به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و خانواده شهید صفاری و جمعی از شعرا و علاقمندان کتاب شاعری در دیار خویش غریب در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) رونمایی شد.

این کتاب اثر شهید ماشاء‎‌الله صفاری (بندی سیرجانی)، نخستین شاعر شهید دوران دفاع مقدس است که انس و الفت والایی با کلام الله مجید برقرار کرده و توفیق حفظ قرآن را در نوجوانی پیدا می‌کند؛ وی در انقلاب اسلامی نقش مبارزاتی داشتند و پس از انقلاب نیز با تمام توان در خدمت اهداف عالی انقلاب اسلامی بودند که از ظرفیت های بزرگ علمی فرهنگی کشور نیز به حساب می آیند.

در ادامه استاد کاظمی، از اساتید پیشکوست هنر خراسان به ادبیات دفاع مقدس و ارتباط آن با ادبیات جنگ پرداخت و گفت: پدیده ای به نام جنگ را بارها و بارها شنیده و ادبیات پایداری را درک کرده ایم و می دانیم هر پدیده ای می تواند تا در حوزه شعر پایداری قرار بگیرد.

وی اشعار سنایی غزنوی را مصداق بارزی از برخورد با ناروایی و رفتار های ناپسند دانست و تصریح کرد: پایداری در برابر ناروایی و تبعیض های اجتماعی دشمنان خارجی در اشعار ما وجود داشته است.

این استاد پیشکسوت هنر و ادبیات افزود: ناصر خسرو پایداری در برابر جریانات مذهبی و متکی بر خلافت دارد و این پایداری در برابر نابه سامانی های اجتماعی و برخورد طنز آمیز با آنان و ایستادن برابر خودکامگی نمونه و مصداقی از پایداری در دوران دفاع مقدس است.

استاد کاظمی با بیان این که شعر جنگ هنوز در قدم های اولیه خود قرار داد، بیان کرد: متاسفانه شعر جنگ با هجوم مغول و چنگیز خاموش شد که هیچ صدایی را برابر آنان نمی بینیم.

وی با بیان این که علی رغم حضور ناصر خسرو بیشتر اشعار ما در راستای عرفان بوده و ما هیچ نشانه ای از شعر جنگ در ادبیات کهن سراغ نداریم، تصریح کرد: آنچه که در شعر ما به عنوان شعر جنگ و مقاومت دیده می شود، پدیده جدید است و هر حرکتی نیز باید در راستای حفظ آثار باشد.

استاد کاظمی با بیان این که قرار گرفتن آثار یک شاعر دفاع مقدس در دستان ما افتخار بزرگ و ارزشمندی تلقی می شود، ادامه داد: باید در صیانت از این اشعار و بسط آنان کوشید.

وی با بیان این که شهید صفاری در حوزه شعر طنز از پیشگامانی است که به درجه رفیع شهادت نایل می شود، یادآور شد: این که یک شهید روحیه شوخ طبعی دارد قابل اعتنا و اهمیت است.

در ادامه این مراسم دکتر منوری، از اساتید پیشکسوت حوزه هنری خراسان، با بیان این که من اسم این شاعر را پیش از خواندن کتاب او نشنیده و نمی دانستم کسی ٣٠ سال قبل با این استعداد و توانمندی در سرودن شعر شهید شده است، گفت: اگر شهید صفاری می بود، می توانست جای مدعیانی که امروز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جولان می دهند را به شایستگی پوشش دهد.

منوری با بیان این که اگر شاعر بخواهد همه توان خود را متمرکز بر شعر کند، کار متعالی انجام نداده است، تصریح کرد: هیچ یک از بزرگان ما نیز شعر را به عنوان هدف تلقی نکردند.

وی با بیان این که شهید ماشاء الله صفاری دقیقا شعر را وسیله ای در راستای دستیابی به هدف متعالی خود قرار داده است، اظهار کرد: در تورق کتاب به راحتی به این جریان پی بردم اما متاسفانه امروز زندگی نامه جامعی از این شاعر گرانقدر در دست نیست.

استاد پیشکسوت حوزه هنری خراسان با بیان این که این شاعر تبع گرم و انقلابی داشته و اشعار او مبین این حقیقت است، خاطر نشان کرد: این شخص به عنوان یک فرد موثر در فعالیت های انقلابی تنها به شعر و شاعری بسنده نکرده و خلق و خوی ورزشکاری توام با مبارزه و جهاد داشته است.

منوری افزود: امیدوارم تا همانطور که این شاعر در عین سرودن اشعار مردمی بوده، بقیه شعرا نیز همچون این شاعر گرانقدر شعر را ابزاری برای رسیدن به هدف متعالی خود بدانند.

همه باید کمک کنند تا اشعار شهدای انقلاب در فضای مجازی منتشر شود مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور، در مراسم رونمایی از کتاب "شاعری در دیار خویش غریب"با بیان این که متاسفانه ما شعرا فراموش کار هستیم، گفت: امروزه باید اشعار شعرای انقلاب اسلامی را هدفمند، اصولی و برنامه ریزی شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انتشار داد.

وی افزود: امروز دیگر هیچ کس یاد آن شعرای با سابقه درخشان انقلاب را همچون مهرداد اوستا نمی گیرد.

وی ادامه داد: روزمرگی های کنونی آنقدر توسعه یافته که دیگر بسیاری از شعرا را از یاد برده ایم و حضور شاعران در خط مقدم جبهه های حق علیه باطل را فراموش کرده ایم.

قزوه با اشاره به حضور پررنگ و اثرگذار شعرا در دوران جنگ تحمیلی بیان کرد: رزمندگان دوران جنگ مناعت و شوخ طبعی بی نظیری داشتند که باید سعی شود هر آنچه باقی مانده را جمع آوری کرد و اگر همین شوخ طبعی ها نبود، آن مرام و معرفت ها نمی ماند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور با بیان این که اشعار شعرای انقلاب اسلامی را باید برنامه ریزی شده و هدفمند در فضاهای مجازی، شبکه های اجتماعی و نشست ها منتقل کرد، افزود: متاسفانه امروز شعرای متوسط در فضای مجازی حق شاعران زبده را سلب می کنند.

قزوه با بیان این که بی شک شعرای انقلاب با پشتوانه شهادت حرف های تازه ای داشتند، تصریح کرد: همه باید کمک کنند تا اشعار شهدای انقلاب از جمله شهید ما شاء الله صفاری در فضای مجازی منتشر شود.

وی با بیان این که در آن غزل هایی که مطالعه کردم جای هیچ اشکال وزنی وجود نداشت، گفت: باید با برنامه، نشست و هم اندیشی این کتاب و سخن شهدا را به نسل جوان منتقل کرد.

گفتنی است؛ در این مراسم، از خانواده شهید صفاری با اهدای لوح تقدیر و هدیه ای تجلیل شد و همسر شهید صفاری نیز از دست اندرکاران برگزاری همایش قدردانی کرد.