سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم رم روز جمعه اسامی فیلم‌های یازدهمین دوره این جشنواره را اعلام کردند.

در بخش رسمی 44 فیلم از 26 کشور رقابت می‌کنند که "جاودانگی" به کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی از ایران یکی از این فیلم‌هاست.

"جاودانگی" که در پلان-سکانس 145 دقیقه‌ای تولید شده است، اولین اکران جهانی خود را در جشنواره رم خواهد داشت. این فیلم بر اساس "تناوب" (1384) نخستین فیلم کوتاه فرد قادری ساخته شده است.

فرد قادری در 10 سال گذشته با ساخت هفت فیلم کوتاه از جمله فیلم‌های کوتاه پلان-سکانس "تناوب"، "دایره‌های معکوس" و "ماجرای یک شب بارانی" موفق به دریافت جوایز مختلف بین‌المللی شده است.

"جاودانگی" نخستین فیلم بلند سینمایی اوست. تمام اتفاقات این فیلم در شبی بارانی در یک قطار مسافربری رخ می‌دهد.

آنا نعمتی، فقیهه سلطانی، علیرضا استادی، مارال فرجاد، سودابه بیضایی، اتابک نادری و... از جمله بازیگران "جاودانگی" هستند که عرضه و پخش بین‌المللی آن را محمد اطبایی به عهده دارد.

"Moonlight"به کارگردانی بری جنکینز فیلم این دوره جشنواره رم است که 13 تا 23 اکتبر (22 مهر تا 2 آبان) در پایتخت ایتالیا برگزار می‌شود.

تعدادی از فیلم‌های دوره اخیر جشنواره تورنتو مانند "تولد یک ملت" نیت پارکر، "Manchester by the Sea " به کارگردانی کنت لونرگان، "نابغه" به کارگردانی مایکل گراندیج، "دانیل" به کارگردانی میک جکسن، "توی دوزخ" به کارگردانی ورنر هرتسوگ و "اگر از آسمان سنگ هم ببارد" (Hell or High Water) به کارگردانی دیوید مکنزی امسال در جشنواره رم نیز روی پرده می‌روند.

الیور استون فیلم "اسنودن" را به رم می‌آورد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا درمورد سیاست‌های این کشور صحبت می‌کند. مستند "ناپل 44" به کارگردانی فرانچسکو پاتیرنو که بندیکت کامبربچ راوی آن است، یکی دیگر از فیلم‌های جشنواره است.

مریل استریپ با تماشاگران جشنواره دیدار می‌کند و فیلم جدیدش "فلورنس فاستر جنکینز" در جشنواره روی پرده می‌رود. آندری وایدا کارگردان کهنه‌کار لهستانی فیلم جدیدش "پس‌تصویر" را به رم می‌آورد و با تماشاگران صحبت می‌کند.

رالف فاینس، ژولیت بینوش و کریستین اسکات تامس نیز به مناسبت بیست سالگی فیلم "بیمار انگلیسی" به رم سفر می‌کنند.

روبرتو بنینی، برناردو برتولوچی، دیوید ممت و ویگو مورتنسن، از دیگر مهمانان این دوره جشنواره رم هستند و با تماشاگران صحبت می‌کنند. تام هنکس جایزه یک عمر دستاورد جشنواره را دریافت می‌کند و برنامه مرور آثار او همراه با جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌شود. در همین حال برگزارکنندگان جشنواره برای مایکل چیمینو، گرگوری پک، آلبرتو سوردی و فریتس لانگ هم برنامه مرور آثار در نظر گرفته‌اند.

مانند دوره‌های قبل، جشنواره فیلم رم هیئت داوران ندارد، اما مانند جشنواره تورنتو در پایان جشنواره با رأی کسانی که بلیت خریده‌اند، جایزه فیلم برگزیده تماشاگران به محبوب‌ترین فیلم جشنواره اعطاء می‌شود.