخش مسابقه بین‌الملل شصت و پنجمین جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد. فیلم "نه" به کارگردانی او با بازی گائل گارسیا برنال سال 2013 نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

آرژانتین فیلم "شهروند ممتاز" به کارگردانی ماریانو کان و گاستون دوپرا را به اسکار فرستاده است. این فیلم درباره یک نویسنده برنده نوبل ادبیات به نام دانیل مانتووانی (با بازی اسکار مارتینس) است که پس از سه دهه زندگی در اروپا به سالاس، شهر کوچک محل تولد خود برمی‌گردد تا بالاترین نشان شهر یعنی مدال شهروند ممتاز را دریافت کند. "شهروند ممتاز" اولین بار در دنیا ماه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و اسکار مارتینس جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. فیلم در لیدو با استقبال فراوان تماشاگران روبرو شد و بیشتر نقدهای نوشته‌شده بر آن مثبت بود.

فیلم ونزوئلایی "از دور" به کارگردانی لورنزو ویگاس که سال گذشته جایزه شیر طلای هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد؛ "سی‌یرانوادا" به کارگردانی کریستی پویو فیلمساز رومانیایی که اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی به نمایش درآمد؛ فیلم ایسلندی "گنجشک‌ها" به کارگردانی رونار رونارسون که سال گذشته برنده جایزه صدف طلایی شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین شد؛ "شوالیه" به کارگردانی آتینا ریچل سانگاری از یونان که سال گذشته جایزه بهترین فیلم پنجاه و نهمین جشنواره فیلم لندن BFI را دریافت کرد و فیلم بوسنیایی "مرگ در سارایوو" به کارگردانی دنیس تانوویچ که در 2002 برای فیلم "سرزمین بی‌طرف" برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد؛ از دیگر رقبای مطرح این دوره جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان هستند.

همین‌طور، فیلم فلسطینی "آیدل / بت" به کارگردانی هانی ابو اسعد که برای فیلم‌های "عمر" (2013) و "اینک بهشت" (2005) دو بار نامزد اسکار بخش خارجی‌زبان شده است؛ فیلم مکزیکی "صحرا" به کارگردانی خوناس کوارون، پسر آلفونسو کوران کارگردان صاحب‌نام مکزیکی با بازی گائل گارسیا برنال که سال گذشته در جشنواره فیلم تورنتو جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد؛ فیلم "Ma' Rosa" تازه‌ترین ساخته بریلانته مندوزا فیلمساز مؤلف فیلیپینی که در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن برنده جایزه بهترین بازیگر زن (جاکلین خوزه) شد و فیلم فنلاندی "شادترین روز زندگی اولی ماکی" به کارگردانی یوهو کوسمانن که امسال در جشنواره کن جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را دریافت کرد؛ شانس زیادی برای نامزد شدن و دریافت جایزه دارند. بجز اصغر فرهادی، یک فیلمساز ایرانی دیگر نیز بخت راه‌یابی به فهرست نامزدها و در نهایت دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان امسال را دارد: بابک انوری فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا که بریتانیا فیلم "زیر سایه" به کارگردانی او را به آکادمی معرفی کرده است.

افغانستان هم "رفتن" به کارگردانی نوید محمودی سینماگر ایرانی را به آکادمی معرفی کرده بود، اما نام این فیلم در میان فیلم‌های واجد شرایط رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان دیده نمی‌شود. مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی سوم اکتبر 2016 (12 مهر) به پایان ‌رسید. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

نامزدهای بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انتخاب می‌شوند. در مرحله اول اعضای داوطلب از همه شاخه‌های آکادمی، به عنوان اعضای کمیته عمومی بخش فیلم خارجی‌زبان، هر یک حداقل بین 18 تا فیلم 20 را می‌بینند و بر مبنای امتیاز 6 تا 10 به فیلم‌ها نمره می‌دهند.

شش فیلمی که بالاترین امتیاز را توسط کمیته عمومی کسب کرده‌اند، به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا می‌کنند. سپس یک کمیته اجرایی پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، تشکیل جلسه می‌دهد و سه فیلم را دیگر انتخاب می‌کند. به این ترتیب 9 فیلم فهرست کوتاه انتخاب می‌شوند. در مرحله بعد، سه کمیته‌ ویژه در نیویورک، لس آنجلس و لندن، فیلم‌های فهرست کوتاه را می‌بیند و درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد. در نهایت برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان با رأی اعضای فعال و دائمی آکادمی انتخاب می‌شود.

اسامی نامزدهای هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) اعلام می‌شود. مراسم اعطای جوایز 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار خواهد شد.

سال گذشته جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان به درام هولوکاستی "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش از مجارستان رسید.

فهرست فیلم‌های معرفی‌شده به شرح زیر است:

کشور

فیلم

کارگردان

آلبانی

"کروم" ( Chromium )

بویار آلیمانی

الجزایر

"چاه" ( The Well )

لطفی بوشوشی

آرژانتین

"شهروند ممتاز" ( El ciudadano ilustre )

ماریانو کان و گاستون دوپرا

استرالیا

"تانا" ( Tanna )

بنتلی دین و مارتین باتلر

اتریش

"اشتفان تسوایگ: بدرود اروپا" ( Stefan Zweig: Farewell to Europe )

ماریا شرادر

بنگلادش

"بی‌نام" ( The Unnamed )

توکیر احمد

بلژیک

"آردن" ( The Ardennes )

روبن پرون

بولیوی

"بار مهر و موم ‌شده" ( Sealed cargo )

خولیا بارگاس-وایسه

بوسنی و هرزگوین

"مرگ در سارایوو" ( Death in Sarajevo )

دنیس تانوویچ

برزیل

"راز کوچک" ( Little Secret )

داوید شورمان

بلغارستان

"بازنده‌ها" ( Losers )

ایوایلو هریستوف

کامبوج

"پیش از پاییز" ( Before the Fall )

ایان وایت

کانادا

"فقط پایان دنیاست" ( It's Only the End of the World )

زاویه دولان

شیلی

"نرودا" ( Neruda )

پابلو لارین

چین

"شوان زانگ" ( Xuan Zang )

هو جیانکی

کلمبیا

" Alias Maria "

خوزه لوییس روگلس گراسیا

کاستاریکا

"درباره ما" ( About Us )

ارنان خیمنس

کرواسی

"سمت دیگر" ( On the Other Side )

زرینکو اوگرستا

کوبا

"همراه" ( The Companion )

پاول ژیرو

جمهوری چک

"گمشده در مونیخ" ( Lost in Munich )

پتر زلنکا

دانمارک

"سرزمین مین" ( Land Of Mine )

مارتین ساندپیت

جمهوری دومینیکن

"شکرزارها" ( Flor de Azucar )

فرناندو بائس

اکوادور

"زندگی در منطقه استوایی این گونه است" ( Such is life in the tropics )

سباستین کوردرو

مصر

"درگیری" ( Clash )

محمد دیاب

استونی

"مادر" ( Mother )

کادری کوسار

فنلاند

"شادترین روز زندگی اولی ماکی" ( Hymyileva Mies )

یوهو کوسمانن

فرانسه

"او" ( Elle )

پل ورهوفن

گرجستان

"خانه دیگران" ( House of Others )

روسودان گلورجیدزه

آلمان

"تونی اردمان" ( Toni Erdmann )

مارن آده

یونان

"شوالیه" ( Chevalier )

آتینا ریچل سانگاری

هنگ کنگ

"توقفگاه" ( Port of Call )

فیلیپ یانگ

مجارستان

"قتل‌ها از روی چرخ‌ها" ( Kills on Wheels )

آتیلا تیل

ایسلند

"گنجشک‌ها" ( Sparrows )

رونار رونارسون

هند

"بازپرسی" ( Interrogation )

وتریماران

اندونزی

"نامه‌هایی از پراگ" ( Letters from Prague )

آنگا دوئیماس ساسونکو

ایران

"فروشنده" ( The Salesman )

اصغر فرهادی

عراق

"ال کلاسیکو" ( El Clasico )

هالکاوت مصطفى

اسرائیل

"توفان شن" ( Sand Storm )

الیت زکسر

ایتالیا

"آتش در دریا" ( Fire at Sea )

جانفرانکو رزی

ژاپن

"ناگاساکی: خاطرات پسرم" ( Nagasaki: Memories Of My Son )

یوجی یامادا

اردن

"3000 شب"

می مصری

قزاقستان

"امانت" ( Amanat )

ساتیابالدی ناریمبتوف

کوزوو

"هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود" ( Home Sweet Home )

فاتون بایراکتاری

قرقیزستان

"وصیت یک پدر" ( A Father's Will )

باکیت مغول و داستان ظفر اولو

لتونی

"سپیده‌دم" ( Dawn )

لایلا پاکالنینا

لبنان

"خیلی کله‌گنده" ( Very Big Shot )

میرجان بو شعیا

لیتوانی

"روز سنکا" ( Seneca's Day )

کریستی‌یوناس ویلدزویناس

لوکزامبورگ

"صداهایی از چرنوبیل" ( Voices from Chernobyl )

پول کروشتن

مقدونیه

"آزادی اسکوپیه" ( The Liberation of Skopje )

راده شربجیا و دانیلو شربجیا

مالزی

"رنج زیبا" ( Beautiful Pain )

تونکو مونا ریزا

مکزیک

"صحرا" ( Desert )

خوناس کوارون

مونته‌نگرو

"سوزن ته گرد" ( The Black Pin )

ایوان مارینوویچ

مراکش

"یک مایل در کفش‌هایم" ( A mile in my shoes )

سعید خلف

نپال

"مرغ سیاه" ( The Black Hen )

بهادر بهام

هلند

"تونیو" ( Tonio )

پائولا فان در اوست

نیوزیلند

"بارقه حقیقت" ( A Flickering Truth )

کیوی پی‌یترا برتکلی

نروژ

"انتخاب پادشاه" ( The King's Choice )

اریک پوپه

پاکستان

"ماہ میر" ( Mah e Mir )

انجم شهزاد

فلسطین

"آیدل / بت" ( The Idol )

هانی ابو اسعد

پاناما

" Salsipuedes "

ریکاردو آگیلار ناوارو و مانوئل رودریگس

پرو

"عشق ویدیو (و دیگر سندروم‌های ویروسی)" ( Videophilia (and Other Viral Syndromes

خوان دانیل فرناندس

فیلیپین

" Ma' Rosa "

بریلانته مندوزا

لهستان

"پس‌تصویر" ( Afterimage )

آندری وایدا

پرتغال

"نامه‌هایی از جنگ" ( Letters from War )

ایوو ام. فری‌یرا

رومانی

"سی‌یرانوادا" ( Sieranevadaa )

کریستی پویو

روسیه

"بهشت" ( Paradise )

آندری کونچالوفسکی

عربستان سعودی

"برکت با برکت روبرو می‌شود" ( Barakah Meets Barakah )

محمود صباغ

صربستان

"خاطرات راننده قطار" ( Train Driver's Diary )

میلوسا رادوویکا

سنگاپور

"کارآموز" ( Apprentice )

بو جون‌فنگ

اسلواکی

"ایوا نووا" ( Eva Nova )

مارکو اسکوپ

اسلوونی

"هیوستن، ما با یک مشکل روبرو شدیم!" ( Houston, We Have a Problem !)

زیگا ویرک

آفریقای جنوبی

"به من بگو دزد" ( Call Me Thief )

دارین جاشوا

کره جنوبی

"عصر سایه‌ها" ( The Age of Shadows )

کیم جی-وون

اسپانیا

"خولی‌یتا" ( Julieta )

پدرو آلمودوار

سوئد

"مردی به نام اوه" ( A Man Called Ove )

هانس هولم

سوئیس

"زندگی من به عنوان یک کدوسبز" ( My Life as a Courgette )

کلود باراس

تایوان

"صبور باشید بچه‌ها!" ( Hang in There, Kids !)

لاها مبو بخت

تایلند

" کارما " ( Karma )

کانیتا کوانیو

ترکیه

" Cold of Kalandar "

مصطفی کارا

اوکراین

"کلانترهای اوکراینی" ( Ukrainian Sheriffs )

رومان بوندارچوک

بریتانیا

"زیر سایه" ( Under the Shadow )

بابک انوری

اروگوئه

"آرد سوخاری" ( Breadcrumbs )

مانان رودریگس

ونزوئلا

"از دور" ( From Afar )

لورنزو ویگاس

ویتنام

"گل‌های زرد روی چمن سبز" ( Yellow Flowers on the Green Grass )

ویکتور وو

یمن

"من نجوم هستم، 10 ساله و مطلقه" ( I Am Nojoom, Age 10 and Divorced )

خدیجه السلامی

علی افتخاری