سرویس سینمای هنرآنلاین: تلویزیون، رسانه‌ای است فراگیر، تاثیرگذار و سرگرم‌کننده و از روزی که متولد شد، هم و غمش بر این قرار گرفت تا با ساخت سریال‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده، مخاطبان را پای گیرنده‌‌ها بنشانند. برای اکثر شبکه‌های تلویزیونی جهان، جذب مخاطب بزرگ‌ترین هدف است. همین مهم باعث شده تا برنامه‌ها و سریال‌های کشورهای صاحب تلویزیون در جهان مخاطبان بی‌شماری داشته باشند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی که قبل از انقلاب تلویزیون ملی ایران نامیده می‌شد، در ظاهر همین هدف را دنبال می‌کرد، اما سیاست‌های درست یا غلط باعث شد تا از اهداف دور شود.

تلویزیون ایران، با توجه به جمعیتی که کشور دارد باید به گونه‌ای عمل کند تا طیف‌های مختلف جامعه را راضی نگه دارد. این یک اصل مهم است که باید به آن عمل کرد و پایبند بود. برنامه‌ها و سریال‌های تولید شده، باید به مذاق هر گروه سنی و طیف‌های مختلف اجتماع خوش بیایند، اگر غیر از این باشد، مخاطبان به شدت ریزش خواهند کرد که متاسفانه امروز چنین اتفاقی افتاده است. این نشان دهند این است که صدا و سیما به سلایق مخاطبان احترام نگذاشته و آنان را نادیده گرفته است. روی آنتن فرستادن مداوم و مکرر سریال‌های ضعیف کره‌ای، نوعی توهین به شعور مخاطب است. آیا سطح فکر مردم فرهنگی ایران زمین، آن قدر پایین آمده که به تماشای چنین سریال‌های بی‌مایه‌ای بنشینند؟ دیدن رسم و رسوم کشور کره و مانند آن چه جذابیتی برای مخاطب ایرانی دارد؟! این در حالی است که صدا و سیما، آیین‌های ایرانی را مدت‌هاست نادیده گرفته و خواسته یا ناخواسته باعث کمرنگ شدن یا از بین رفتن آنها شده است. نشان دادن آیین‌های دینی و ایرانی مهم‌تر است یا رسوم ناشناخته کشورهای غریبه؟! نسل جدید ما باید با آیین‌های کشور خودش آشنا شود یا بیگانگان؟! متاسفانه سریال‌ها و برنامه‌های تولید شده ایرانی، آن قدر ضعیف هستند که ساده‌ترین مخاطب هم حاضر به تماشای آن نیست. پر کردن آنتن به هر طریق ممکن، شایسته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیست.

اخیرا شبکه نمایش اقدام به پخش یکی از سریال‌های مطرح آمریکایی یعنی "خانه پوشالی" کرده است، سریالی پرمخاطب که در سراسر جهان مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.

پخش این سریال جذاب، با اینکه قلع و قمع شده از صدا و سیما جای قدردانی دارد، هر چند که پیش از پخش از تلویزیون، بسیاری از مخاطبان ایرانی آن را دیده‌اند. اکران نکردن فیلم‌های خوب خارجی در سینماهای کشور، سینمای ایران را به سمت قهقرا برد. متاسفانه این سیاست غلط به صدا و سیما هم صدمات زیادی زد، هر چند که تلویزیون مجبور است، هرازگاه سریال‌های آمریکایی و غیره را پخش کند. پخش سریال‌های جذاب خارجی، یکی از راه‌های جذب مخاطب است. صدا و سیما باید برای مخاطبان ایرانی احترام ویژه‌ای قائل باشد، اگر این احترام صورت نگیرد، ریزش مخاطب بیش از پیش خواهد بود.

امیدواریم پخش سریال "خانه پوشالی" فتح بابی باشد برای آشتی دوباره تلویزیون با مخاطب فهیم ایرانی و خوش ذوق که هر چیزی به مذاق او خوش نمی‌آید.

سیدرضا اورنگ