سرویس سینمایی هنرآنلاین: آرژانتین فیلم "شهروند ممتاز" (El ciudadano ilustre) به کارگردانی ماریانو کان و گاستون دوپرا را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال انتخاب کرد.

این فیلم تولید مشترک آرژانتین، اسپانیا و درباره مردی به نام دانیل مانتووانی (با بازی اسکار مارتینس) است که در سه دهه گذشته در اروپا زندگی کرده است. او برنده جایزه نوبل ادبیات و نویسنده‌ای مشهور است. رمان‌های او زندگی در سالاس را تصویر می‌کند، شهری کوچک که دانیل در آن به دنیا آمده و از وقتی خیلی جوان بود به آن بازنگشته است. دولت محلی سالاس دانیل را دعوت می‌کند تا بالاترین نشان شهر یعنی مدال شهروند ممتاز را به او اعطاء کند. این سفر یک بازگشت پیروزمندانه به شهری است که دانیل در آن به دنیا آمده است، سفری به گذشته تا بار دیگر دوستانش، داستان‌های عاشقانه و چشم‌اندازهای جوانی خود را ببیند، اما فراتر از همه، این سفری به دل دنیای ادبی او و منبع الهامش است.

به گزارش ورایتی، "شهروند ممتاز" اولین بار در دنیا ماه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و اسکار مارتینس جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.


پوستر فیلم "شهروند ممتاز"

فیلم در لیدو با استقبال فراوان تماشاگران روبرو شد و بیشتر نقدهای نوشته‌شده بر آن مثبت بود. "شهروند ممتاز" در دو هفته اول اکران در آرژانتین 1.4 میلیون دلار فروش داشت.

"شهروند ممتاز" را آکادمی فیلم آرژانتین به ریاست خوان خوزه کامپانلا انتخاب کرد. کامپانلا کارگردان فیلم "راز چشمان آن‌ها" است که سال 2009 برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. آرژانتین یک بار دیگر در 1985 با فیلم "داستان رسمی" به کارگردانی لوییس پوئنزو جایزه اسکار این بخش را برد. این کشور پنج بار دیگر هم در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد شده است. آرژانتین آخرین بار در 2014 با فیلم "قصه‌های وحشی" به کارگردانی دامیان زیفرون شانس دریافت جایزه این بخش را داشت. آرژانتین تنها کشور در آمریکای لاتین است که اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرده است.

در همین حال، قزاقستان با درام تاریخی "امانت" (Amanat) به کارگردانی ساتیابالدی ناریمبتوف در اسکار شرکت می‌کند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، داستان فیلم سه مقطع از تاریخ قزاقستان را به تصویر می‌کشد. "امانت" مقابله این کشور با روس‌ها در قرن نوزدهم را به دو مقطع از قرن بیستم مرتبط می‌کند: سرنوشت ارموخان بکماخانوف زندانی سیاسی که برای نوشتن کتاب‌های تاریخی درباره کنساری کاسیموف قهرمان ملی قزاق‌ها به 25 سال زندان محکوم شد و جنبش ملی برای آزادی او.


"امانت"

هر سال حدود 15 فیلم بلند داستانی در قزاقستان تولید می‌شود. سال گذشته 344 فیلم بلند داستانی در 246 سالن سینما در سراسر این کشور روی پرده رفت که بیشتر آن‌ها تولیدات هالیوود یا فیلم‌های بین‌المللی بودند. سال گذشته مجموع فروش فیلم‌ها در سینماهای قزاقستان 47 میلیون دلار و سهم فیلم‌های داخلی 3.3 میلیون دلار بود.

قزاقستان اولین بار در 1992 در رقابت بخش فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد و از 2006 تاکنون هر سال فیلم به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی می‌کند. "مغول" به کارگردانی سرگئی بودروف در 2007 در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد شد تا قزاقستان تنها کشور آسیای مرکزی باشد که تاکنون نامزد اسکار فیلم خارجی‌زبان شده است.

مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی سوم اکتبر 2016 (12 مهر) به پایان می‌رسد. تاکنون 82 کشور در این رقابت اسکار شرکت کرده‌اند.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.

سال گذشته 80 فیلم در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان رقابت کردند و در نهایت جایزه این بخش به درام هولوکاستی "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش از مجارستان رسید. دو سال پیش 83 کشور نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کردند که یک رکورد جدید در تاریخ جوایز اسکار بود.