سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ایسنا به نقل از "هافینگتون پست" نوشت: ۲۴ سپتامبر زادروز "اف. اسکات فیتزجرالد" رمان‌نویس آمریکایی است و چه هدیه تولدی بهتر از خرید خانه قدیمی او می‌تواند وجود داشته باشد؟

البته این در صورتی است که شما توانایی پرداخت ۶۲۵ هزار دلار را داشته باشید، ‌وگرنه می‌توانید به خواندن این گزارش و تماشای عکس‌های چشم‌نواز این عمارت خانوادگی بسنده کنید.

خانه سه‌طبقه "فیتزجرالد"ها در "سن پل" مینه‌سوتا که از ماه ژوئن به فروش گذاشته شده، در اصل به والدین این نویسنده مطرح تعلق داشته. "اسکات" در سن ۲۲ سالگی رمان "این سوی بهشت" را در همین مکان به نگارش درآورد و به طور جدی به وادی نویسندگی وارد شد.

خانه اعیانی "فیتزجرالد" مملو از وسایل چوبی گران‌قیمت، سقف‌های طاق‌دار و یک حوضچه چرخابی در یکی از حمام‌هاست. فضای بیرونی و داخلی این خانه بسیار دیدنی و جذاب است.

با این حال این خانه طی ۱۹ سال گذشته در دست افرادی بوده که به نظر نمی‌رسد حس شیفتگی در قبال "فیتزجرالد" و آثارش داشته باشند. "مایکل جونز" و همسرش "نانسی" از سال ۱۹۹۷ در این مکان زندگی می‌کنند. "جونز" در این‌باره می‌گوید: می‌دانید، "اسکات" در دوران زوال یک رهبر بود. او و "زلدا" زوج پیش‌رو روزگار خود بودند.

مالک کنونی این عمارت از میان کتاب‌های نویسنده مورد علاقه هالیوودی‌ها، تنها "گتسبی بزرگ" و "این سوی بهشت" را خوانده و می‌گوید: برای مطالعه بقیه کارهای او تمایلی در خودم ندیدم.

"فرانسیس اسکات کی. فیتزجرالد" متولد ۲۴ سپتامبر ۱۸۹۶، نویسنده‌ آمریکایی رمان و داستان‌های کوتاه بود که کارهایش بارها و بارها مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته است " فیتزجرالد" که به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم شناخته می‌شود، یکی از اعضای "نسل گمشده" ‌ دهه‌ ۱۹۲۰ آمریکا محسوب می‌شود.

او در "سن پل" مینه‌سوتا در خانواده‌ای کاتولیک و ایرلندی از طبقه‌ متوسط به دنیا آمد. خانواده‌ "فیتزجرالد" سه ماه پیش از تولد "اسکات" دو فرزند دخترشان را از دست داده بودند، به همین دلیل نام یکی از دختران "لوییس اسکات" را روی این پسر تازه متولدشده‌ گذاشتند.

"اسکات فیتزجرالد" در این‌باره گفته است: "مادرم سه ماه قبل از به دنیا آمدن من دو فرزند دیگرش را از دست داد. فکر می‌کنم از همان زمان من یک نویسنده شدم".

وی از ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۱ در سیرکاوز بود و پس از آن سال‌های ۱۹۰۳ تا ۱۹۰۸ را در بوفالو واقع در نیویورک گذراند و در همانجا وارد آکادمی "ناردین" شد. هنگامی که پدرش از کمپانی "پراکتر و گامبل" اخراج شد، خانواده‌اش به مینه‌سوتا بازگشت و "اسکات" وارد آکادمی "سن پل" شد.

در ۱۳ سالگی بود که نخستین رمان کارآگاهی خود را در روزنامه مدرسه به چاپ رساند. نویسنده‌ "گتسبی بزرگ" در ۱۶ سالگی برای کوتاهی در درس خواندن از آکادمی "سن پل" اخراج شد. سپس به مدرسه "نیومن" رفت و در سال ۱۹۱۳ وارد دانشگاه پرینستون شد.

"فیتزجرالد" که نیمه دوم دهه ۱۹۳۰ را در سینمای هالیوود سپری کرد بر روی اقتباس داستان‌های کوتاه کار می‌کرد. او در پنجمین و آخرین رمانش "عشق آخرین مقتدر" داستان زندگی "اروینگ تالبرگ" تهیه‌کننده ثروتمند دنیای سینما را روایت کرده است.

او در طول عمرش چهار رمان نوشته است که "این سوی بهشت"، "لطیف است شب" و شاهکار کلاسیک "گتسبی بزرگ" از آن جمله‌اند. بین‌ سال‌های ۱۹۲۶ و ۲۰۰۷ شش فیلم سینمایی با اقتباس از "گتسبی بزرگ" ساخته شده که "رابرت ردفورد" در معروف‌ترین آن‌ها ایفای نقش کرده است.

جدیدترین اقتباس سینمایی این رمان نیز به کارگردانی "باز لورمن" در سال ۲۰۱۳ به روی پرده رفت. "لئوناردو دی‌کاپریو"، "کری مولیگانن" و "توبی مگوایر" بازیگران اصلی این فیلم بودند که موفق به دو جایزه اسکار هم شد.