سرویس موسیقی هنرآنلاین : ارکستر فیلارمونیک تهران شب‌های دوم و سوم مهرماه به رهبری آرش گوران در تالار وحدت به صحنه رفت. این ارکستر با کنسرت مایستری پانیذ فریوسفی به اجرای قطعاتی از آهنگسازان روس پرداخت که همگی آن‌ها برای اولین بار در ایران اجرا می‌شدند. رپرتوار جدید و جذاب این کنسرت تماشاچیان زیادی را به تالار وحدت کشاند تا تجربه‌ای نو از موسیقی کلاسیک را دریافت کنند.

اولین قطعه‌ای که در این برنامه اجرا شد "چمبر سوئیت " اثر رادیون شردین آهنگساز معاصر روسی بود که تاکنون فقط دو بار در دنیا اجرا شده است. برای اجرای این قطعه نیمی از اعضای گروه به صحنه آمدند تا در غیاب گروه ویولا و ویولنسل به اجرای این قطعه 5 بخشی بپردازند. شروع آرام قطعه در بخش دوم با پیزیکاتوی ویولن‌ها ادامه پیدا کرد و در بخش سوم به نوایی محکم و پرقدرت تبدیل شد. پس از آن بار دیگر آرامشی فضا را در برگرفت که با تک نت‌های هارپ و صدای آکاردئون همراه شد و در فضایی نرم و آرام به پایان رسید.

پس از آن نوبت به اجرای قطعه‌ای از دیمیتری شوستاکوویچ آهنگساز مدرنیست روس رسید. چمبر سمفونی برای ارکستر زهی اپوس 110 که توسط رادولف بارشای برای ارکستر تنظیم شده است، قطعه‌ای است که آهنگساز آن را به کشته‌شدگان تمامی جنگ‌ها تقدیم کرده است. با آمدن سایر نوازندگان به صحنه، این قطعه توسط سازهای بم در فضایی رازآلود آغاز شد. نت‌های کشیده و آرام مدتی ادامه یافتند و پس از آن سولوی ویلن فریوسفی بر بستر کنترباس‌ها شنیده شد. پس از مدتی این فضای آرام ناگهان تغیر کرد و فضایی شلوغ و درهم ایجاد شد که سازها با قدرت تمام در آن می‌نواختند.

این اثر عجیب و شگفت‌انگیز با فرازوفرودهای خود ادامه یافت و لحظات نفس‌گیر آن توسط تماشاگران با تمرکز بسیار پیگیری می‌شد. اجرای باقدرت و تمیز این قطعه بسیار دشوار نشان از تلاش مداوم و تمرین‌های اصولی و تکنیکی نوازندگان داشت و صدادهی خوب ارکستر باعث شد حس و حال قطعه به خوبی به مخاطب منتقل شود. آرش گوران که سال گذشته در مسابقات رهبری ژونس موزیکال در بخارست به عنوان یکی از 20 رهبر جوان ارکستر انتخاب شد، در این اجرا بار دیگر توانایی خود در رهبری و رسیدن به بیان موسیقایی مناسب را نشان داد.

بخش دوم کنسرت به اجرای اثری از "ولادیمیر مارتینوو" با نام "Come in" اختصاص داشت. برای اجرای این قطعه دمیترو تکاچنکو تک‌نواز ویلن به صحنه آمد. او که یکی از بهترین نوازندگان کشور اوکراین است، در چندین مسابقه بین‌المللی نوازندگی برنده شده و در بسیاری از کشورهای جهان به اجرای برنامه پرداخته است. این قطعه بسیار طولانی هم با تک‌نوازی ویولن و همراهی ارکستر، در فضایی گاه آرام و گاه پرتنش ادامه یافت. صدای شیشه‌ای و جذاب ساز چلستا به همراه ساز عجیب وود بلاک هر از گاهی به تکرار یک تم می‌پرداخت که در سراسر قطعه تکرار شده و توسط ارکستر بسط داده می‌شد.

اجرای بی‌نقص سولیست برنامه با تشویق‌های مکرر تماشاگران مواجه شد و او پس از چندین بار رفت‌وآمد به صحنه در میان تشویق حاضران، سرانجام به اجرای قطعه سولوی ویولن پرداخت که بار دیگر با تشویق‌های تماشاگران همراه شد.

در این برنامه که در حضور مهمانانی چون فریدون شهبازیان، پارسا پیروزفر، آتیلا پسیانی، رضا گوران، پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان و... برگزار شد این نوازندگان حضور داشتند: نوازندگان ویولا؛ مازیار ظهیرالدینی (مایستر)، پیمان ابوالحسنی، طناز اسدالهی، نسیم دارا، پرنیان آقایانی، کیوان دباغی. نوازندگان ویلن یک؛ آرش اسدنژاد، امین عطایی، رائین نورانی، برهان همتی، امیرپاشا فاطمی، مهران دبستانی، نگار فرجی. نوازندگان ویلنسل؛ مهدی عبدی (مایستر)، نگار نوراد، علی آقاجانی، سهراب ملک‌زاده، هاله سامانی. نوازندگان ویلن دو؛ تینا جامه‌گرمی (مایستر)، مهوش عسکری، عرفان شریف‌زاده، فرمهر بیگلو، سارا بیرمزادگان، آناهیتا خانزاده، ترگل کریمی، آرین صدرائی، فاطمه بلادر، کاوه خدایوندی. نوازندگان کنترباس؛ هادی اسماعیلی (مایستر) محمدرضا جابر. نوازنده آکاردئون و چلستا؛ بهنام ابوالقاسم. نوازنده وود بلاک؛ یاسین کشاورز. نوازنده هارپ؛ مروارید رهبر.

گزارش تصویری مرتبط

مریم درویش